מנהיג ההפיכה הצבאית בסודן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, אמר היום (ג') שמעצרו של ראש הממשלה עבדאללה חמדוק נועד למנוע מלחמת אזרחים. במסיבת עיתונאים ראשונה מאז ההפיכה אמר אל-בורהאן שהוא מחזיק את חמדוק במעצר אצלו בבית – ושהוא ישוחרר כשהמשבר יסתיים.
אתמול עצרו חיילים את חמדוק וכמה שרים בממשלתו. בכמה דיווחים נטען שהם עצורים בבסיס צבאי בפרברי הבירה חרטום. "עצרנו שרים ופוליטיקאים, אבל לא את כולם", אמר היום אל-בורהאן.
היחסים עם סודן יעלו על שרטון?
(צילום: משי בן עמי)

7 צפייה בגלריה
גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן מנהיג ההפיכה הצבאית ב סודן
גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן מנהיג ההפיכה הצבאית ב סודן
גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, מנהיג ההפיכה הצבאית בסודן
(צילום: AFP)
אל-בוהראן אמר היום שחמדוק נמצא בביתו - ולא בכלא - כדי לשמור על ביטחונו. "ראש הממשלה היה בבית שלו, אבל פחדנו שהוא יהיה בסכנה – ולכן הוא נמצא איתי, בבית שלי", אמר על-בורהאן לעיתונאים. "חמדוק במצב בריאותי טוב, ויחזור הביתה כשהמשבר ייגמר", הבטיח מנהיג ההפיכה.
משנת 2019, אז הודח הרודן עומר אל-באשיר, שלטה בסודן "מועצת הריבונות" – שחילקה את השלטון בין הצבא לגורמים האזרחיים במדינה האפריקנית. לצד המועצה קמה ממשלה אזרחית בראשות חמדוק, שהייתה אחראית על ניהול העניינים האזרחיים של סודן.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק
(צילום: AFP)
אתמול, שעות אחרי מעצרו של חמדוק, הופיע אל-בורהאן בטלוויזיה והודיע על פירוקה של "מועצת הריבונות". הוא הכריז על פירוק הממשלה והאשים פוליטיקאים בהסתה נגד כוחות הביטחון. "כל המדינה הייתה במבוי סתום בגלל יריבויות פוליטיות", אמר היום. "הניסיון של השנתיים האחרונות הוכיח שהשתתפות של הכוחות הפוליטיים בתקופת המעבר הייתה לקויה ועוררה סכסוכים".
לשכת ראש הממשלה חמדוק קראה היום לשחרר אותו ואת שאר הבכירים שנעצרו. "לצעדים של אל-בורהאן אין שום קשר לאינטרס המולדת. ראש הממשלה עבדאללה חמדוק הוא המנהיג שבו מכיר העם הסודני והעולם. אין תחליף למחאות ברחוב ולשביתות עד שיושבו הישגי המהפכה".
7 צפייה בגלריה
סודן חרטום מפגינים מבעירים אש נגד ניסיון ה הפיכה של הצבא
סודן חרטום מפגינים מבעירים אש נגד ניסיון ה הפיכה של הצבא
מהומות בבירה חרטום אחרי ההפיכה הצבאית
(צילום: AFP)
אל-בורהאן הגן היום על ההחלטה לתפוס את השלטון, ואמר שפעולת הצבא לא שקולה להפיכה. הוא ציין שהצבא התערב אחרי שהשיחות בין חמדוק לאנשי התנועה הפרו-דמוקרטית, שנועדו לפתור את המבוי הסתום בדרך להפיכתה של סודן לדמוקרטיה, נקלעו למבוי סתום.
בהתייחסות להשתתפותם של שרים בממשלה בהפגנות שנערכו בשבוע שעבר, נגד תרחיש שבו הצבא יתפוס את השלטון, אמר אל-בורהאן: "הסכנות שהיינו עדים להן בשבוע שעבר היו עלולות להביל למלחמת אזרחים".
הצבא עצר את השרים ואת ראש הממשלה בסודן - שמסרב להיכנע
(צילום: משי בן עמי)

גורם במשרד הבריאות הסודני אמר ששבעה בני אדם נהרגו אתמול בעימותים בין מפגינים שזעמו על ההפיכה הצבאית לכוחות הביטחון. לפי הדיווחים עוד 140 איש נפצעו בעימותים ברחובות. המהומות נמשכו גם היום, כשמפגינים שמתנגדים להפיכה חסמו כבישים והבעירו צמיגים בבירה חרטום.
אתמול, כשהודיע על פירוק "מועצת הריבונות" והממשלה, הכריז הגנרל אל-בורהאן על מצב חירום בסודן. אחר הצהריים דיווחה אל-ערבייה שרשת האינטרנט חזרה לפעול בסודן, לאחר שנותקה אתמול לפנות בוקר במקביל לצעדים הביטחוניים שננקטו ברחבי המדינה.