דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי הביע הערב (שלישי) דאגה עצומה מאפשרות של כניסת צה"ל לעיר רפיח ברצועת עזה. "אנחנו מאמינים שהמבצע ברפיח בנסיבות הקיימות, ללא תוכנית שתבטיח את ביטחונם של יותר ממיליון אזרחים, יהיה אסון", אמר קירבי בתדרוך לכתבים. "הסברנו את זה למקבילינו הישראלים, והיועץ ברט מקגורק יעביר את אותו מסר".
קירבי אמר עוד: "מקגורק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, יבהיר לנתניהו כי עמדתנו לא השתנתה לגבי המבצע הצבאי ברפיח, שחייב להתקיים בתכנון לשלומם של יותר ממיליון אזרחים שנמצאים שם. בעקבות הלחץ של הנשיא ביידן, נתניהו אמר שהוא הורה לצה"ל להכין תוכנית אלטרנטיבית שתבטיח את ביטחונם של האזרחים ברפיח, אבל אנחנו לא מכירים שתוכנית כזאת אכן הוכנה והוצגה לנתניהו".
3 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח ותקיפות צה"ל בחאן יונס ברקע
אוהלים ברפיח ותקיפות צה"ל בחאן יונס ברקע
אוהלים ברפיח
(צילום: REUTERS/Bassam Masoud)
3 צפייה בגלריה
דובר ה פנטגון ג'ון קירבי בתדרוך משרד ההגנה של ארה"ב
דובר ה פנטגון ג'ון קירבי בתדרוך משרד ההגנה של ארה"ב
קירבי
(צילום: AP)
דבריו של הבכיר בממשל האמריקני נאמרו זמן קצר אחרי שארה"ב הטילה וטו על הצעת החלטה של אלג'יריה למועצת הביטחון של האו"ם בדבר קריאה להפסקת אש מיידית בעזה. על רקע המתיחות בין וושינגטון וירושלים, פרסמה אתמול סוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב הגישה בעצמה למועצת הביטחון טיוטה של הצעת החלטה, שמדגישה שהמועצה "תתמוך בהפסקת אש זמנית בעזה בהקדם האפשרי".
לפי רויטרס, טיוטת ההצעה גם מביעה התנגדות לפעולה ישראלית גדולה ברפיח שבדרום הרצועה. "בנסיבות הנוכחיות, מבצע קרקעי גדול ברפיח יסתיים בפגיעה נוספת לאזרחים ויוביל לעקירה נוספת – ייתכן שאל מדינות שכנות", נכתב בטיוטה. לשיטתה של ארה"ב, למהלך שכזה יהיו "השלכות קשות על השלום והביטחון באזור", ולכן כרגע אסור לקדם אותו.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבסיס זיקים עם לוחמי רוכב שמיים
בנימין נתניהו בבסיס זיקים עם לוחמי רוכב שמיים
רה"מ נתניהו עם לוחמי "רוכב שמיים"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
במקביל, ראש הממשלה נתניהו נפגש היום בבסיס זיקים עם לוחמי "רוכב שמיים", והתייחס לסוגיה: "יש הרבה לחצים על ישראל מבית ומחוץ להפסיק את המלחמה לפני שנשיג את כל מטרותיה, כולל עסקה בכל מחיר לשחרור חטופים", אמר נתניהו ללוחמים. "אנחנו מאוד רוצים להשיג עוד שחרור ואנחנו מוכנים גם ללכת כברת דרך, אבל אנחנו לא מוכנים לשלם כל מחיר, בטח לא לשלם את המחירים ההזויים שחמאס דורש מאיתנו, שפירושם תבוסה למדינת ישראל".
נתניהו הוסיף: "אנחנו מחויבים להמשיך את המלחמה עד שנשיג את כל מטרותיה, שזה אומר חיסול החמאס, שחרור כל החטופים והבטחה שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל. אין שום לחץ, שום לחץ, שיכול לשנות את זה".