5 צפייה בגלריה
הריסות התקיפה האמריקנית בקאבול
הריסות התקיפה האמריקנית בקאבול
הריסות בזירת התקיפה האמריקנית בקאבול
(צילום: AP)
בתקיפה אמריקנית בקאבול בחודש שעבר נהרגו בשוגג עשרה אזרחים תמימים, ובהם שבעה ילדים - כך הודתה אמש (שישי) ארצות הברית. בצבא ארה"ב התנצלו על התקרית וכינו אותה "טעות טרגית".
התקרית התרחשה ב-29 באוגוסט. ארה"ב הודיעה אז כי תקפה באמצעות מל"ט מחבל מתאבד של דאעש שהיה בדרכו לבצע פיגוע נגד חיילים בנמל התעופה, שבו נשלמה באותם ימים הנסיגה באפגניסטן. אך מתחקיר התקרית התברר כי המטרה שהופצצה הייתה רכב של אזרח בשם זמראי אחמדי, עובד בארגון סיוע, שבו ישבו תשעה מבני משפחתו. הצעירה שבהם היא סומאיה אחמדי - פעוטה בת שנתיים. מותם של האזרחים בתקיפת המל"ט מספק דלק נוסף למבקרי הנסיגה של ארה"ב ובעלות בריתה, אשר חוללה את המשבר הגדול ביותר עד כה בכהונתו של הנשיא ג'ו ביידן.
הטאליבן מפזר מפגינים בקאבול בירי ואלימות
(צילום: רויטרס)

5 צפייה בגלריה
זמראי אחמדי, עובד הסיוע שנהרג בתקיפה
זמראי אחמדי, עובד הסיוע שנהרג בתקיפה
זמראי אחמדי, עובד הסיוע שנהרג בתקיפה. "לא היה קשור לדעש"
(צילום: AP)
מפקד פיקוד המרכז של ארה"ב הגנרל פרנק מקנזי אמר בתדרוך לעיתונאים כי בשעתו הוא היה משוכנע שהמתקפה מנעה איום מיידי לכוחות בנמל התעופה. "החקירה שלנו מעלה כעת שהתקיפה הייתה טעות טרגית", אמר מקנזי.
הגנרל אמר עוד כי כעת הוא מעריך שלא סביר שההרוגים היו חברים בשלוחת דאעש המקומית, דאעש-חורסאן, או היוו איום לחיילים אמריקנים. הוא הוסיף כי הפנטגון שוקל לשלם פיצויים למשפחה.
גם שר ההגנה לויד אוסטין פרסם הודעה שבה אמר: "אנחנו יודעים כעת שלא היה קשר בין מר אחמדי לדאעש-חורסאן, וכי הפעילות שלו באותו יום הייתה תמימה לחלוטין ולא קשורה לאיום שבפניו ניצבנו. אנו מתנצלים ונעשה מאמץ כדי ללמוד מן הטעות הנוראה הזאת".
5 צפייה בגלריה
הריסות התקיפה האמריקנית בקאבול
הריסות התקיפה האמריקנית בקאבול
הריסות בזירת התקיפה
(צילום: AP)
הודעת התנצלות אישית של בכיר בפנטגון, ובפרט של שר ההגנה, על מותם של אזרחים בפעילות צבאית היא אירוע נדיר. עם זאת צבא ארה"ב נוהג לפרסם דיווחים על מותם של אזרחים במבצעים צבאיים שלו ברחבי העולם.
כמעט מיד לאחר התקרית לפני כשלושה שבועות בשכונה ממערב לנמל התעופה על שם חמיד קרזאי נפוצו דיווחים על מותם של אזרחים וילדים. בצילום וידאו מהזירה נראו הריסות המכונית בחצר בניין.
התקיפה התרחשה שלושה ימים אחרי שמחבל מתאבד של דאעש הרג 13 חיילים אמריקנים, וכן עשרות אזרחים אפגנים שהתקהלו מחוץ לשערי נמל התעופה בתקווה לעלות על אחת מטיסות הפינוי לאחר השתלטות הטליבאן על המדינה.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב לויד אוסטין שר הגנה חדש ארצות הברית
ארה"ב לויד אוסטין שר הגנה חדש ארצות הברית
שר ההגנה אוסטין. "נתאמץ ללמוד מהטעות הנוראה"
(צילום: AFP)
בעקבות פיגוע ההתאבדות בנמל התעופה ביצע צבא ארה"ב מתקפת מל"ט במזרח אפגניסטן שבה נאמר כי נהרגו שני מחבלי דאעש. התקיפה ההיא לא מוטלת בספק. התקיפה השנייה והמוטעית התרחשה בעקבות התרעות על פיגועים נוספים בנמל התעופה, בהן התרעות על פיגוע מכונית תופת.
בהודעה משלו אמר ראש המטות המשולבים של ארה"ב הגנרל מארק מילי כי "בסביבה המשתנה במהירות ותחת איומים כבדים, למפקדים בשטח הייתה הסמכות המתאימה והיה להם בסיס להאמין שאלה היו מטרות הגיוניות". עם זאת הוא הוסיף כי הוא מכיר בכך שמותם של האזרחים הוא "קורע לב".
בעקבות הודאה בהריגה בשוגג של האזרחים אמר גורם ביטחוני לסוכנות הידיעות רויטרס כי הסמכות לאשר תקיפות באפגניסטן - נגד אל קאעידה או דאעש - תילקח מידי הפיקודים האזוריים של צבא ארה"ב. לדברי הגורם מעתה יאשר שר ההגנה אוסטין בעצמו כל תקיפה.
הגנרל מקנזי הבהיר כי לתקרית לא תהיה השפעה על חופש הפעולה של ארה"ב באפגניסטן בעתיד: "אני לא חושב שאנחנו צריכים להסיק מסקנות על היכולת לתקוף באפגניסטן נגד מטרות דאעש בעתיד על סמך המקרה הנוכחי".