נציבות האו"ם לפליטים הביעה "דאגה עמוקה" בעקבות המהומות האלימות שהתרחשו בשבת בתל אביב במעורבות תומכי ומתנגדי המשטר באריתריאה, אך טענה כי הן אינן מהוות עילה לגירוש מבקשי מקלט או למעצרים מינהליים.
עם היוודע ממדי ההתפרעויות שבמהלכן נפצעו יותר מ-170 מבקשי מקלט אריתריאים ועשרות שוטרים, החלו בישראל לקרוא לגירוש המעורבים במעשי האלימות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף הודיע כי צוות שרים יבחן אפשרות לגירוש "מסתננים שהשתתפו בהתפרעויות בתל אביב". במקביל, ב-ynet נחשף כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוביל הליך שבמסגרתו הועברו 52 מתפרעים להליך של מעצר מינהלי.
2 צפייה בגלריה
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
העימותים בתל אביב
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
באו"ם מביעים התנגדות למהלכים. דובר הנציבות לפליטים וויליאם ספינדלר אמר היום (רביעי) בתדרוך לעיתונאים בז'נבה: "אנחנו מודאגים מאוד מהעימותים האלימים, שולחים איחולי החלמה לכלל הנפגעים, ומגנים כל מעשי אלימות. אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מנקיטת צעדים שעלולים להביא להחמרת המצב".
ספינדלר אמר עוד: "רובה המכריע של קהילת מבקשי המקלט החיים בישראל הם אנשים שלווים ושומרי חוק. התקריות בשבת מצערות מאוד, ואינן משקפות את התנהגותה של כלל חברי הקהילה האריתריאית בישראל. פליטים ומבקשי מקלט הם תושבים חוקיים של ישראל. הם מחויבים לכבד את חוקי המדינה המארחת שלה והם כפופים לאותם נהלים כמו כל תושב או אזרח אחר, גם בכל מקרה של התנהגות פלילית.
"נציבות האו"ם לפליטים מודאגת משימוש במעצר מינהלי לתקופה בלתי מוגדרת, עבור מבקשי מקלט שנעצרו במהלך אירועי יום שבת, או כל מבקש מקלט שנעצר בשל סוגיות הגירה שונות, בהיעדר מנגנוני הגנה הולמים. בשעה שלקיחת אחריות על אירועי יום שבת האחרון היא בעלת חשיבות, כל החלטה בעלת השפעה על כלל מבקשי המקלט האריתריאים או החזרה למדינת המוצא היא בניגוד לדין הבינלאומי ועלולה להוביל להשלכות דרמטיות על בני אדם, שכן המצב באריתריאה נותר ללא שינוי".
2 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה נתניהו והשר בן גביר
 ראש הממשלה נתניהו והשר בן גביר
ראש הממשלה נתניהו והשר בן גביר
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, אלעד גרשגורן)
תיעוד ממצלמת אבטחה בתל אביב

ברשות האוכלוסין וההגירה אמרו היום בעקבות ההחלטה בעניין העברת 52 מתפרעים להליך של מעצר מינהלי במתקן הכליאה "גבעון" ברמלה: "בוצעו שימועים לכלל העצורים, והוחלט להעביר אותם למשמורת בהתאם לחוק הכניסה. סעיף 13 בחוק מאפשר משמורת של שוהים בלתי-חוקיים שעברו עבירות פליליות".
לפי הנוהל הקבוע בחוק, דיין מבית הדין למשמורת של משרד המשפטים אמור לפגוש את החשודים בתוך 96 שעות, ולהחליט אם להשאיר כל אחד מהם במשמורת או לשנות את מעמדם. החלטה על גירוש יכולה להתקבל על-ידי הממשלה או השר הממונה ללא קשר למעצר המינהלי.