סגן ניצב חיים טייב, ראש מדור תיאום מבצעי בחטיבת המודיעין של המשטרה וממובילי מבצע "מסלול ירוק" לטיפול באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, מתח ביקורת על בתי המשפט ואמר כי הענישה מקלה מדי. "בהרבה מקרים הענישה מגוחכת. אנשים נתפסים עם כלי נשק והענישה לא תואמת את האירוע הפלילי שבגינו הם נעצרו", אמר היום (רביעי) סנ"צ טייב בריאיון ל-ynet radio.
"הענישה חייבת להיות משמעותית, הרתעתית", הוסיף טייב. "לא יכול להיות שיש דלת מסתובבת, שבן אדם ייכנס, ייתפס עם אמל"ח ואנחנו יודעים שהוא הולך לבצע אירוע פלילי, ואנחנו נפגוש אותו אחרי שנה וחצי שוב ברחובות".
1 צפייה בגלריה
הזירה בכניסה לקיבוץ יפעת
הזירה בכניסה לקיבוץ יפעת
"נתקלים הרבה מאוד פעמים בשיבוש זירה". ארכיון
(צילום: שמיר אלבז)
79 בני אדם נרצחו בחברה הערבית מתחילת השנה, ורק שמונה מאותם מקרים פוענחו. האחרון שנרצח הוא יוסף אבו גאנם, תושב לוד כבן 60, שנורה למוות לפנות בוקר סמוך לתחנה המרכזית בעיר. "אין ספק שהמספרים הם גבוהים. אני רוצה להשתתף בצערה של המשפחה. כל קורבן הוא קורבן אחד יותר מדי", אמר טייב.
לדבריו, "זו מלחמה ובמלחמה אין זבנג וגרמנו ולא קיים רק סכסוך אחד במגזר הזה, קיימים מספר רב של סכסוכים. משטרת ישראל מכירה את הסכסוכים ונותנת מענה. האלימות הגואה היא לא רק נחלתו של המגזר הערבי, בטח בתקופה האחרונה. אנחנו רואים את זה גם במגזר היהודי ולצערי הפכנו להיות חברה אלימה".
זירת הרצח בלוד, הבוקר
(צילום: דוברות המשטרה)

טייב אמר שמתחילת השנה המשטרה "סיכלה" 28 מקרי רצח. "מרבית האירועים האלו היו במגזר הערבי. מרבית האירועים האלה זה אנשים עם כדור בקנה שהיו בדרכם לרצוח וסוכלו על ידי המשטרה. לפעמים סיכול זה שוטר סיור שנמצא במשמרת ונתקל בטרוריסט פלילי, כך הגדיר את זה המפכ"ל, זה טרוריסט פלילי שבא לגבות חיים או לפגוע באנשים וחותר למגע", הוא הסיבר.
על הביקורת על כך שהמשטרה מפענחת רק מקרים בודדים, אמר טייב כי "לא כל הזירות במגזר הערבי הן זירות קלות. אנחנו נתקלים הרבה מאוד פעמים בשיבוש זירה. כשאנחנו מגיעים לזירה אחרי שקיבלנו את הדיווח במוקד 100, מכשירי ההקלטה של המצלמות, פתאום אנחנו לא מוצאים אותן, זירות שמנוקות ומטושטשות, ולכן החקירה היא לא פשוטה. שום תיק רצח לא נמצא על המדף, ולפעמים לוקח הרבה מאוד זמן לפענח רצח".