עזה אמנם נדחקה בשבועות האחרונים מהכותרות בארץ ובעולם בשל הלחימה בלבנון ומתקפת הטילים מאיראן, אבל בימים האחרונים גובר מחדש העיסוק במתרחש ברצועה, הן בשל הפשיטה המחודשת על ג'באליה בצפון הרצועה וגם בשל טענות מצד האו"ם על כך שלמאות אלפי הפלסטינים שנותרו שם לא מגיע סיוע הומניטרי כבר שבועיים שלמים. את הטענות הללו הדהדה גם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, שנזפה הלילה (בין ראשון לשני) בישראל והדגישה כי חובתה לספק מזון ומים לתושבים העזתים.
5 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים ב  צפון הרצועה
פליטים פלסטינים ב  צפון הרצועה
פליטים פלסטינים בצפון הרצועה. "כבר שבועיים לא נכנס מזון"
(צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
באו"ם טוענים כי לצפון הרצועה לא הגיע סיוע מאז 30 בספטמבר, מלבד משלוח אחד ו"קטן" של דלק עבור פעילות בתי החולים באזור. גורם בכיר באו"ם טען בפני סוכנות הידיעות AP כי הסיוע הפסיק להגיע לא רק דרך דרום הרצועה אלא גם ממעברים נוספים בגבול עם ישראל.
במתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) הכחישו אמנם שהמעברים לצפון הרצועה נסגרו, אבל לפי AP לא הגיבו כאשר נשאלו כמה משאיות סיוע הגיעו לשם בימים האחרונים. במתפ"ש מסרו הבוקר כי 30 משאיות נכנסו דרך "מעבר 96" (שבמרכז הרצועה), אבל אלו כנראה לא מיועדות להגיע לתושבי צפון הרצועה. לפי האו"ם באזור נותרו כ-400,000 פלסטינים, והבכיר בארגון טען שרק כ-100 איש ברחו מאז תחילת הפשיטה בג'באליה, לפני כשבוע, לדרום הרצועה.
גם בתוכנית המזון העולמית של האו"ם הודיעו שנאלצו להפסיק את פעילותם בצפון הרצועה, וטענו ש"אף מזון" לא הגיע לאזור בשבועיים האחרונים. ראש השלוחה של הארגון בשטחים הפלסטיניים, אנטוני רנארד, טען כי האזור "מנותק" לחלוטין: "אנחנו מחויבים להעביר מזון מציל חיים מדי יום למרות האתגרים הגוברים, אבל בלי מעברים בטוחים וגישה מתמשכת, בלתי אפשרי להגיע לאנשים שזקוקים לעזרה", הוא מסר אמש.
5 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
האריס. "ישראל צריכה לעשות יותר, ובדחיפות"
(צילום: AP Photo/Ben Curtis)
בעקבות דיווחי האו"ם פרסמה כאמור קמלה האריס הודעה בלשון חריפה יחסית, שבה אמרה כי על ישראל "לעשות יותר ובדחיפות כדי לאפשר הזרמה של מזון לאלו שזקוקים לו". היא הדגישה כי "חובה להגן על אזרחים וחובה שתהיה להם גישה למזון, מים ותרופות. חייבים לכבד את החוק ההומניטרי הבינלאומי".

כניעה או מוות: "תוכנית האלופים" במוקד

הדיווחים על המתחולל בצפון הרצועה מגבירים את התהיות בעולם בנוגע ליישום אפשרי של "תוכנית האלופים", שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר שהוא בוחן. את התוכנית, נזכיר, יזם אלוף במיל' גיורא איילנד, ובמוקד שלה ההנחה שהפשיטות הנוכחיות לא אפקטיביות מספיק כדי להכריע את חמאס ולייצר לחץ משמעותי לשחרור החטופים.
התוכנית קוראת להטיל מצור על צפון הרצועה, כלומר כל השטח שמצפון לפרוזדור נצרים – כולל העיר עזה – ולהכריז עליו כעל שטח צבאי סגור. לאוכלוסייה האזרחית תינתן לפי ההצעה שבוע אחד להתפנות, ולאחר מכן ניתן יהיה להתייחס לכאורה לאלו שיישארו שם כאל מחבלים ולהטיל עליהם מצור הדוק שימנע מהם גישה למים, מזון ודלק. הרעיון הוא למעשה להרעיבם, ולאלץ אותם לבחור בין כניעה למוות.
אלוף במיל' איילנד מפרט את תוכנית האלופים

העובדה שכעת לכאורה כבר נותק הסיוע, ושצה"ל הורה להמונים להתפנות מג'באליה וגם מחלקים מהעיר עזה, מעוררת כאמור תהיות בעולם בנוגע לשאלה האם התוכנית כבר מיושמת למעשה בשטח.
דובר מטעם צה"ל לתקשורת הזרה הכחיש שהוראות הפינוי הן חלק מ"תוכנית האלופים" והדגיש שהצבא לא קיבל אף תוכנית שכזו מהדרג המדיני, אולם גורם אנונימי שמעורה בפרטים טען בפני סוכנות AP כי "חלקים" מהתוכנית אכן מיושמים כעת. בסוכנות הידיעות האמריקנית מדגישים כי אותו גורם לא פירט אלו חלקים מהתוכנית מיושמים לכאורה. גורם אנונימי נוסף, ישראלי, אמר שנתניהו "קרא ולמד" את התוכנית, "כמו תוכניות רבות שהגיעו אליו לאורך המלחמה", אבל הוא לא אמר אם התוכנית אומצה על ידו.
כך או כך, יוזמי התוכנית מדגישים כי היא עומדת בכללי החוק הבינלאומי, כיוון שהוא מתיר הטלת מצור על אויב – בתנאי שניתנה "אפשרות סבירה" לאזרחים להתפנות מהאזור הנצור במסדרונות בטוחים טרם הטלתו, כפי שהתוכנית קוראת לעשות. מנגד, ארגוני זכויות אדם מביעים זעזוע מהאפשרות שהתוכנית תקודם וטוענים שהיא כן תפר את החוק הבינלאומי. "אני מודאגת במיוחד מהאופן שבו נראה שהתוכנית אומרת שאם ניתנה לאוכלוסייה הזדמנות להתפנות והיא לא עשתה זאת, איכשהו זה הופך אותה למטרה צבאית לגיטימית – וזה ממש לא המקרה", אמרה תניה הארי, מנכ"לית הארגון הישראלי "גישה", שמקדם חופש תנועה של פלסטינים בעזה.

העזתים לא מתפנים: העדות על "מכות מאנשי חמאס"

אלוף במיל' גיורא הדגיש בשיחה עם AP כי הדרך היחידה לעצור את חמאס מהתחזקות מחודשת ולקדם עסקת חטופים היא למנוע מארגון הטרור גישה לסיוע שמיועד אמנם לאזרחים, אבל מגיע גם למחבלי ארגון הטרור. "הם יהיו חייבים להיכנע או שהם ירעבו", הוא אמר. "זה לא אומר בהכרח שאנחנו הולכים להרוג כל אדם. זה לא יהיה הכרחי. אנשים לא יוכלו לחיות שם. המים יתייבשו".
התושב העזתי העיד בפני נציג צה"ל: חמאס מרביץ לנו, עם מקלות
(צילום: דובר צה"ל)

עד כה, למרות הוראות הפינוי של צה"ל, רק מעטים כאמור התפנו מצפון הרצועה לדרומה, בין היתר על רקע חשש של עזתים רבים שבדרום הרצועה לא מחכים להם תנאים טובים יותר – וכי לא יורשו לחזור בהמשך לבתיהם בצפון. "כולם בעזה מפחדים מהתוכנית", אומרת ג'ומנה אל-חלילי, עובדת סיוע פלסטינית שחיה עם משפחתה בעיר עזה. "ועדיין, הם לא בורחים. הם לא יעשו את הטעות הזו שוב", הוסיפה בהתייחסות למאות אלפים שכן ברחו מצפון הרצועה, בתחילת המלחמה, וכעת חיים במחנות אוהלים עם תנאים לקויים. "זו הסיבה שהאנשים בצפון אומרים שעדיף למות מאשר לעזוב", טענה.
לצד החשש לגורלם אם יתפנו, יש גם תושבים שמעידים כי מחבלי חמאס מהלכים עליהם אימים ומזהירים אותם שלא להישמע לקריאות צה"ל, ולהישאר בתוך הבתים והמחסות. בצהריים חשף צה"ל הקלטה של שיחת נציג יחידה 504 באמ"ן עם תושב עזתי, שאומר לו: "כשאנחנו נשמעים להנחיות הצבא ורוצים לצאת למוואסי (האזור ההומניטרי ליד החוף בדרום הרצועה), יש אנשים שיוצאים מולנו ומתחילים להכות אותנו במקלות, אומרים 'תחזרו, תחזרו'". כשהנציג הישראלי שואל אותו האם מדובר באנשי חמאס, העזתי משיב בחיוב: "הם ממשיכים להכות אותנו, ומחזירים אותנו".
5 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות הכוחות ברצועת עזה
תיעוד פעילות הכוחות ברצועת עזה
כוחות צה"ל בג'באליה, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל האשימו כי "ארגון הטרור חמאס משתמש באזרחים העזתים כמגן אנושי ומונע מהם להיענות לקריאות צה"ל להתפנות למרחבים בטוחים". בעולם, יצוין, נשמעות טענות שגם אלו שכן מבקשים להתפנות לא מסוגלים לעשות זאת, ובארגון "רופאים ללא גבולות" טענו למשל בסוף השבוע כי חמישה מאנשיו לכודים בג'באליה. "אף אחד לא יכול להיכנס או לצאת – כל מי שמנסה לעשות זאת נורה", האשימו בארגון. רנה סולח, רופאה עזתית, טענה בנוסף כי העיר מחלוקת כעת ל"שני חלקים" וכי המחסומים השונים מקשים על אלו שמבקשים לעזוב.

ההפצצות נמשכות, גם בבי"ח ש"הפך למפקדת חמאס"

במקביל לפשיטה על ג'באליה, הפלסטינים דיווחו על 22 הרוגים בשתי תקיפות הלילה במרכז הרצועה: לפי משרד הפנים של חמאס לפחות ארבעה נהרגו בתקיפה שכוונה לכאורה לאוהלי עקורים בסביבת בית החולים "חללי אל-אקצא" בדיר אל-בלח, ועוד 18 נהרגו בהפצצת בית ספר בנוסייראת. נטען כי בתקיפות השונות נפצעו עוד 80 בני אדם. עדי ראייה טענו כי לא הצליחו לסייע לעקורים בזמן שאירעה התקיפה באוהלים במתחם בית החולים בדיר אל-בלח. לדבריהם האוהלים עלו באש, ו"הם נשרפו בחיים".
תיעוד מהתקיפה בדיר אל-בלח הלילה

5 צפייה בגלריה
דיא אל בלח
דיא אל בלח
זירת התקיפה בדיר אל-בלח. "אוהלי עקורים עלו באש"
(צילום: AP Photo/Abdel Kareem Hana)
דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, מסר כי התקיפה באזור בית החולים בדיר אל-בלח כוונה ל"מתחם פיקוד ושליטה" שהוקם שם על-ידי חמאס, וכי מחבליו השתמשו בבית החולים כדי להוציא לפעול פעולות טרור. הוא ציין שהתקיפה בוצעה בהכוונה מודיעינית, בסיוע שב"כ, וכי לפני כן נעשו שורת צעדים שמטרתם לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, בכלל זאת שימוש בתחמושת מדויקת ומעקב מודיעיני.
בתוך כך, במרכז הרצועה החל היום השלב השני של מבצע חיסוני הפוליו ההמוני לילדי עזה. במבצע הראשון בחודש שעבר ניתנה המנה הראשונה של החיסון לכ-560,000 ילדים, וכעת הם יקבלו מנה נוספת. בצה"ל מסרו כי מבצע החיסונים בצפון הרצועה צפוי להתנהל בין 23 ל-25 באוקטובר. "צה״ל באמצעות מתפ"ש ממשיך לקיים ולאפשר, בשיתוף הארגונים הבינלאומיים, מאמץ הומניטרי להכנסת סיוע הומניטרי חיוני לטובת האוכלוסייה האזרחית, בהתאם לדין הבינלאומי", נמסר.