1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה לידה
אילוסטרציה לידה
בית החולים אסותא ראשון לציון
(צילום: שאטרסטוק , קובי קואנקס)
כחודשיים וחצי לאחר שנחשפה פרשת מחדל ההפריה באסותא, וגם לאחר שהתינוקת נולדה ומשרד הבריאות הבהיר כי לא יימשך החיפוש אחר ההורים הביולוגיים - בני זוג רבים שהיו מטופלים בבית החולים אסותא ראשון לציון עדיין רוצים לדעת אם אולי הם ההורים הגנטיים של הילדה.
מחר (ראשון) בצהריים יחודש בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון הדיון המשפטי בפרשת החלפת העוברים באסותא, שכתוצאה ממנה נולדה לפני כחודש וחצי תינוקת לאישה, שלה ולבן זוגה אין קשר גנטי אליה. השופטת חני שירה תנהל את הדיון, שיתקיים בנוכחות משפטנים בלבד.
מסיבת העיתונאים בנושא סיכום השימוע ליחידת ההפריה באסותא ראשון לציון
(צילום: קונטקט)

בעוד שהיולדת ובן זוגה טוענים מאז כי הם ההורים של התינוקת מתוקף כך שהאישה היא זו שנשאה אותה במהלך ההיריון ודאגה לה, כמה בני זוג מבין מטופלי אסותא מבקשים לבדוק האם לתינוקת יש קשר גנטי אליהם, כדי לדעת אם הם ההורים הגנטיים שלה. ימים ספורים לפני שהתינוקת נולדה נערכה בדיקה גנטית לזוג הורים שבאסותא טענו כי להם הסיכוי הגדול ביותר להיות ההורים הגנטיים, וההפתעה הייתה גדולה לאחר שהבדיקה יצאה שלילית.
מאז היולדת נשמה לרווחה, אבל בני זוג רבים שטופלו באסותא נותרו בחוסר ודאות מייסר. בבית החולים ערכו בדיקה חוזרת והרכיבו רשימה של 22 נשים, שהן בעלות הסתברות גבוהה יותר משאר המטופלות של אסותא להיות בעלות קשר גנטי לתינוקת שנולדה.
עורכי הדין של היולדת באוקטובר: "היא כורעת ללדת בזמן שהלב שלה נקרע"
(צילום: נדב אבס)

פרקליטיהן של שש נשים מתוך הרשימה שמבקשות לערוך בדיקה גנטית לכל אחת מהן, עורכי הדין דורי כספי ושמואל מורן, טענו במהלך דיונים קודמים בפרשה, ויחזרו לטעון כך גם בדיון מחר, שמה שברור הוא שלמישהי מקרב המטופלות ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים קיים קשר גנטי-הורי לתינוקת שנולדה ליולדת, שגם הייתה מטופלת שם.
כמו כן, בשני דיונים קודמים נקבע על ידי השופטת חני שירה מבית המשפט לענייני משפחה, כמו גם על ידי בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, כי קיים אינטרס ציבורי לגלות מי ההורים הגנטיים של התינוקת. עוד נקבע כי בירור הנושא הוא אינטרס של התינוקת עצמה, שזכותה לדעת בעתיד מי הוריה הגנטיים.
לפי החוק, עריכת בדיקה גנטית מצריכה אישור של בית המשפט, אבל הבדיקה עצמה אינה כרוכה בשום פעולה רפואית כלפי התינוקת או היולדת. החומר הגנטי כבר הוצא מהתינוקת כשהייתה עדיין בבטן היולדת, במהלך טיפול חירום רפואי שנעשה לה כדי להציל את חייה. למעשה, מדובר בבדיקת מעבדה בלבד. הפרשה נחשפה, נזכיר, במהלך אותו טיפול רפואי שבו התגלה כי אין קשר גנטי בין היולדת לעובר שבבטנה.
מחדל ההפריה באסותא - כל הפרטים החדשים עם אדיר ינקו
(צילום: אבי חי)

היולדת ונציגיה, עורכי הדין גלית קרנר ויהונתן קניר והמומחית פרופ' איילת בלכר-פריגת, טוענים כי מאז הלידה המצב המשפטי השתנה "דה פקטו", ולמעשה לתינוקת יש עכשיו "הורים משפטיים" - כי הם אלו שילדו אותה, הצילו את חייה ודואגים לה מאז שהיא נולדה.
נציגת משרד הבריאות והיועצת המשפטית לממשלה, עו"ד יהודית אריאב פוקס מפרקליטות מחוז מרכז אזרחי, תטען בדיון מחר כי כל עוד מדובר בנשים שנמצאות ברשימת 22 המטופלות של בית החולים אסותא - יש לאפשר להן לבצע את הבדיקות הגנטיות כמבוקש, גם אם היולדת תתנגד. נציגות בית החולים אסותא, עורכות הדין ליאל גולני ברנס ואפרת שפירא-אורן ממשרד יגאל ארנון תדמור לוי ושות', ישאירו את הנושא לשיקול דעתו של בית המשפט.
ביום ראשון האחרון הציגו מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, וראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, את תוצאות השימוע ואת החלטות המשרד בנוגע ליחידת ההפריה בבית החולים אסותא ראשון לציון. הם הודיעו כי בשימוע שנערך ליחידת ההפריה נקבע שהיא לא תיסגר, אלא תצמצם ב-50% את פעילותה. הם גם הבהירו שמקור התקלה טרם התגלה ושלא יימשך החיפוש אחר ההורים הביולוגיים.