תיעוד: רעולי פנים מציתים בית בעיירה תורמוס-עיא שליד רמאללה

יומיים לפיגוע הרצחני בירושלים: מתנחלים נכנסו הערב (יום ראשון) לכפר תורמוס-עיא שליד רמאללה, גרמו נזקים לבית וריססו כתובות נאצה כמו "נקמה" ו"מוות לערבים". לטענת הפלסטינים, חיילים שהיו באזור לא עשו דבר. זו הפעם השנייה ביממה האחרונה שאלמונים נכנסים לכפר ופוגעים בו, אחרי שבמהלך הלילה רעולי פנים הציתו בית פלסטיני במקום.
זמן קצר לאחר מכן, מתנחלים ריססו פלסטינים בגז פלפל בצומת יצהר שבשומרון ויידו לעברם אבנים. כתוצאה מכך נפצע פלסטיני, ומצבו קל. כוח צה"ל הגיע למקום. במקרה אחר הערב, עשרות יהודים השליכו אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות במסדרון חווארה שמדרום לשכם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. מתנחלים השליכו אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות גם ליד מעלה לבונה וסמוך למחסום פוקוס - שניהם בגזרת רמאללה.
6 צפייה בגלריה
כתובות מוות לערבים בתורמוס עיא
כתובות מוות לערבים בתורמוס עיא
כתובת נאצה בתורמוס-עיא
6 צפייה בגלריה
תג מחיר בתורמוס עיא
תג מחיר בתורמוס עיא
חלונות מנופצים בתורמוס-עיא
לטענת התושבים בתורמוס-עיא, המתנחלים שנכנסו הערב לכפר ניפצו חלונות של בית. ראש המועצה לאפי שלבי אמר כי "עשרות מתנחלים הסתערו על העיירה, ניפצו חלונות של בית וכתבו עליו סיסמאות גזעניות".
זו לא ההשחתה הראשונה שמיוחסת למתנחלים בכפר ביממה האחרונה: הבוקר דיווחו הפלסטינים כי קבוצת מתנחלים הגיעה לתורמוס-עיא בלילה, הציתה בית ורכב, גרמה נזק לבית אחר - והשחיתה גם עצי זית. בהמשך, ברחו חברי הקבוצה. בתיעוד ממצלמות אבטחה שפורסם נראים שלושה רעולי פנים מטפסים על הבית ומציתים אש. המשטרה פתחה בחקירה.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מהצתת הבית
תיעוד מהצתת הבית
הבית הבוער הלילה - ורעולי הפנים שתועדו מציתים את האש
באירוע אחר שהתרחש הלילה בגבעת זאב, הושחת חדר נהגי אוטובוס, שבו עושים שימוש בין היתר נהגים ערבים. חלונות החדר נופצו ושטיח תפילה מוסלמי נקרע והושלך לשירותים. בנוסף לכל אלה נרשמו תקריות נוספות, כמו יידוי אבנים אמש לעבר רכב שבו נסעה ערבייה-ישראלית סמוך לצומת גוש עציון.
האירועים מתרחשים על רקע רצף הפיגועים בסוף השבוע, שהביא למותם של שבעה ישראלים - כולם נרצחו בשכונת נווה יעקב בירושלים בערב שבת. חמישה ישראלים נוספים נפצעו בפיגוע הזה ובפיגוע ליד עיר דוד בשבת בבוקר.
מלבד החשש מהתפתחות גל פיגועים וממפגעים בודדים חקיינים, במערכת הביטחון נערכים למנוע גם אירועים של "תג מחיר" ופשיעה לאומנית של יהודים נגד ערבים כנקמה על הפיגועים בירושלים. בשב"כ משתפים פעולה עם המפלג לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י ועם מחוז ירושלים במשטרה, כשהחשש הוא מסוגים שונים של אירועים - החל מתקיפת ערבים בצירים, גם ביו"ש וגם בירושלים, דרך גרימת נזק והצתת מבני קודש ועד פגיעה ממשית בחיי אדם.
בשב"כ ובמערכת הביטחון זוכרים היטב את חטיפתו ורציחתו של הנער מוחמד אבו חדיר ביולי 2014, כנקמה על חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים. האירוע הוביל לגל אלימות רחב במזרח ירושלים ובמקומות נוספים בארץ. אירוע זכור נוסף הוא הפיגוע בדומא, אז עמירם בן אוליאל הצית את ביתם של משפחת דוואבשה וגרם לרציחתם של שלושה מבני המשפחה - בהם תינוק בן שנה וחצי ושני הוריו.
המחלקה לסיכול טרור לא ערבי (המחלקה היהודית) בשב"כ ערוכה בהתאם, וההנחה היא שסוכניה פרוסים החל מאתמול בשטח במוקדי העימותים כדי לאתר חשודים פוטנציאליים. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לכך בעצמו, כשקרא שוב ושוב לאזרחים "לא לקחת את החוק לידיים" - והדגיש כי לישראל יש צבא ומשטרה שיטפלו במצב הביטחוני.