חילי טרופר מציג את תוכנית טקס המשואות
(צילום: טל שמעוני)

שר התרבות והספורט חילי טרופר כינס היום (רביעי) מסיבת עיתונאים בבית בן גוריון בתל אביב והציג את עיקרי טקס המשואות שיערך השנה במתכונת שונה. הטקס יתקיים בסימן "יד פוגשת יד אחות" ומבקש על פי השר, "לבטא את הערבות ההדדית, הרגישות החברתית ואת הממלכתיות הישראלית". עוד הוסיף כי "באופן כמעט אבסורדי הטקס יהיה מעין טקס אלטרנטיבי. חלופה לרוח רעה של ביזוי, וולגריות ופילוג שנושבת לא פעם במהלך השנה. הטקס יבקש להדגיש את הטוב המשותף, ויבקש לתת מקום למי שמקדישים את חייהם כדי להיטיב עם אחרים וכדי לבנות כאן חברה סולידרית יותר. טקס של רוח טובה".
2 צפייה בגלריה
חילי טרופר במסיבת עיתונאים לקראת טקס המשואות
חילי טרופר במסיבת עיתונאים לקראת טקס המשואות
חילי טרופר במסיבת עיתונאים לקראת טקס המשואות
(צילום: יריב כץ)
השנה, אחרי שנתיים של הגבלות התקהלות בשל הקורונה – שוב ישובו אלפים להר, לטקס עם קהל. כמו כן, השנה יצויין עשור למותה של סגן הילה בצלאלי ז"ל, שנהרגה במהלך החזרות לטקס הדלקת המשואות, ועל כן את תפילת "יזכור" בטקס יקרא אביה – ירון בצלאלי.
לראשונה השנה לא יהיו זיקוקים בטקס המשואות לטובת הלומי הקרב, לא במהלך הטקס ולא בסיומו כמקובל. התחליף לכך יהיה פירוטכניקה שקטה. השר טרופר הסביר כי "חברים טובים שלי, כאלה ששירתו בעבר בדובדבן, בימ"מ וביחידות אחרות – יחידות שבשבועות האחרונים כולנו מהללים אותן ומודים להן, סיפרו לי שאולי עבור רוב הישראלים הזיקוקים הם תמונות יפות בשמיים, אבל עבורם מדובר על קולות ירי ולחימה. אני לא יכול לעמוד מנגד אל מול המצוקה שלהם. לא מעט מלוחמי צה"ל רואים את ערב יום העצמאות מתקרב וכבר נערכים לחזרה לשדה הקרב. לא כי יש מלחמה חלילה, אלא כי רעש הזיקוקים המתפוצצים מחזיר אותם לשם". השר גם קרא לכל הרשויות המקומיות בארץ לנהוג כך. "אם הטקס המרכזי בהר הרצל יכול לוותר על הזיקוקים ולהסתפק בפירוטכניקה שקטה, כולם יכולים. בואו ניתן ללוחמים שלנו מעט מרגוע לנפש הפצועה ממילא" אמר.
2 צפייה בגלריה
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
הסוף לזיקוקים? טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
(צילום: אולפני הרצליה)
עוד הודיע השר כי השנה, הפוליטיקה נשארת בחוץ. "על פי הסיכום שלי עם ראש הממשלה ומתוך רצון לשמור על הטקס כטקס של העם כולו ונקי מכל מאפיין פוליטי, לא יתקיים נאום ראש הממשלה ולא יוקרן סרטון ברכה שלו. כמו כן, לא תהיה כניסה טקסית שלו לרחבת ההר. ראש הממשלה ישב בקהל עם משפחתו, כמו כל אנשי סגל א'. יו"ר הכנסת, כמייצג הכנסת שמבטאת את כל גווני החברה הישראלית, יישא דברים וידליק את המשואה הראשונה, על פי המסורת". גם בעניין הכרטיסים לטקס החליט טרופר כי המכסה של 200 כרטיסים שיועדה בעבר למשרד ראש הממשלה תקוצץ ל- 50 כרטיסים. היתר יועברו למשרד הרווחה עבור אוכלוסיות בסיכון שישתתפו באירוע.
השנה הושם דגש על הנגשה כך שיהיו מסלולי הגעה מונגשים להר הרצל וליתר הטקסים, תאי שירותים מונגשים, חניות מותאמות, רמפות והנגשה בשפת הסימנים במספר דרכים כך שלקהל בטקס יוקרן תמלול והנחיית שפת הסימנים, ולקהל בבית, יפתח לראשונה ערוץ ייחודי ובו ישודר הטקס על פני רבע מהמסך ובו תיראה הנחייה בשפת הסימנים באופן מלא ולא בבועה חלקית. כמו כן, בטקס ישתתפו באופן רחב וניכר, אמנים ויוצרים עם מוגבלות. "עשרים אחוז מהאוכלוסייה בישראל הם אנשים עם מוגבלות, אך בציבוריות זה כמעט ואינו מקבל ביטוי" אמר טרופר, "הפעם, בטקס המרכזי ביותר בשנה, יינתן להם מקום. לא בחסד, אלא בזכות. יהיו רקדנים עם מוגבלות וזמרים עם מוגבלות".
ח״כ אופיר סופר (הציונות הדתית) בתגובה להחלטת שר התרבות והספורט על ביטול הזיקוקים: "אני מברך את השר חילי טרופר על ההחלטה לבטל את השימוש בזיקוקים בטקס הדלקת המשואות למען ההתחשבות בנפגעי פוסט טראומה והלומי קרב. אני קורא לראשי רשויות להצטרף להחלטה על מנת שהלוחמים שנפגעו בקרב יוכלו להנות מחגיגות יום העצמאות למדינת ישראל".
ביישוב צור הדסה נענו לקריאתו של השר והודיעו כי גם הם מתכוונים לבטל השנה את מופע הזיקוקים. יו"ר ועד צור הדסה דלית רוסו: "מתוך מטרה שלא לפגוע בהלומי הקרב, החלטנו להצטרף לקריאתו של שר התרבות והספורט חילי טרופר ולבטל את מופע הזיקוקים שתוכנן ליום העצמאות. הסולידריות וההתחשבות הם הערכים החשובים ביותר ונמצא דרכים חלופיות כדי לחגוג את יום העצמאות בצור הדסה בצורה כזו שלא תפגע בהלומי הקרב".
אפרת שפרוט מנכ"לית נט"ל: "מברכת ומודה לשר חילי טרופר על החלטה אמיצה ותקדימית. השנה גם המתמודדים עם פוסט טראומה יוכלו לשמוח ביום חגה של המדינה. במשך שנים התקיים מאבק על סוגיית הזיקוקים ביום העצמאות וכעת החליט השר להרים את הכפפה ולבטל את המופע שגרם נזק עצום למתמודדים עם פוסט טראומה שרעש הזיקוקים מחזיר אותם לאותן טראומות המלוות אותם יומיום. בזכות גבורת הנופלים והפצועים פיזית ונפשית קמה המדינה. החלטה זו מבטאת את המחויבות המוסרית שלנו כחברה להוקיר ולכבד אותם. זאת בשורה משמחת עבור המתמודדים ועבור החברה כולה בישראל".
את הטקס ינחו השנה הילה קורח ואלמז מנגיסטו ויופיעו בין היתר רביב כנר, שרית חדד, עידן עמדי, יזהר כהן, ולארי חמאתי והפיל הכחול. זהותם של המשיאים עדיין לא ידועה והם יבחרו בקרוב מתוך אלפי ההמלצות שהוגשו.