החל מהשבוע, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הוא גם נשיא ארגון המבקרים האירופי (היורוסאי). בכך הפך אנגלמן להיות הבכיר הישראלי היחיד שעומד בראש גוף אירופי רשמי. המשמעות מתחדדת במיוחד על רקע המתיחות הקיימת בין ישראל לאירופה ששיאה הדיון נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
1 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
אנגלמן. פעל מול המתנגדים במטרה להכשיר את המינוי
(צילום: יריב כץ)
מבדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה שאירועי מלחמת "חרבות ברזל" לא פסחו גם על היורוסאי. מתברר שלמרות שהבחירה היתה בהצבעה בקרב כלל המבקרים האירופים כבר לפני שלוש שנים, כניסתו לתפקיד לא היתה פשוטה. כחודש לאחר טבח ה-7 באוקטובר פנו לאנגלמן מבקרי מדינה ממדינות באירופה, הנחשבים חברים בכירים ביורוסאי, בניסיון למנוע את כניסתו לתפקיד. אחד מהם אמר לו: "אולי זה לא הזמן המתאים עבור מבקר מדינה ישראלי עכשיו". אלא שהמבקר אנגלמן סירב בתוקף לאמירות האלו. הוא שילב את היועץ המשפטי למבקר המדינה וצוות לשכתו בממשקים מול הארגון וביחד הם נטרלו את הניסיון למנוע את כניסתו לתפקיד.
לאחר שנכשלו במניעת כניסתו לתפקיד, לא התייאשו המתנגדים וחלק ממבקרי המדינות ניסו לנגוס בסמכויותיו כנשיא הארגון ולהעבירן למזכירות - תקדים שמעולם לא התרחש בלמעלה מ-30 שנות קיומו של הארגון. כך למשל, אחת הסמכויות המשמעותיות של המבקר היא קביעת סדר היום בוועד המנהל. בכך הוא יכול להפעיל את השפעתו בנושאים אותם הוא מבקש להוביל. אלא שהיה מי שניסה להעביר את הסמכות למזכירות היורוסאי בסמיכות לכניסתו לתפקיד. בהמשך התקיימה הצבעה על כך וההצעה נפלה.
לאחר שנכשלו במניעת כניסתו לתפקיד, לא התייאשו המתנגדים וחלק ממבקרי המדינות ניסו לנגוס בסמכויותיו כנשיא הארגון ולהעבירן למזכירות - תקדים שמעולם לא התרחש בלמעלה מ-30 שנות קיומו של הארגון
בסוגיה אחרת, הוועד המנהל של יורוסאי קיבל החלטה להמליץ לחבריו להימנע משיתופי פעולה עם מבקרי המדינה של רוסיה ובלרוס והתקיימו דיונים נרחבים על נוסחי סעיף ההשעיה. לאחר עמידה איתנה של משרד מבקר המדינה בישראל, בשילוב חברים נוספים, הוחלט לעת הזו לא לכלול עדכון סעיף השעייה. מטרת משרד מבקר המדינה הישראלי היתה למנוע ניסוחים שעלולים היו להעלות לדיון את השעיית המשרד הישראלי בשל המלחמה בעזה.
דוח מבקר המדינה על התאונות
(צילום: דוברות מבקר המדינה )

בסופו של יום המבקר אנגלמן הוביל את הקונגרס שנערך באופן מקוון, בצל המלחמה, בהשתתפות של 46 מבקרי מדינה ונציגי משרדים מכלל אירופה ומשקיפים נוספים מארה"ב וסין.
במושב הסיום של קונגרס היורוסאי אושרה "הצהרת ירושלים", בדבר עקרונות הפעולה של כלל מבקרי המדינה החברים ביורוסאי. בכך הסתיימה הסאגה של ניסיון ההדחה של מבקר המדינה הישראלי והפיכתו לנשיא הארגון.
בדבריו בקונגרס אנגלמן התייחס לחטופים ואמר: "בפרט בעת הזו, לאחר שישראל חוותה מתקפת טרור ב- 7.10 וחטופינו טרם שוחררו - אני רואה חשיבות רבה בהכרה אירופית במשרד מבקר המדינה בישראל. אני מצפה מאירופה לעמוד לצדנו ולעשות הכל לשחרור החטופים". אנגלמן הוסיף: "שמירה על ערכי ממשל תקין, לרבות מניעת שחיתות, היא חשיבות עליונה במשימתנו. אנו מחויבים להבטיח יעילות ואפקטיביות בקרב הגופים הציבוריים, על מנת למקסם את התועלת והערך לטובת אזרחי מדינותינו. יחד, נפעל ללא לאות לקיים עקרונות אלו ולשרת את הציבור במסירות ובשקידה".