7 צפייה בגלריה
ניר חפץ בדיון תביעת חוק איסור לשון הרע נגד השר אמיר אוחנה
ניר חפץ בדיון תביעת חוק איסור לשון הרע נגד השר אמיר אוחנה
העדות צפויה להימשך שבועות ארוכים. חפץ
(צילום: מוטי קמחי)
עד המדינה ניר חפץ, הדובר ויועץ התקשורת לשעבר של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ומשפחתו, צפוי להעיד היום (שלישי) במשפטו של ראש הממשלה לשעבר. חפץ אמור להעיד בעיקר לגבי תיק 4000 בו נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים, אולם חלקים מעדותו צפויים להיות קשורים לתיקים 2000 ו-1000. עם זאת, בית המשפט יידרש תחילה להכריע אם להיעתר לבקשת סנגוריו של נתניהו ולדחות את העדות לשבוע הבא, בעקבות העדות החדשה שמסרה העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן, הדס קליין.
נתניהו צפוי להתייצב לדיון, אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון. זאת, לאחר שקיבל פטור מדיונים במשך יותר מחצי שנה. עדותו של חפץ צפויה להימשך שבועות ארוכים.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט, אפריל
(צילום: EPA)
חפץ שימש כיועץ תקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014, ועוד לפני כן כראש מערך ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה בשנים 2010-2009. קודם לכן, במשך שנים, עבד בקבוצת התקשורת "ידיעות אחרונות" בשורת תפקידים, וכן מילא תפקידי דוברות והסברה בלשכת נתניהו ובמפלגת הליכוד. הוא אמור להעיד בעיקר על הקשר בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ', שהפרקליטות טוענת שהיו יחסי שוחד.

משפט נתניהו - כתבות נוספות

לפי כתב האישום, במסגרת תיק 4000, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של "תן וקח" בין נתניהו לאלוביץ' החל קשר אינטנסיבי, תדיר וחריג בניהם. במסגרת קשר זה הפנו נתניהו ובני משפחתו דרישות מסוגים שונים אל אלוביץ' ולרעייתו איריס, ישירות ובאמצעות מתווכים. אלה עסקו באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו באתר "וואלה", ואף נגעו לסיקור של יריביו הפוליטיים של נתניהו. הדרישות להתערבות בפרסומים נעשו באמצעות גורם שלישי מתווך, כשאחד מהם היה חפץ.
7 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
העביר בקשות דרך חפץ. יאיר נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
הטענה של הפרקליטות היא שחפץ העביר לאישורו של נתניהו חלק ניכר מן הדרישות שהועברו אליו על ידי שרה ויאיר נתניהו טרם העברתן לאלוביץ' ולישועה. מתחילת 2015 ואילך, העבירו נתניהו ובני משפחתו את מרבית דרישותיהם דרכו.
לפי האישום, במועדים סמוכים לפני קבלת החלטת נתניהו שלא להאריך את כהונתו של גלעד ארדן כשר תקשורת, העביר חפץ לנתניהו את תלונותיו של אלוביץ' ביחס להתנהלותו של ארדן מול קבוצת בזק, ואת התנגדותו של אלוביץ' לכך שארדן ימשיך לכהן. חפץ אף תיווך פגישה בין נתניהו לאלוביץ' בנובמבר 2014 במעון ראש הממשלה - המועד שבו בקשת האישור של מיזוג בזק-יס הייתה תלויה באוויר. בהמשך נטען שנתניהו אף הנחה את חפץ לפנות למומו פילבר על מנת לוודא שפילבר ממשיך לפעול לטובת אלוביץ' בהתאם להנחייתו.
7 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
סוכם שיונחה להעלים את המכשיר הסלולרי. ישועה
(צילום: עמית שאבי)
חפץ אמור להעיד גם על "פגישת השיבוש": בדצמבר 2016 התפרסמו בתקשורת ידיעות על חקירה משטרתית קרבה הקשורה ליחסיו של הנאשם נתניהו עם איש עסקים. נטען כי בסמוך ל-27.12.16 פנה חפץ לאלוביץ' וביקש להיפגש בדחיפות. באותו יום בערב התקיימה בביתם של בני הזוג אלוביץ' הפגישה. הטענה שמחשש שתיפתח חקירה הקשורה ליחסיו של נתניהו עם אלוביץ', השלושה הסכימו כי יש למנוע את חשיפת ההתכתבויות ביניהם. הוסכם ששלושתם יחליפו מכשירים סלולאריים ו"יעלימו" את המכשירים הסלולאריים הישנים. הם סיכמו להנחות את ישועה לנהוג באופן דומה.
בפגישה שהתקיימה בין איריס אלוביץ' לבין חפץ, סיפר לה חפץ כי בפגישה שהתקיימה בינו לבין שרה ויאיר נתניהו נראו השניים מפוחדים ביותר וביקשו ממנו לנסוע לאיריס אלוביץ' ולבקש ממנה למחוק את כל התכתובות ביניהם וכן לוודא כי תכתובות אלה אכן נמחקו.
7 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ
שאול אלוביץ
קיים קשר אינטנסיבי. אלוביץ
(צילום: יואב דודקביץ)
חפץ יעיד גם על תיק 2000, שם יתייחס לכך שנתניהו, כך נטען, חשש כי העלאת מהדורת סוף השבוע בישראל היום תביא לפרסומים שליליים נגדו ונגד בני משפחתו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות". על כן, לקראת העלאת המהדורה ולאחריה, בחודשים אוקטובר ודצמבר 2009, פנה הנאשם נתניהו לאיש העסקים מילצ'ן ולראש מערך הדוברות במשרד ראש הממשלה באותה עת, חפץ, שעבד בעבר ב"ידיעות אחרונות", וביקש להביא להסכמות בין אדלסון למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. מאמץ זה לא נשא פרי.
עדותו של חפץ נחשבת דרמטית, ומטרתה להוכיח קשר פלילי בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ'. מנגד, ההגנה שתחקור אותו נגדית באריכות בעוד מספר ישיבות תנסה לקעקע את אמינותו ותנסה להוכיח שאינו דובר אמת בתיק. סביר להניח שהיא תנסה להציג קו הגנה לפיו שיקר לאורך חייו שוב ושוב כבדרך קבע. ההערכה היא שצפוי לעלות מצד הסנגורים תרגיל החקירה הבעייתי שהתקיים לחפץ ועל חלק מפרטיו חל צו איסור פרסום. ההגנה תנסה להראות שהחוקרים הפעילו עליו לחץ חריג על מנת להפליל את נתניהו. ההערכה היא שבסביבת הסנגורים ערים לכך שהכותרות בימי העדות הראשונים אולי יהיו דרמטיות כנגד נתניהו, אולם בהמשך יחולו התפתחויות בחקירה הנגדית שעשויות להביך את העד. ההערכה היא שבחלק מדבריו של חפץ יעשה דווקא שימוש של הסנגורים להראות שמבחינתם אין מדובר בשוחד.
7 צפייה בגלריה
חפץ נכח בחדר בזמן שפוטרו מהממשלה. לבני ולפיד
חפץ נכח בחדר בזמן שפוטרו מהממשלה. לבני ולפיד
חפץ נכח בחדר בזמן שפוטרו מהממשלה. לבני ולפיד
(צילום: AP)
חפץ מסר אין ספור הקלטות שהקליט בנייד הקשורות לפרשה במשך שנים. בסוף החודש שעבר עבר מספר ראיונות עד בפרקליטות על מנת להתכונן לעדותו. חפץ מסר בריאיונות העד שלו, כי נושא התקשורת העסיק את נתניהו בפער רב מול נושאים אחרים. לדבריו, בכל פעם שהגיעה תגובה שיש לה פוטנציאל תקשורת נפיץ, נתניהו עסק בכך שעות. "הניהול של המדינה נפסק עד חצי יממה", אמר, ולדבריו - הם יכלו להתרחש על בסיס שבועי.
חפץ סיפר שהיה שותף להתייעצויות לפטר את השרים דאז יאיר לפיד וציפי לבני, והיה בחדר כשנתניהו הודיע להם על כך. חפץ נשאל והשיב על אירועים שהיו בחקירתו, וחשש מדליפת פרטים אישיים. הוא סיפר כי לתחושתו, בחקירה הופעל עליו לחץ בלתי מידתי וחוקי שנגע למסירת אמת לדבריו - וכי לאחר שייסים עדותו בכוונתו לתבוע את המדינה. עם זאת, הוא טען שלא זיהה התנהגות של חוסר יושר מבחינת הניסיון להטות את החקירה. על כך אמרו בסביבת נתניהו: "מדובר בהדלפות סלקטיביות שמתחילות בתרועה רמה ומסתיימות בקול ענות חלושה".