2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בני גנץ, ובנימין נתניהו
יאיר לפיד, בני גנץ, ובנימין נתניהו
לפיד, נתניהו וגנץ
(צילום: AFP, שאול גולן)
"בלי הגנה מפני הרפורמה להמשך הקדנציה הנוכחית - אין מה לדבר על הסכמות". כך אמר אמש (יום שני) בכיר באופוזיציה שהשתתף בשיחות ההידברות בבית הנשיא בסוגיית המהפכה המשפטית, לקראת בחירת שני נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים ועל רקע התרחקות הצדדים מהסכמות.
פחות מיומיים לפני הבחירות החשאיות במליאת הכנסת לקביעת הנציגים בוועדה שאחראית על מינוי השופטים, ממתינים במחנה הממלכתי בראשות ח"כ בני גנץ וביש עתיד בראשות יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד לוודא שנציגה מטעמם (ח"כ קארין אלהרר) נבחרת לוועדה. במקביל דורשים באופוזיציה התחייבות פומבית מגובה לכך שהקואליציה לא תחזיר לסדר יומה את החלשת מערכת המשפט. בקואליציה מסרבים להתחייב לכך - ולמעשה מרחיבים את הפערים.
המחלוקת סביב ההתחייבות היא לא היחידה. בקואליציה מוטרדים מאפשרות של מרד מאחורי הפרגוד, לאחר שכמה חברי כנסת בודדים הודיעו שלא יעניקו פרס לאופוזיציה ולא יבחרו בח"כ אלהרר גם אם המשמעת הקואליציונית תחייב אותם לעשות זאת.
שר המשפטים יריב לוין מדבר נגד הרכב הוועדה לבחירת שופטים
(צילום: ערוץ הכנסת)

הבחירות לוועדה לבחירת שופטים לא אמורות להתפתח לאירוע פוליטי גדול, אולם עיני השותפים של ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם חבריו בליכוד נשואות לשיחות בבית הנשיא. בכיר בקואליציה סיפר כי הכיוונים שאליהם הולכים המגעים בין הצדדים לא מקובלים. "יש כבר ממילא תחושה של הרמת דגל לבן", אמר הבכיר. "אם נתניהו ייצא פה למסע כניעה, זה לא יעבור בשקט בקואליציה".
לדברי הבכיר בקואליציה, המצב מורכב גם בליכוד וגם בקרב המפלגות השותפות. כך לדוגמה, למרות אינספור ניסיונות ח"כ טלי גוטליב מהליכוד מסרבת להסיר את מועמדותה מרשימות המועמדים כדי לוודא שלחברי הכנסת מהקואליציה תישאר אפשרות להצביע עבור אישה שאינה מהאופוזיציה לצד ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית אם ייבחר לנציג. גוטליב אינה היחידה וגם בעוצמה יהודית יש כמה חברי כנסת שמסרבים להצביע לאלהרר.
בליכוד המתח מתקרב לנקודת רתיחה גם בין ראש הממשלה נתניהו לשר המשפטים יריב לוין שלא מאמין בוועדה, מסרב לעסוק בה ואף אמר למקורביו שאין בכוונתו לכנס אותה. נתניהו ולוין נועדו ביממות האחרונות שעות ארוכות וניסו למצוא פתרונות שיהיו מקובלים בבייס הליכודי מצד אחד ושבאופוזיציה יוכלו לחיות איתם מהצד השני. עד כה לא גובש מתווה מוצלח, הסיכוי לסיכום בין הצדדים ביום רביעי נחשב כרגע לקטן מאוד.

"השמאל הפנה לנו עורף"

מובילי מחאת הימין קראו אמש לממשלה במסיבת עיתונאים שלא להיכנע בסוגיית המהפכה המשפטית, והודיעו כי במקרה שנציגי האופוזיציה "יפוצצו" את השיחות בבית הנשיא וימנעו קידום מהלכים בהסכמה רחבה - הם יגבו את הממשלה בחקיקה על כל חלקיה.
ח"כ אביחי בוארון מהליכוד, מראשי המחאה, אמר: "אנחנו פה כדי להעביר מסר חד וברור לשמאל הישראלי, ותמיכה חזקה מאוד לימין בישראל ונציגיו. אנחנו נציגים ומובילים של לפחות חצי עם בישראל, מיליוני מצבעים, 64 מנדטים, אומרים היום, ערב ההכרעות הגורליות: אל תקשו פניכם. ישבנו בבית הנשיא וביקשנו בואו להסכמות, אבל השמאל הפנה לנו עורף".
ח"כ בוארון אמר עוד: "אנחנו קוראים לשמאל הישראלי להגיע איתנו להסכמות. להעביר את היוע"משים, להעביר את עילת הסבירות. אנחנו מסכימים להידבר, אנחנו מסכימים לדחות לתקופה קטנה את כל הנושא של הוועדה למינוי שופטים. אבל לא נסכים לוותר על הרפורמה, לא נסכים לוותר על תיקון מערכת המשפט, זו המחויבות שלנו כלפי המדינה. זו המחויבות שלנו כלפי העם בישראל".
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
(צילום: משי בן עמי)

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ גנץ אמר אתמול בפתח ישיבת סיעתו בכנסת: "אני שומע כל הזמן על נוסחאות ו'דילים', אבל יש נוסחה אחת פשוטה כדי שנמשיך בהידברות - לבחור נציג קואליציה ואת נציגת האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים".
גנץ הוסיף: "אנחנו עומדים בפני רגע מכריע ביום רביעי, ודווקא נוכח הלחצים שמופעלים על נתניהו אני מבקש להגיד לו ולחברי הקואליציה בצורה הברורה ביותר: המחנה הממלכתי לא תהסס להגיע להסכמות אם הן יעמדו בעקרונות שהצבנו. שום שיקול פוליטי לא יעמוד ביננו לבין מה שנכון למדינת ישראל".
מנגד, השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר פנה לנתניהו בפתח ישיבת סיעתו - ואמר: "אני שומע את ההצהרות והתדרוכים על מה שהולך לקרות בבית הנשיא ואומר בצורה ברורה - אין לנו מנדט לעשות 'פייק רפורמה'. אין לנו מנדט שימסמסו אותה. ציבור הימין רוצה רפורמה משפטית, נכון שבהידברות, אבל אסור לנו לאכזב את הבוחרים שלנו".
גם שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הבהיר כי הוא מצפה להתקדמות בחקיקת המהפכה המשפטית. "רוב מוחלט של הציבור מבין שצריכים לעבור תיקונים במערכת המשפט. נכנסנו להידברות בבית הנשיא עם ידיים נקיות, מתוך רצון לנסות להגיע להבנות. עד כה לא נראה שהצד השני הגיע לשם עם אותן מטרות. יש להם רצון למוסס ולהפיל את הממשלה. הרפורמה המשפטית תתקדם, נקודה. אם אתם רוצים להגיע להסכמות אתם מוזמנים, אבל אל תפריעו לנו", אמר סמוטריץ'.
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו
(צילום: משי בן עמי)

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן טען בישיבת סיעתו כי מיד אחרי בחירת שני נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, יודיעו נציגי הקואליציה והאופוזיציה שהגיעו להסכם כלשהו בנוגע למהפכה המשפטית. "ליבת ההסכם היא חזרת דרעי לממשלה בתמיכת גנץ ולפיד, זה חיזוק משמעותי לקואליציה המשיחית של נתניהו", העריך ליברמן בפתח ישיבת סיעת מפלגתו.
ליברמן טען שכל שאר הפרטים האחרים שאולי ייכללו בהסכם, כגון פשרה כלשהי על עילת הסבירות, יהיו "מסך עשן" - וכי החזרת יו"ר ש"ס שהודח מהממשלה בהוראת בג"ץ היא ה"מהות" של ההסכם המתגבש. "אעשה הכול כדי למנוע את ההסכמות שכרגע מסתמנות", אמר ליברמן. הוא הוסיף: "אנחנו יודעים שהקואליציה הזאת הצליחה בתוך כחמישה חודשים וחצי להסב נזק עצום למדינת ישראל".

סטרוק תכהן לצד לוין?

אתמול פורסם ב-ynet לראשונה כי ראש הממשלה נתניהו ערך שיחות טלפון אישיות בימים האחרונים עם השרות ממפלגתו, ובדק איתן אפשרות ששרת המשימות הלאומיות אורית סטרוק מהציונות הדתית תהיה זו שתכהן בוועדה לבחירת שופטים מטעם הממשלה לצידו של שר המשפטים לוין.
2 צפייה בגלריה
שר המשפטים לוין ונשיאת בית המשפט העליון חיות
שר המשפטים לוין ונשיאת בית המשפט העליון חיות
שר המשפטים לוין ונשיאת בית המשפט העליון חיות
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
הוועדה לבחירת שופטים מונה תשעה חברים: יו"ר הוועדה הוא תמיד שר המשפטים שאחראי על כינוס הוועדה וניהול סדר היום, שלושת השופטים הוותיקים ביותר של העליון ובראשם הנשיא המכהן, שר נוסף של הממשלה שנבחר על-ידה (כלומר נציג קואליציה לצידו של שר המשפטים), שני חברי כנסת - כשהנוהג הוא נציג לקואליציה ונציג לאופוזיציה, וכן שני נציגים ללשכת עורכי הדין.
מכיוון שההצבעה על זהות שני חברי הכנסת נעשית באופן חשאי, קרה לא אחת שנבחרו לוועדה שני נציגים מהקואליציה. עתירה לבג"ץ נגד נוהג זה נדחתה, ובית המשפט העליון נמנע מלכפות על הכנסת לעמוד בתוקף על קיום "נוהג" זה. גם עתה, אם יוחלט שיש לבחור נציג קואליציה ונציג אופוזיציה, חברי הכנסת לא חייבים לעמוד בהנחיית הקואליציה. כלומר, מול המשמעת הקואליציונית ניצבים מאחורי הפרגוד גם מצפונם, התחשבנותם ואפילו נקמתם.
בהכנת הכתבה השתתף אדם קוטב
פורסם לראשונה: 22:13, 12.06.23