ההופעה הכושלת של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעימות הנשיאותי הראשון הובילה לביקורת חסרת תקדים מצד חברי מפלגתו, ולקריאות - בפומבי ובאופן פרטי - לפינוי מקומו למועמד אחר. שעה קלה אחרי העימות עם דונלד טראמפ אמר ביידן כי "היינו יחסית בסדר", הוסיף כי "קשה להתעמת מול שקרן" - ולא הראה שום סימן לכך שבכוונתו לפרוש מהמרוץ.
(צילום: CNN)

ביידן, לפי רשת CNN, מתכנן להשתתף בעימות השני המתוכנן בחודש ספטמבר כרגיל. אחד מיועציו הודה שהופעתו של הנשיא הייתה "חסרת ברק", אבל ציין שהקמפיין מתכנן להדגיש את הרגעים שדווקא עבדו בעימות - ולהמשיך הלאה. הערב אמר כי "אני לא טוב בעימותים כמו שהייתי פעם, אבל אני נותן את המילה שלי כביידן שלא הייתי רץ שוב אם לא הייתי מאמין בכל ליבי ונשמתי שאני יכול לעשות את התפקיד. ההימור גדול מדי. טראמפ הוא איום אמיתי על האומה".
ולמרות זאת - הקולות ברורים. "יהיו דיונים אם הוא צריך להישאר", אמר ל-CNN דיוויד אקסלרוד, מבכירי הקמפיין של ברק אובמה. מחוקק דמוקרטי, שנשאל על ידי NBC אם העימות הגביר את הביטחון בביידן, ענה: "הדבר הכי טוב שאני יכול לעשות כדי לעזור לו הוא להעמיד פנים שלא קיבלתי את המייל שלו".
לפחות רשמית, המפלגה עדיין מאוחדת סביב הנשיא. מושל קליפורניה גווין ניוסם, אחד מאלו ששמם הוזכר כמועמד אלטרנטיבי להובלת המפלגה הדמוקרטית, אמר לכתבים אחרי העימות כי מפלגתו "לא יכולה להיות יותר מאוחדת סביב ביידן", והוסיף שהנשיא המכהן לא צריך לפרוש.
טראמפ: אם הייתי נשיא - חמאס לא היה פולש לישראל. ביידן: שטויות
(צילום: CNN)

בעידן המודרני, אף ועידה לאומית מפלגתית לא ניסתה להחליף את המועמד - גם בגלל ההערכה שהניסיון הזה כנראה ייכשל. הנושא עלה לכותרות בשתי המפלגות ב-2016, אז טראמפ והילרי קלינטון רצו לנשיאות, אבל אף אחת מהן לא נקטה בפעולה כלשהי.

העימות בקצרה:

  • על ישראל - ביידן אמר ש"הציל את ישראל כשאיראן תקפה", טראמפ האשים אותו שלא תמך מספיק: "איתי חמאס לעולם לא היה פולש, הפכת לפלסטיני רע וחלש".
  • ביידן הודה בעיכוב משלוחי פצצות לישראל, טראמפ נשאל אם יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית והתחמק: "אצטרך לראות".
  • על הכלכלה - ביידן טען שבתקופת קודמו "הכלכלה קרסה", טראמפ השיב ש"הייתה לנו הכלכלה הטובה ביותר בהיסטוריה", וביידן עקץ: "רק אתה חושב ככה".
  • על המהגרים - טראמפ האשים ש"צעירות רבות נרצחו על ידי אנשים שהוא מאפשר להם להיכנס", ביידן השיב שמספר המהגרים הבלתי חוקיים ירד ב-40% מאז שעזב.
  • טראמפ סירב שוב ושוב להתחייב חד-משמעית שיקבל את תוצאות הבחירות, ביידן הטיח בו: "אתה בכיין".
  • השניים לא לחצו ידיים עם תחילת העימות, ביידן נשמע לפרקים מגומגם, דיבר לאט והרבה להשתעל ולכחכח.
הוועידה הלאומית הדמוקרטית אמורה להתכנס ב-19 באוגוסט בשיקגו וביידן עדיין לא נבחר רשמית למועמד המפלגה, אבל החוקים המפלגתיים הופכים כמעט לבלתי אפשרית את האופציה להחליף מועמד ללא הסכמתו. למעשה הדבר יבטל את התוצאות של הפריימריז שבהם הבוחרים במפלגה הדמוקרטית הצביעו ברוב עצום לטובת ביידן. הוא זכה בכמעט 99% מהצירים. עד כה לפחות, אין מהלך רציני שכזה להדיחו. ב-NBC פירטו חלק מהתרחישים האפשריים, אחרי העימות הקטסטרופלי מבחינת ביידן.

מה יקרה אם ביידן יחליט לפרוש לפני הוועידה?

התרחיש הסביר היחיד עבור הדמוקרטים לבחירת מועמד שאינו ביידן הוא שהנשיא המכהן יחליט לפרוש מהמרוץ. אם הוא יעשה זאת לפני בחירתו הרשמית באוגוסט, הדבר יוביל לתחרות הכול בכול בין הדמוקרטים, כי אין למעשה מנגנון להכתרת מחליף.
3 צפייה בגלריה
גווין ניוסם אחרי ניצחונו ב בחירות ל מושל קליפורניה באירוע ב סקרמנטו ארה"ב
גווין ניוסם אחרי ניצחונו ב בחירות ל מושל קליפורניה באירוע ב סקרמנטו ארה"ב
ביידן לא צריך לפרוש. מושל קליפורניה גווין ניוסם
(צילום: רויטרס)
כדי לזכות במועמדות המפלגה יש צורך בלפחות 4,000 צירים. ביידן זכה ב-3,900 מהם. בעקבות שינויים בתקנון שנעשו לאחרונה, ליותר מ-700 "צירי-על" - מחוקקים ובכירים דמוקרטיים - תינתן זכות הצבעה רק אם אף מועמד לא זוכה ברוב בהצבעה הראשונה, ולכן ייתכן שלהצבעתם תהיה השפעה מכרעת.
בגלל שיריביו של ביידן לא זכו כמעט באף ציר, למעשה הצירים שהביעו נאמנות לביידן הם אלו שבסופו של דבר יכריעו מי יהיה המועמד לנשיאות. לביידן תהיה השפעה מסוימת עליהם, אבל בסופו של דבר הם יכולים לבחור על פי רצונם.

האם אפשר להחליף את ביידן בניגוד לרצונו?

אין עדות לכך שהמפלגה הדמוקרטית תנסה לבחון אפשרות לשינוי, ללא הסכמת ביידן. אבל אם כן, אין מנגנון להחלפת מועמד לפני הוועידה, ואין שום דרך להכתיר יורש.
אם חלקים רחבים במפלגה הדמוקרטית יאבדו אמון בביידן, הצירים יכולים באופן תאורטי לערוק בהמוניהם. אבל אותם צירים נבחרו עקב נאמנותם לביידן, והתחייבו לתמוך בו בוועידה.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס. לא תהיה המועמדת האוטומטית
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
בניגוד לצירי המפלגה הרפובליקנית, במפלגה הדמוקרטית הצירים אינם מקושרים טכנית למועמד והתקנון מאפשר להם מרחב תמרון. אמנת המפלגה לא מכילה התניות להחלפת מועמד, והצעד נועד לשימוש בעיקר במקרה של מוות או פרישה, ולא כדי שישתמשו בו אם מועמד לא רוצה לפרוש.
זה היה הצעד שדונה ברזיל, אז יו"ר ועידת המפלגה הדמוקרטית, שקלה לאחר שהילרי קלינטון התמוטטה חודשיים לפני הבחירות ב-2016. באוטוביוגרפיה שלה כתבה כי אחרי פחות מ-24 שעות של התייעצויות, היא הבינה שהרעיון לא ישים ללא שיתוף הפעולה של קלינטון, ורק יפלג את המפלגה עוד יותר. יו"ר ועידת המפלגה המכהן, ג'יימי הריסון, הוא בן ברית ותיק של ביידן - ולא צפוי לפעול בדרך כזו.

מה יקרה אם ביידן יפרוש אחרי הוועידה?

במקרה כזה, יו"ר הוועידה מכנס "כינוס מיוחד" של הוועידה כולה, שכוללת כ-500 חברים. על הנייר, כל מה שצריך הוא להשיג רוב ולבחור מועמדים לנשיא ולסגן נשיא. אבל התהליך הזה לא צפוי להיות חלק, אלא עמוס בתמרונים מאחורי הקלעים.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים בחירות נשיאות 2024 דין פיליפס מועמד זוטר
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים בחירות נשיאות 2024 דין פיליפס מועמד זוטר
דין פיליפס, שהתמודד נגד ביידן בפריימריז. עדיף לשתוק
(צילום: רויטרס, Brian Snyder)
אם זה יקרה קרוב לבחירות ב-5 בנובמבר, זה עלול להוביל לקשיים חוקתיים, משפטיים ופרקטיים. בין היתר, ייתכן שיהיה צורך בהדפסת פתקי ההצבעה מחדש, וקיימת אפשרות שלא יהיה ניתן לעשות את השינוי בזמן.

האם קמלה האריס תחליף את ביידן?

אם ביידן יחליט לפרוש מתפקידו כנשיא, סגניתו קמלה האריס תהפוך אוטומטית לנשיאה - הראשונה בתולדות ארצות הברית - אבל לא למועמדת של המפלגה הדמוקרטית. גם אם ביידן יחליט לפרוש מהמרוץ, זה לא יהפוך אותה אוטומטית למועמדת.
חוקי המפלגה לא נותנים לסגן הנשיא (או הסגנית, במקרה הזה) יתרון כלשהו על יתר המועמדים בתהליך הבחירה. הצירים של ביידן לא יעברו אוטומטית להאריס, ובוועידה יש תהליך בחירה נפרד למועמדים לנשיא ולסגנית נשיא. לכן, היא עדיין תצטרך לזכות ברוב הצירים בוועידה.

מי המועמדים הנוספים להחלפת ביידן?

פרט להאריס ולמושל קליפורניה גווין ניוסם, ב"גרדיאן" מנו עוד ארבעה מועמדים אפשריים להחלפת ביידן - ג'יי בי פריצקר (59), מושל אילינוי שנחשב לעשיר ביותר בין המועמדים האפשריים ותומך בין היתר בלגליזציה; גרטשן וויטמן (52), מושלת מישיגן שהייתה מהמועמדות של ביידן לתפקיד סגנית הנשיא ב-2020 ופועלת לביטול איסורים על הפלות; שרוד בראון (71), סנאטור מאוהיו שהוא המבוגר מבין המועמדים האלטרנטיביים - אך עדיין צעיר בשבע שנים מטראמפ; ודין פיליפס (55), מהבודדים שהתחרו נגד ביידן בפריימריז האחרונים. אותו פיליפס הסתפק במילים בודדות לאחר העימות, וציטט ברשת X את גנדי, כשהוא רומז שהשתיקה עדיפה במקרה זה.
כך או כך, הגמגומים של ביידן והשקרים של טראמפ, כלשון הנשיא, לא הותירו את האמריקנים אדישים. הקומיקאי ג'ון סטיוארט ניצל את תוכניתו ה"דיילי שואו" לבקר את השניים - ולא חסך במילים. "הם צריכים להשתמש בסמים משפרי ביצועים, כמה שהם יכולים - וכמה שהגוף שלהם יאפשר. אם זה ישפר את היכולת שלהם לפתור בעיות, ובמקרה של אחד המתמודדים לשפר אמינות, מוסר ונרקיסיזם - בבקשה, ספקו להם אותם", הוא אמר.
"אם הסמים האלה לא קיימים, ואם הם לא ישפרו את הביצועים של המתמודדים האלה - אני לא אתנגד לסמי הזיה כרגע, כי לא יכול להיות שאלה החיים האמיתיים! אין מצב! פאק, אנחנו אמריקה!", הוסיף סטיוארט.