3 צפייה בגלריה
הטיל ששיגרה דרום קוריאה התרסק ועורר בהלה
הטיל ששיגרה דרום קוריאה התרסק ועורר בהלה
להבות סמוך לבסיס חיל האוויר הדרום קוריאני
(צילום: Kim Hee Soo/via REUTERS)
תרגיל התגובה שנגמר במבוכה: ארה"ב ודרום קוריאה שיגרו הלילה (בין שלישי לרביעי) ארבעה טילים מול החוף המזרחי של חצי האי הקוריאני, בתגובה לניסויים שעורכת צפון קוריאה. אבל תקלה בשיגור אחד הטילים, שהתרסק סמוך לבסיס חיל אוויר דרום קוריאני - גרמה לבהלה. צבא דרום קוריאה התנצל בעקבות כך, וציין כי ראש הנפץ של הטיל הדרום קוריאני לא התפוצץ.
הניסוי המשותף היה התרגיל השני של בעלות הברית תוך פחות מיממה, לאחר שפיונגיאנג שיגרה מחופה המזרחי טיל בליסטי לעבר הים, שלראשונה זה חמש שנים חלף מעל שטחה של יפן.
3 צפייה בגלריה
תרגיל התגובה של דרום קוריאה הסתיים במבוכה והתנצלות
תרגיל התגובה של דרום קוריאה הסתיים במבוכה והתנצלות
תרגיל התגובה של דרום קוריאה הסתיים במבוכה והתנצלות
(צילום: AFP PHOTO/South Korean Defence Ministry)
שיגור התגובה אמור היה להיות מפגן כוח אל מול צפון קוריאה, אך הוא הסתיים כאמור במבוכה ובהתנצלות. תושבי דרום קוריאה חשבו שהם מותקפים מהצפון, והפאניקה והבלבול רק גברו כאשר גורמי צבא וממשל לא סיפקו הסבר לפיצוץ במשך שעות. בצבא הבהירו אחר כך כי השיגור של הטיל מסוג Hyunmoo-2 נכשל, אך ציינו כי איש לא נפגע. בצילומים ששותפו ברשתות החברתיות נראה כדור אש באזור בסיס חיל האוויר הדרום קוריאני, ואש שפרצה בסמוך לבסיס.
התרגיל הלילה היה כאמור בתגובה לשיגור הטיל הבליסטי של צפון קוריאה שחלף מעל שטחה של יפן - כחלק מסדרת הניסויים שעורכת ארצו של הרודן קים ג'ונג און. הממשלה היפנית הזהירה שלשום את אזרחיה וקראה להם לתפוס מחסה עקב חשש מנפילה, לפני שהטיל נחת בים.
סוכנות הידיעות היפנית Kyodo דיווחה שהממשלה הפעילה כריזות אזהרה באי הוקאידו, האי השני בגודלו ביפן, ובמחוז אאומורי שבצפון המדינה. שירותי הרכבת הופסקו זמנית באזורים אלו. "נראה שצפון קוריאה שיגרה טיל, נא להתפנות למבנים או מתחת לאדמה", קראה ההודעה בהתרעה שהופעלה.
3 צפייה בגלריה
יפנים צופים בדיווחים אודות שיגור הטיל של צפון קוריאה שחלף מעל יפן
יפנים צופים בדיווחים אודות שיגור הטיל של צפון קוריאה שחלף מעל יפן
אזרחים יפנים צופים בדיווחים על שיגור הטיל של צפון קוריאה שחלף מעל מדינתם
(רויטרס)
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה אמר שמדובר בצעד "שערורייתי" מצד צפון קוריאה, והוסיף שממשלתו תמשיך לאסוף ולנתח מידע אודות השיגור. לדברי נשיא דרום קוריאה יון סוק-יאול, הטיל טס כ-4,000 ק"מ - טווח שמציב את האי גואם, שטח חסות של ארה"ב שנמצא באוקיינוס ​​השקט, במרחק פגיעה. יון אמר כי כינס ישיבה של המועצה לביטחון לאומי בארצו, והבטיח תגובה חריפה מצד דרום קוריאה והקהילה הבינלאומית ל"פרובוקציות הגרעיניות הפזיזות של הצפון".
זו הפעם החמישית שבה צפון קוריאה שיגרה טיל בליסטי בעשרת הימים האחרונים, כשברקע שיתוף הפעולה בין ארה"ב לדרום קוריאה וביקור סגניתו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, קמלה האריס, בסיאול בשבוע שעבר. גם ארה"ב גינתה את שיגור הטיל של צפון קוריאה ודוברת המועצה לביטחון לאומי האמריקנית, אדריאן ווטסון, אמרה כי "פעולה זו מערערת את היציבות ומראה את ההתעלמות הבוטה של צפון קוריאה מהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם ומנורמות בטיחות בינלאומיות".
הפעם האחרונה שבה צפון קוריאה שיגרה טיל שחלף מעל יפן הייתה כאמור לפני חמש שנים, ב-28 באוגוסט 2017. גם אז הוא נחת בים, מול חופי האי הוקאידו. מהלך זה נחשב אז להסלמה חמורה במתיחות בחצי האי הקוריאני, וגם הוא בוצע בזמן שכוחות של ארה"ב ודרום קוריאה ערכו בחצי האי תרגיל צבאי שנתי שצפון קוריאה התנגדה לו בחריפות. בהוקאידו נשמעה כריזת אזהרה לאזרחים שנקראו בין היתר לחפש מקלט. לפי סוכנות הידיעות Kyodo, צפון קוריאה שיגרה בסך הכול שבע פעמים טילים בליסטיים מעל שטחה של יפן, כולל השיגור השבוע.