5 צפייה בגלריה
המכוניות השרופות בורד הגליל
המכוניות השרופות בורד הגליל
"לא היו איומים לפני כן". המכוניות השרופות בוורד הגליל
פחות מיממה לאחר ישיבה של צמרת המשטרה עם מועצת גליל עליון בעקבות אירועי הפרוטקשן האחרים בצפון, שוב זה קורה: חמישה כלי רכב עלו הלילה (ב') באש בחניון של חוות הנופש ורד הגליל שליד הכינרת. המשטרה פתחה בחקירה ובאיסוף ממצאים בזירה, והחשד הוא שכלי הרכב הוצתו. שלושה מכלי הרכב שייכים לאורחים, ושניים לבעלי המקום.
זכיינית "קפה נמרוד" בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אביהו שפירא, משה מזרחי)

חגית גבע, מנהלת חוות הנופש ורד הגליל, אמרה כי הפרטים הידועים לה ולאנשיה בשלב זה מועטים. "סמוך לשעה 2:00 לפנות בוקר הוצתו חמש מכוניות בתוך המתחם שלנו", סיפרה. "איש לא נפגע. אנשי כיבוי האש והמשטרה הגיעו ועשו את עבודתם. כמו במקרים רבים לפני, לא קיבלנו טלפונים ולא היו איומים עלינו לפני כן", הוסיפה.
רק לפני ארבעה ימים נופצו שמשות מסעדת "קפה נמרוד" במרכז גליליון הסמוך לאגמון החולה בגליל העליון, בעקבות ירי למקום. במשטרה אמרו אז כי הרקע לא ידוע, אבל זה קרה לאחר ירי לעבר מסעדת "כביש 90" בצומת מחניים וקליעים שהונחו מחוץ למסעדת BBB בראש פינה. לפי החשד, לירי אחראים גורמים המבקשים לגבות דמי חסות.
5 צפייה בגלריה
קפה נמרוד
קפה נמרוד
"תושבים בגליל העליון איבדו תחושת ביטחון". הנזק ב"קפה נמרוד"
(צילום: אביהו שפירא )
5 צפייה בגלריה
תוצאות הירי על מסעדת כביש 90
תוצאות הירי על מסעדת כביש 90
תוצאות הירי על מסעדת כביש 90
(צילום: אביהו שפירא)
גביית דמי חסות היא אחת העבירות הקשות בגליל העליון בשנים האחרונות, כש"חברות שמירה" לוקחות חסות על עסקים, אתרי בנייה ועל אזורים חקלאיים. מי שאינו משלם, סופג נזקים במאות אלפי שקלים. על רקע זה כנראה נגרם בשבוע שעבר נזק גם למשרדי תאגיד המים באזור. בעקבות ריבוי המקרים, קיימה הבוקר המשטרה הערכת מצב בתחנת ירדן בראש פינה בהובלת סגן מפקד מחוז צפון, תת-ניצב שוקי תחאוכו.
אמש התקיימה במועצה האזורית גליל עליון ישיבה בין ראשי רשויות מהצפון והפיקוד הבכיר של המשטרה במחוז, בעקבות אירועי האלימות והפשיעה שהתרחשו באזור. המפגש התקיים בנוכחות ראשי הרשויות של גליל עליון, קריית שמונה, יסוד המעלה, טובא זנגריה, מבואות החרמון, חברי מועצות, חקלאים ותיירנים.
מצוות הפיקוד הבכיר במחוז צפון של המשטרה נכחו סגן מפקד המחוז תנ"צ תחאוכו, מפקד מרחב כנרת נצ"מ אבי דניאלי, מפקד תחנת ירדן סנ"צ איל הררי ומפקד יחידת מג"ב צפון סנ"צ מועין פארס.
5 צפייה בגלריה
גיורא זלץ ראש המועצה האזורית גליל עליון
גיורא זלץ ראש המועצה האזורית גליל עליון
"אסור שהמדינה תאבד שליטה גם אצלנו". ראש מועצת הגליל העליון גיורא זלץ
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
גיורא זלץ, וקי תחאוכו, אביחי שטרן
גיורא זלץ, וקי תחאוכו, אביחי שטרן
הישיבה אתמול בין ראשי הרשויות לצמרת המשטרה
(צילום: דוברות אשכול גליל מזרחי)
בדיון דרשו ראשי הרשויות מענה נחרץ לתופעת סחיטת דמי חסות, לפשיעה החקלאית ולפגיעה הקשה בעסקי תיירות ומזון. "אנחנו בתוך אירוע משמעותי שתוצאתו איבוד תחושת הביטחון של תושבים בגליל העליון", אמר ראש מועצת גליל עליון, גיורא זלץ. "בדרום הארץ יש אזורים שלמים שבהם המדינה איבדה שליטה, אסור שזה יקרה אצלנו".
סגן מפקד המחוז, תנ"צ תחאוכו, אמר כי "אנו נאבקים בעבירות של גביית דמי החסות בצפון בכל הכלים העומדים לרשותנו. אנו פועלים באופן ממוקד ועוצמתי נגד ארגוני הפשיעה העומדים מאחורי המעשים הללו, ורק השבוע סיימנו חקירה מורכבת של ימ"ר צפון שארכה כשנה וחצי נגד חברת השמירה מהאזור, שעל פי החשד גבתה יותר מ-11 מיליון שקלים מעשרות בתי עסק בצפון, בשלוש שנים האחרונות".
הוא הוסיף: "אני מבין את תחושת התושבים כאן, ואנחנו מתגברים את פעילות הכוחות שלנו כאן באזור על מנת לחזק את ביטחון התושבים. אנחנו נמשיך ונפעל בשילוב ידיים עם הפרקליטות ורשויות המס כדי לנטרל את העבריינים הגובים דמי חסות תחת מסווה של חברות שמירה".
ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן), שמתגוררת בקיבוץ געתון בגליל המערבי, אמרה בתגובה לתקריות האחרונות כי היא מעוניינת להעלות את נושא הפרוטקשן על סדר היום של הכנסת. בחשבון הטוויטר שלה צייצה: "עוד אירוע שנראה כפרוטקשן. המשטרה תמשיך בחקירה החשובה, ובכנסת נפעל בכל הכלים הפרלמנטריים. נפגעי הפרוטקשן בגליל ובנגב – מוזמנים לפנות אליי בכל אירוע של ניסיון סחיטה כדי שאוכל להשאיר את הנושא על סדר היום של הכנסת, וכמובן קודם כל - לערב משטרה. מציאות קשה. רק ביחד נצליח".