1 צפייה בגלריה
ביג 8 דוד אמסלם ישראל כץ יריב לוין מירי רגב אמיר אוחנה ניר ברקת אלי כהן יואב גלנט
ביג 8 דוד אמסלם ישראל כץ יריב לוין מירי רגב אמיר אוחנה ניר ברקת אלי כהן יואב גלנט
בתמונה: ממתינים לפירורים
(צילום: קובי קואנקס, דנה קופל, הדר יואביאן, אבי מועלם)
לפני שנעבור לכל נושא אחר אני יודע שרבים מהקוראים הנכבדים בוודאי מוטרדים יום-יום ממצבה של המסורת בישראל. אני שמח לבשר שאפשר להירגע: השבוע התבשרנו כולנו על מינויו של ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) לתפקיד השר לירושלים ולמסורת, ובא לציון גואל. חזרה לשגרה.
וברצינות, משרדים מגוחכים כמו המשרד לירושלים ומסורת הם חלק קטן בלבד מהתוצאות הבעייתיות שהביא עלינו המו"מ הקואליציוני. מספר גדול של תיקים, העברת סמכויות מופקרת בין המשרדים השונים, רוטציות בין שרים בעלי מדיניות מנוגדת והתחייבויות כלכליות אדירות יפגעו קשות בשירות שתוכל ממשלת ישראל לספק לאזרח. וזה לא שאני מתעלם מהצרכים הפוליטיים שכרוכים בהקמת ממשלה. אלה הם שמתעלמים ממני. מאיתנו, האזרחים. התעלמות כל כך קיצונית עד שאפילו אפרים קישון לא היה יכול לכתוב פיליטון שבו השר לענייני ירושלים יהיה אחראי על ההילולה במירון. ולמה זה סביר בעיני מישהו להעביר את האגף לאזרחים ותיקים למשרד לפיתוח הנגב והגליל?
כל זה היה יכול להיות נסבל אילו המהלכים הללו היו מחויבי המציאות עבור ממשלה שמייצגת את בוחריה. אלא שהמצב המסתמן, שבמסגרתו חברי הכנסת של הליכוד - חצי מהקואליציה - יישארו אמנם עם מספר משרדים גדול אבל עם היקף סמכויות מביך, מביא את הממשלה הזו לידי אבסורד.
ניקח לדוגמה תיק גדול שעתיד להישאר בידיים ליכודיות - משרד החינוך ז"ל. המשרד פוצל לארבעה חלקים - חלק לסגן השר אבי מעוז (נעם), חלק לש"ס, וחלק למשרד למשימות לאומיות בראשות ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית). ומה יישאר לליכוד ממשרד החינוך? נראה שכל שייוותר לה הוא מינוי השר המקשר בין יפה בן דויד לבין הכנסת.
יהונתן טליהונתן טל
הפירורים שעתידה הליכוד לקבל הם לא בעיית אגו של חברי מפלגה מאוכזבים. הליכוד מייצגת קהל מצבעים גדול שלא בכל הנושאים רואה עין בעין עם שאר השותפות הקואליציוניות. היא נבחרה על מנת לקדם שלל ערכים, ואין דרך לקדם מדיניות בממשלה אלא על ידי תפקידים וסמכויות רלוונטיות שמגובות בכיסוי תקציבי מתאים. המצב כיום, שבמסגרתו הליכוד מקבל שאריות סמכויות ממשרדים גדולים או תיקים קטנים וחסרי משמעות, הופך את הממשלה לימנית מאוד, אבל לא לכזאת שמייצגת כראוי את כל מרכיבה ואת רצון הבוחר.
הממשלה שתוקם היא היחידה האפשרית שהייתה יכולה לקום בקונסטלציה הפוליטית הקיימת. אני משוכנע שהיא תפעל ותממש את הבטחות הבחירות שלה על משילות, ריבונות ואיזון מערכת המשפט, אבל כאיש ימין, ליברל וליכודניק, שייחל לממשלה הזו, חשוב גם לומר שזו תהיה ממשלה מנופחת ומפוצלת שבה הליכוד ובוחריו לא יהיו מיוצגים כראוי. זה מתכוון בטוח לחיים קצרים. חבל.
  • יהונתן טל הוא חבר מרכז ליכוד ומנכ"ל "מלוכדים - הפורום הלאומי בליכוד"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il