אביתר, היום
(צילום: איתן שויבר, TPS)

צה"ל הקים הערב (חמישי) מחסומים באזור השומרון לקראת עצרת שקיימו כ-200 מתנחלים בצומת תפוח, ליד המאחז הבלתי-חוקי אביתר, במטרה לגרום לממשלה לקיים את המתווה להסדרת המאחז וליישב את המקום. פקקי תנועה גדולים נרשמו בדרך למאחז לקראת העצרת.
3 צפייה בגלריה
עצרת תמיכה במאחז אביתר
עצרת תמיכה במאחז אביתר
עצרת תמיכה במאחז אביתר
3 צפייה בגלריה
בעקבות חסימות הצבא למאחז אביתר - פקקים בכל הצירים
בעקבות חסימות הצבא למאחז אביתר - פקקים בכל הצירים
הפקקים בדרך
בתנועת "נחלה", שעומדת מאחורי העצרת, קראו ליועץ המשפטי לענייני יהודה ושומרון לאשר את קיום העצרת, בטענה כי ניתן לקיים אותה בסמוך למאחז שמוגדר שטח צבאי סגור. "אתמול ראינו כיצד אלפי אזרחים יוצאים להפגין, בחלק מהמקומות באופן בלתי חוקי והמשטרה הכילה ונתנה לכל אזרח את הזכות להפגין - גם במחיר של שיבושי תנועה והפרעה לאזרחים אחרים בשגרת יומם", אמרו בתנועה. "אך כאשר זה נוגע למתיישבים ביהודה ושומרון, יש דין שונה ואיסור גורף לקיים אירועים עד כדי רדיפת המתיישבים בידי בכירים בצה"ל".
מוקדם יותר היום הקים ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית לשכה חוץ-פרלמנטרית באביתר, כשהוא מנצל לצורך כך את חסינותו הפרלמנטרית. מדובר במהלך דומה לזה של איתמר בן גביר, שהקים אשתקד לשכה בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים.
כוחות צה"ל שמאבטחים את אביתר מאז הפינוי, ובמקביל מונעים עליית ישראלים, אפשרו לסוכות להיכנס ליישוב ולקבוע את לשכתו במקום, אך עם עוזר אחד בלבד וללא מלווים נוספים. המקום הוכרז שטח צבאי סגור, אבל בעקבות חסינותו הפרלמנטרית היה יכול ח"כ סוכות להיכנס אליו. שעה לאחר שהוקם, פורק האוהל של ח"כ סוכות במאחז על ידי כוחות צה"ל. הוא ולשכתו נותרו במקום ללא האוהל.
ח"כ סוכות באביתר. האוהל פונה אחר כך
(צילום: חנה קורן)

מאז הפיגוע בחווארה, שבו נרצחו הלל ויגל יניב, ניסו המתנחלים ליישב את המאחז. שעות אחרי הפיגוע הם נכנסו לגבעה והתיישבו בה. רק יממה לאחר מכן הגיעו כוחות מג"ב ופינו את המתנחלים מהמקום, אבל גם לאחר מכן ניסו מאות צעירים לעלות לגבעה. צה"ל עיבה את כוחותיו במאחז ומונע כל העת כניסת מתיישבים למקום.
באוגדת איו"ש נמצאים כעת 22 גדודים - סד"כ גדול ביחס לשגרה - ואחד הגדודים הוצב באביתר בניסיון לבלימת העלייה למקום. "כל העיסוק בסדר ציבורי שמגיע מכיוון המתיישבים פוגע בפעילות ההגנה. אנחנו נאלצים להביא המון כוחות לחווארה, לאביתר ולמקומות אחרים שהיו יכולים להיות כוח משמעותי בהגנה על יישובים והצירים", אמר גורם ביטחוני.