את הסימנים לכך שיותר ויותר יהודים מרגישים כי ננטשו על-ידי המפלגה הדמוקרטית ועשויים להצביע למועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ רואה רונה קאופמן בכל מקום: בפיד שלה בפייסבוק, באי-הנוחות שהיא מזהה באירועי השאלות-ותשובות של קמפיין המפלגה הדמוקרטית בפיטסבורג – ואפילו במשפחתה שלה. "בדור שלי ובדורות שמעליי במשפחה שלי אף אחד כמדומני לא מצביע להאריס, ואנחנו משפחה שמעולם לא הצביעה לרפובליקנים – מעולם!", אומרת קאופמן בת ה-49. "אחותי הציבה שלט של טראמפ מחוץ לבית שלה, וזה שינוי עצום".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב פנסילבניה יהודים בחירות רונה קאופמן
ארה"ב פנסילבניה יהודים בחירות רונה קאופמן
רונה קאופמן עם דגל ישראל. ההורים נולדו בארץ, הבת שירתה בצה"ל
(צילום: AP /Rebecca Droke)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב לקראת ה עימות ה נשיאותי בין קמלה האריס ל דונלד טראמפ
ארה"ב לקראת ה עימות ה נשיאותי בין קמלה האריס ל דונלד טראמפ
האריס וטראמפ. הוא תומך "כשנוח לו", היא "מפייסת את הערבים ואיראן"
(צילום: JEFF KOWALSKY and Mandel NGAN / AFP)
עד כמה עצום השינוי הזה? הנתונים מדברים בעד עצמם: רוב גדול של היהודים, בדרך כלל 75-68%, מצביע כבר עשרות שנים בעד המועמדים הדמוקרטיים לנשיאות. גם הפעם צפויים רובם לתת את קולם לקמלה האריס, אבל מי שקוראים להימנע מכך בתוך הקהילה היהודית בולטים מבעבר. במדינות "החומה הכחולה" שעליהן מסתמכים הדמוקרטים לניצחון – מישיגן, וויסקונסין ובמיוחד פנסילבניה, שבה הוכרעו שתי מערכות הבחירות האחרונות בפער של כמה עשרות אלפי קולות בלבד – אפילו מעבר של אחוז קטן של יהודים למחנה הרפובליקני עשוי להיות בעל השפעה מכרעת.
מצביעים יהודים רבים חשים שבחירות 2024 שונות מכל מערכת בחירות אחרת שידעו בימי חייהם על רקע מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, המלחמה שאליה יצאה ישראל בעזה ובלבנון – ומפגני השנאה חסרי התקדים לישראל ברחבי העולם, ובמיוחד בארה"ב ובקמפוסים שלה. הסערה הזו אילצה את האריס ללכת על חבל דק בין מחוזות בחירה דמוקרטיים מסורתיים שבהם סוגיית ישראל ועזה מעוררת רגשות עזים – הן מחוזות "יהודיים" והן מחוזות "ערביים". במחוזות בעלי קהילה ערבית ומוסלמית גדולה כבר נערכו השנה קמפיינים שבהם איימו מצביעים שלא לתת את קולם לביידן ולהאריס, ורק בשבוע שעבר הודיעה השדולה הערבית AAPAC כי החליטה שלא לתמוך בהאריס במרוץ לנשיאות בשל שיתוף הפעולה שלה עם מה שאנשי השדולה כינו "רצח העם בעזה".
יריבה של האריס דונלד טראמפ מקווה מצדו לנצל את השבר בין הדמוקרטים לבין חלק מהמצביעים היהודים ולהעביר אליו ולוּ כמה אחוזים נוספים מהמצביעים, כדי "לשבור" את החומה הכחולה הדמוקרטית ולגזול מהאריס אלקטורים יקרים בדרך לבית הלבן. בחודשים האחרונים טען שוב ושוב שהאריס וביידן הם "שונאי ישראל" ושיהודים שאינם מצביעים עבורו "צריכים לעבור בדיקה במוח", משום שהוא "החבר הכי טוב שהיה ליהודי ארה"ב אי פעם בבית הלבן".

בפנסילבניה, שמחלקת 19 אלקטורים ובלי ניצחון בה האריס תתקשה מאוד לנצח במרוץ כולו, יהודים רבים מעידים כי מעולם לא ראו מאמצים גדולים כל כך מצד קמפיינים של שני המועמדים בבחירות לנשיאות כפי שהם רואים עכשיו. במחנה הרפובליקני מנסים תומכי טראמפ לשכנע את המצביעים היהודים שהמפלגה הדמוקרטית הולכת ומתרחקת מהתמיכה המסורתית והבלתי-מסויגת בישראל, כפי שמשתקף לדבריהם בהאשמות העולות מתוכה על פשעי מלחמה בעזה, בקריאות הדמוקרטיות לישראל לעצור בלי תנאים מוקדמים את מתקפת הנגד שלה על חמאס, ובתביעות של גורמי שמאל במפלגה להפסיק את הסיוע הצבאי לישראל.

הפרוגרסיבית שעזבה את קמלה: "לא כולם אומרים את זה בקול"

בקרב חלק מהיהודים שרגילים להצביע לדמוקרטים, המסר הזה מהדהד. "אני חושב שיש חבר'ה שהפכו למצביעי טראמפ בלית ברירה, שמרגישים מפוחדים כיהודים במדינה הזו", אומר ג'רמי קזז, תושב פיטסבורג ותומך של האריס. הוא עצמו בטוח שלהאריס יש רקורד ארוך ומרשים מספיק במאבק באנטישמיות, שרבים מהבוחרים פשוט לא מודעים לו. בין השאר הוא מזכיר שממשל ביידן מינה את בעלה היהודי דאג אמהוף להוביל כוח משימה שיגבש אסטרטגיה למאבק באנטישמיות הרבה לפני מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. אמהוף הוא גורם פעיל למדי בקמפיין של האריס, והופיע בין השאר בקהילות יהודיות בפרברי פילדלפיה ודיבר בחנוכת המתחם החדש שהחליף את בית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג, שבו טבח ב-2018 פעיל ימין קיצוני ב-11 יהודים, בפיגוע האנטישמי הקשה בתולדות ארה"ב.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב פנסילבניה יהודים בחירות דאג אמהוף טקס חנוכה מתחם חדש ל בית הכנסת עץ חיים
ארה"ב פנסילבניה יהודים בחירות דאג אמהוף טקס חנוכה מתחם חדש ל בית הכנסת עץ חיים
אמהוף (משמאל) בחנוכת המתחם שהחליף את בית הכנסת "עץ חיים" מהפיגוע בפיטסבורג
(צילום: AP /Rebecca Droke)
ובכל זאת, היכן שתומכי האריס מזהים סיוע גדול לישראל – למשל השליחה של מערכת היירוט THAAD וכוחות מיוחדים שיפעילו אותה – מצביעים אחרים מזהים הצבת תנאים. בין השאר הם מזכירים את הדרישה של ביידן מישראל שלא לתקוף את מתקני הגרעין של איראן או את שדות הנפט שלה בתגובה על מתקפת הטילים שלה על ישראל בתחילת החודש.
סטיב רוזנברג, תושב פילדלפיה שהצביע לטראמפ ב-2016 ואז לביידן ב-2020, אומר שהפעם יחזור להצביע למועמד הרפובליקני. אחת הסיבות המרכזיות לכך לדבריו היא שביידן הסיר סנקציות שהוטלו על איראן בימי טראמפ, ובכך אפשר לכסף לזרום לרפובליקה האיסלאמית ולממן את התקפותיה על ישראל. "השאלה היא מצבו של מי טוב יותר היום מאשר לפני ארבע שנים", אומר רוזנברג, "והתשובה היא איראן, המוּלוֹת וארגוני ה-proxy שלהם, וזה כי ביידן וקמלה האריס נכנעו לטהרן".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב פנסילבניה יהודים בחירות רונה קאופמן
ארה"ב פנסילבניה יהודים בחירות רונה קאופמן
זאת שמוכנה להגיד בקול. קאופמן ליד השלט "אנחנו תומכים בישראל"
(צילום: AP /Rebecca Droke)
קאופמן, שמגדירה עצמה פרוגרסיבית וגרה בשכונת סקווירל היל בפיטסבורג, שכונה בעלת קהילה יהודית גדולה, מעולם לא חשבה שיום יבוא ותצביע לטראמפ, אבל עכשיו היא מתכוונת לעשות זאת, בציפייה שהוא ינקוט שוב קו קשה נגד איראן, מדינה שלדבריה היא איום מיידי על הדמוקרטיה, זכויות האדם והציוויליזציה המערבית. היא חוששת שהאריס תהיה פייסנית מדי מול איראן ותיכנע לרצונות האגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית. קאופמן, שהוריה נולדו בישראל ובתה השלימה זה עתה שירות מלא בצה"ל, מספרת שיהודים כמוה עם קשרים הדוקים מאוד לארץ מסויגים גם הם בכל הקשור לתמיכה בהאריס: "אני אומרת את זה בקול בכל מקום, אבל רוב האנשים לא מצהירים על זה בפומבי".

הפלרטוט האנטישמי של טראמפ, והחשש: "תומך בישראל כשזה משרת אותו"

יש כמובן גם צד שני בקהילה היהודית, וסביר להניח שהוא עדיין גדול בהרבה. יהודים רבים שתומכים בהאריס מדגישים שהם רואים בטראמפ איום לדמוקרטיה האמריקנית ומזכירים את קשריו המפוקפקים לגורמי ימין קיצוני, חלקם אנטישמים ידועים. לדבריהם האיום הנשקף ממנו לדמוקרטיה הוא קריטי להם במיוחד משום משום שמיעוטים – בהם יהודים – הם הראשונים שיש להם סיבה לפחד מרדיפה כשהמשטר נעשה דיקטטורי.
6 צפייה בגלריה
טראמפ, פואנטס וקניה ווסט. ארוחות ערב, "נאמנות כפולה" וצבא נגד אויבים מבית
טראמפ, פואנטס וקניה ווסט. ארוחות ערב, "נאמנות כפולה" וצבא נגד אויבים מבית
טראמפ, פואנטס וקניה ווסט. ארוחות ערב, "נאמנות כפולה" וצבא נגד אויבים מבית
(צילום: AFP)
שלל הצהרות שפיזר טראמפ בשנה האחרונה מלבות במחנה הדמוקרטי את החשש מהאיום שנשקף ממנו לכאורה לעתיד הדמוקרטיה, בין השאר קריאתו להשתמש בצבא נגד "אויבים מבית", קידום עלילות על "נאמנותם הכפולה" של יהודים, ומה שנראה כהכנת הקרקע להאשמת המצביעים היהודים במקרה שיפסיד. בקהילה היהודית יש גם מי שלא שוכחים כי זמן קצר אחרי מתקפת הטרור של חמאס אשתקד תקף טראמפ את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושיבח את חיזבאללה, שאותו כינה "ארגון חכם מאוד". אמהוף, בעלה של האריס, אף כינה את טראמפ "אנטישמי ידוע".
יש מי שרואים גם בהסתערות תומכיו של טראמפ על הקונגרס ב-6 בינואר 2021, אז ניסו לסכל את אישור ניצחונו של ביידן בבחירות ולהשאיר את טראמפ בשלטון, סימן לבאות. רבים מהם מודאגים גם מדברי השבח שפיזר לא אחת על דיקטטורים כמו ולדימיר פוטין וקים ג'ונג און, ומזכירים את ארוחת הערב שקיים באחוזתו עם פעיל הימין הקיצוני ניק פואנטס ועם הראפר ye (קניה ווסט), שניהם בעלי עבר של הצהרות אנטישמיות איומות.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
תומכי טראמפ מסתערים על הקפיטול בינואר 2021. בדיקטטורה - המיעוטים הם הראשונים לסבול
(צילום: AFP)
"זה הדבר שעליו אני מדברת עם יהודים", אומרת הרבה בת' ג'נוס מפילדלפיה. לדבריה יהודים שהיא מכירה מתרגשים מהאפשרות שאישה תכהן לראשונה כנשיאה ומכך שהאריס גם נשואה ליהודי, ולעומת זאת תמיכתו של טראמפ בישראל היא תמיכה על תנאי, שכפופה לאינטרסים ה"עסקיים" שלו: "כשזה משרת את צרכיו ואת המטרות שלו, הוא תומך בישראל", היא אומרת, "אבל אם זה לא ישרת אותם – הוא לא יתמוך בה".
כשיתפרסמו תוצאות ההצבעה של 5 בנובמבר, הצד של ג'נוס, זה שמצביע האריס, יהיה כאמור הרוב בקהילה היהודית. אבל השאלה החשובה באמת היא כמה מצביעים הוא יאבד למחנה טראמפ. לתשובה עשויה להיות חשיבות היסטורית.