חליל שקאקי, הסוקר הפלסטיני שצה"ל איתר מסמכים שמוכיחים שחמאס זייף תוצאות סקרים שלו, טען כי "חמאס לא יכול היה לזייף את הנתונים", ואף רמז שצה"ל זייף בעצמו את המסמכים.
בחשבון ה-X שלו כתב שקאקי: "בעוד אנו ממשיכים לחקור את טענת הצבא, מסקנתנו הזמנית היא שחמאס לא יכול היה לזייף את הנתונים; והטענה מבוססת על זיוף, או שהמסמך של חמאס אותנטי, אך האדם שכתב אותו שיקר כדי להרוויח כסף מחמאס.
4 צפייה בגלריה
תוצאות סקרי דעת הקהל המזויפות שחמאס פרסם
תוצאות סקרי דעת הקהל המזויפות שחמאס פרסם
(צילום דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
תוצאות סקרי דעת הקהל המזויפות שחמאס פרסם
תוצאות סקרי דעת הקהל המזויפות שחמאס פרסם
(צילום דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
תוצאות סקרי דעת הקהל המזויפות שחמאס פרסם
תוצאות סקרי דעת הקהל המזויפות שחמאס פרסם
(צילום דובר צה"ל )
"אם המסמך 'של חמאס' הוא מזויף, מדוע הצבא היה עושה זאת? כדי להוכיח שמשימתו הושלמה ושהגיע הזמן לצאת מעזה. זו נראית תגובה טובה לטענתו השקרית של נתניהו ש-82% מהפלסטינים תמכו בחמאס: מצאנו שרק 42% תמכו בחמאס".
עוד טען שקאקי: "מדוע פעיל חמאס יטען בצורה מטעה שהוא זייף את הממצאים שלנו? כדי להרוויח כסף. מכתבו הנטען לחמאס מבקש במפורש כסף עבור הזיוף הנטען של הנתונים. אם המכתב אותנטי, האיש לא מספיק מיומן, בהתחשב בטעויות הרבות שעשה בשני עמודים בלבד".
צה"ל חשף אמש, כאמור, מסמכים של מנגנון הביטחון הכללי של חמאס, שלפיהם ארגון הטרור זייף את תוצאות הסקרים של המרכז הפלסטיני לחקר מדיניות וסקרים של שקאקי - שנחשב עד כה לדוגם המהימן ביותר של דעת הקהל הפלסטינית. ההשלכות לכך דרמטיות במיוחד, שכן ממצאי הסקר הובילו להערכה גם בישראל כי הציבור העזתי תומך ברובו בחמאס חרף האסון - כשהמציאות למעשה רחוקה מכך.
לפי הצבא, מסמכים שאותרו על-ידי כוחות צה"ל שפועלים ברצועת עזה מוכיחים מאמץ נרחב של חמאס לזייף את תוצאות הסקרים של שקאקי בקרב תושבי עזה. המטרה, לפי צה"ל, היא לייצר מצג שווא של תמיכת הציבור העזתי בארגון הטרור, במיוחד אחרי טבח 7 באוקטובר. במסמך, שנכתב בידי חמאס, נכתבו תוצאות האמת של הסקר הרבעוני שהתפרסם בחודש מרץ - ונתוניו זויפו:
הפערים בין התוצאות המזויפות לתוצאות האמת הם דרמטיים: לפי המסמכים, כשנשאל הציבור העזתי אם החלטת חמאס לתקוף את ישראל ב-7 באוקטובר הייתה נכונה, 64.4% השיבו כי היא הייתה שגויה. חמאס תיקן את התוצאות כך ש-71.3% תמכו במתקפה על ישראל, לעומת 30.7% בלבד בפועל. בנוסף, לפי תוצאות האמת של הסקר, שביעות הרצון של הציבור העזתי מחמאס בחודש מרץ עמדה על 31.9%, אך בסקר של שקאקי נכתב כי השיעור הוא 62%; שביעות הרצון מיחיא סינוואר עמדה על 22.1% בלבד, אבל בסקר נכתב בפועל 52%.
בכל הנוגע לשאלה מי ינצח במלחמה, 30% מתושבי עזה השיבו שחמאס - אך בסקר פורסם כי 56% ענו כך; דרמטי עוד יותר הוא הפער בשיעור העזתים שמאמינים שישראל תנצח - 51.2% בתוצאות האמת, לעומת 18% בתוצאות המזויפות שפורסמו בפועל.
איסמעיל הנייה, בתוצאות המזויפות, זכה לתמיכה של 48% מהציבור בבחירות היפותטיות - אך בתוצאות האמת הוא נהנה מתמיכה של 21.3% בלבד, והפסיד לאבו מאזן שזכה ב-25.8% (לעומת נתון של 22% שפורסם בפועל). 52.3% מהעזתים השיבו כי לא ישתתפו כלל בבחירות, דבר שעשוי להעיד על חוסר אמון במערכת, אבל בסקר שפורסם נכתב כי 23% לא ישתתפו בלבד.
4 צפייה בגלריה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
אבו מאזן והנייה
(AP / AFP)
במסמכים שנחשפו מופיע מכתב שחתום על-ידי "אבו חאלד", ולפיו "תוצאות הסקר תוקנו בהתאם לנוהג שהיה קיים בסקרים קודמים, והתוצאות נשלחו על-ידי המקור למרכז ברמאללה. המרכז פרסם את תוצאות הסקר שנשלחו אליהם ביום חמישי שעבר בדף של המרכז, ובהתאם לכך גובש דוח תקשורתי עם תוצאות הסקר. כמו כן, נוצר קשר עם תאמר אלמסחאל מאל-ג'זירה, לצרוך הצגת הדוח בערוץ - והדוח הוצג כמו שהוא באל-ג'זירה. החומר התקשורתי הופץ בכלי התקשורת המקומיים והערביים השונים ובין הפעילים, זכה לתהודה גדולה והפך לטרנד. תוצאות הסקר האמיתיות המצורפות הן סודיות ומיועדות לתפוצה מוגבלת. נא להעביר העתק שלהן לראש המנגנון ולאבו ניזאר לעיונם".
צה"ל מסר כי "המסמכים הללו הם חלק מתהליך שיטתי שתכליתו להסוות את קריסתו של הארגון, וקריסת התמיכה הציבורית בו. המסמכים מדגישים את החשיבות שרואים בארגון הטרור חמאס בתוצאות הסקרים על מנת לזייף תמיכה פלסטינית וכדי להשפיע על הציבור הפלסטיני ועל דעת הקהל הבינערבית והבינלאומית".
"במסמכים שנחשפים כעת, מופיעות תוצאות סקרי מכון הסקרים PSR מחודש מרץ 2024, לפני ואחרי הזיוף של חמאס", הוסיפו בצה"ל. "במסמכים ניכר זיוף תוצאות האמת לטובת הארגון ומנהיגיו, בדגש על יחיא סינוואר. כמו כן, מהלכי הזיוף נועדו לייצר מצג שווא של תמיכה רחבה בטבח השבעה באוקטובר ובפעולות טרור".
הצבא הדגיש: "אין במסמכים הוכחה לשיתוף פעולה כלשהו של מכון הסקרים עם מהלכי הארגון, אלא מדובר בצעדים חשאיים שמבצע הארגון באמצעות השפעה על גורמים בשטח על מנת להשפיע במרמה על התוצאות".