דף המסרים במפלגתו של חבר קבינט המלחמה בני גנץ הבוקר (ראשון), לאחר האולטימטום שהציב לראש הממשלה ברור: אם לא ייעשו צעדים משמעותיים מצד בנימין נתניהו כבר בקרוב - במחנה הממלכתי נערכים לעזוב את הממשלה עוד לפני 8 ביוני, הדד-ליין שבו נקב גנץ אמש. "זה לא תאריך קדוש", אמרו ל-ynet שניים מחברי המפלגה - מתן כהנא ופנינה תמנו-שטה.
הצהרת גנץ, אמש
(צילום: לע"מ)

"אם נבין עוד לפני כן שראש הממשלה בנימין נתניהו נחוש, כדרכו, שלא לקבל החלטות בסוגיות קריטיות - לא נמתין עד אז", אמר ח"כ כהנא. לטענתו, "ראש הממשלה נמנע מקבלת החלטות משיקולי שרידות פוליטית. זה חייב להיפסק". אתמול האשים השר גנץ את נתניהו בעירוב שיקולים פוליטיים בהחלטות שנוגעות לביטחון המדינה.
"מחובתי לומר את האמת לציבור לאחר שאמרתי אותה פעם אחר פעם בחדרים הסגורים - אל תוך קודש הקודשים של ביטחון ישראל החלו לחדור שיקולים אישיים ופוליטיים, מיעוט קטן השתלט על גשר הפיקוד", טען בהצהרתו המשמעותית אתמול.
ח"כ תמנו-שטה, יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, ציינה כי אם ב-20 הימים שנותרו עד 8 ביוני לא יתפתחו מהלכים דרמטיים - המחנה הממלכתי עשויה לנטוש את הספינה. ״אם לא נראה מהלכים משמעותיים מצד ראש הממשלה לדיון מעמיק בתוכנית אסטרטגית - כפי שדרש גנץ - ולא תהיה רצינות לשנות את המדיניות, התאריך שנקב בו גנץ הוא לא תאריך קדוש". בריאיון לאולפן ynet הוסיפה: "יש פה ראש ממשלה, אדוני, תתכבד נא אנחנו מעל ל-200 ימים במלחמה. עשינו כל מה שאפשר כדי להכריע בסוגייה הזאת. שמנו דד ליין ושלושה שבועות זה מספיק זמן כדי להניח תוכנית".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו גדי איזנקוט בני גנץ
בנימין נתניהו גדי איזנקוט בני גנץ
יעזבו את הממשלה עוד לפני 8 ביוני? "לא תאריך קדוש"
(צילום: עמית שאבי)
בינתיים, גנץ ממשיך לחטוף מכל הכיוונים. בעוד במפלגות האופוזיציה טוענים כי הוא ממשיך "לספק חמצן" לנתניהו, בקואליציה יש מי שרוצים לראות אותו עוזב את ממשלת החירום שהוקמה ימים ספורים לאחר טבח 7 באוקטובר כמה שיותר מהר. אמנם בהודעה שנמסרה מטעם לשכת ראש הממשלה אמש נכתב כי "נתניהו חושב שממשלת החירום חשובה להשגת כל מטרות המלחמה, כולל השבת כל חטופינו" - אך שרים בכירים בממשלת נתניהו קראו לגנץ לעזוב. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הסתפק במילה אחת הבוקר - בצירוף תמונה של גנץ: "לך!".
בריאיון לאולפן ynet הבוקר השיב בן גביר לגנץ: "שמענו אותו, שומעים אותו יותר מדי זמן. הוא רוצה להוביל קונספציה ישנה. הבנאדם כבר במשך תקופה ארוכה מטיף לאותה קונספציה. זה שאירח את אבו מאזן, הביא עלינו כל מיני תאוריות כאלה ואחרות, ואת זה אני מפנה לראש הממשלה - הגיע הזמן לסיים. אני קורא לנתניהו לפטר את גלנט וגנץ. זו ממשלת ימין".
לפי התנאי שהציב גנץ להישארות מפלגתו בממשלה, עד 8 ביוני על קבינט המלחמה לאשר תוכנית פעולה כוללת למלחמה. הוא הציג שישה יעדים שאליהם יצטרך נתניהו להיענות, בהם "השבת חטופינו, מיטוט חמאס ופירוז הרצועה, קביעת חלופה שלטונית - 'לא חמאס ולא עבאס', השבת תושבי הצפון עד 1 בספטמבר, קידום נורמליזציה ואימוץ מתווה השירות הישראלי (הצעת גנץ לגיוס חרדים - מ"א)".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר יואב גלנט
איתמר בן גביר יואב גלנט
בן גביר קורא לפטר גם את גלנט. "יש מועמדים מצוינים להחליפו"
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
הצהרתו החריפה הגיעה ימים ספורים לאחר ששר הביטחון יואב גלנט יצא בביקורת פומבית וקשה נגד הימנעות נתניהו לקבל החלטה בנוגע ל"יום שאחרי" - וטען כי אסור לתת יד לממשל צבאי ברצועת עזה לאחר המלחמה. בליכוד היו מי שטענו כי הצהרת גנץ אתמול הגיעה בעקבות הצהרת גלנט כמה ימים קודם לכן. "הוא נגרר אחרי גלנט, הם מנסים להוביל למדינה פלסטינית", האשימו ח"כ משה סעדה והשר שלמה קרעי.

בן גביר רוצה התיישבות יהודית בעזה. ומה עם מצרים?

כשנשאל בריאיון ל-ynet על עידוד הגירה של פלסטינים והתיישבות יהודית בתוך רצועת עזה השיב: "אין לנו אלטרנטיבה אחרת. אם לא תהיה התיישבות יהודית בתוך עזה - אז הטילים על שדרות ועל נתיבות ועל אשקלון ימשיכו ליפול. אין ואקום בדברים האלה. חד וחלק".
בצל המתיחות המתגברת עם מצרים בעקבות המבצע ברפיח, שהגיעה לשיא עם הצטרפות קהיר לתביעת דרום אפריקה בהאג, בן גביר אמר כי "יכול להיות שצריך לבחון כל הזמן את היחסים עם המצרים ולהפסיק לחיות באשליות. המצרים לא מנעו את מעבר כלי הנשק, ויכול להיות שזה מעבר לכך. יכול מאוד להיות שהמצרים לא כל כך אכפת מביטחון תושבי ישראל, ואנחנו משלים את עצמנו".
לאחר שחבר מפלגתו, השר עמיחי אליהו, הציע כי הוא ייכנס למשרד הביטחון במקומו של גלנט - בן גביר אמר כי "יש מועמדים מצוינים וטובים (אם גלנט יפוטר), אל תדאגי לראש הממשלה יהיה את מי למנות".
"אין אפשרות אחרת שבעזה לא יהיה שלטון של חמאס, לא שלטון של פתח. 32% מתושבי הרשות חושבים שמה שהיה בטבח היה בסדר גמור. מי שמספר סיפורי סבתא משלה את עצמו. הדרך היחידה: לכבוש את עזה, לשחרר את עזה. מבצע עידוד הגירה, לא בכוח, לא בכפייה. מרצון. תאמיני לי את תופתעי כמה מאות אלפים של אנשים ירצו את זה".