פתיחת הקבר בפרשת ילדי תימן, שבוע שעבר
(צילום: נדב אבס)

שנה וחצי אחרי שהממשלה הכריזה על מתווה הפיצויים למשפחות שנפגעו מהפרשה שזעזעה את המדינה, ביום רביעי השבוע יסתיים מועד ההגשה האחרון לבקשת הפיצויים. אחרי חצי שנה ולאור ההיענות הנמוכה, המדינה האריכה את חלון הזמן להגשת הבקשות בחצי שנה נוספת, אך בכל זאת הביקוש מצד המשפחות נשאר נמוך במיוחד. הרשויות קוראות למשפחות לנצל את הזמן שנותר כדי להגיש בקשה לקבלת פיצויים.
לפי הנתונים שהגיעו ל-ynet ו-"ידיעות אחרונות", מתוך 1,037 ילדים שהמשפחות שלהם נמצאו זכאיות, רק כ-300 משפחות נמצאות בהליך לקבלת הפיצוי הכספי. כ-300 בקשות של משפחות נוספות בבדיקת זכאות ויתר המשפחות לא פנו כלל ולא ביקשו את הכסף.
2 צפייה בגלריה
הפגנת חטופי תימן
הפגנת חטופי תימן
הפגנת חטופי תימן, חודש שעבר
(צילום: אוהד צוינגברג)
כזכור, במסגרת המתווה שאושר בפברואר 2021, כל משפחה שאחת משלוש ועדות החקירה שבדקו את הפרשה קבעה שילדה נפטר והמידע לא נמסר בזמן אמת, זכאית ל-150 אלף שקל. משפחה שהוועדה קבעה שלא ידוע מה עלה בגורל ילדה, זכאית ל-200 אלף שקל.
לפי התנאים שסוכמו, כמחצית מהמשפחות שנפגעו בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן כלל לא זכאיות לפיצוי כספי. הסיבות: לא הופיעו בפני ועדות החקירה כי לא הוזמנו או שחששו או לא הבינו כי גם הן נמנות עם נפגעי הפרשה.
כבר עם מועד פרסום המתווה, המשפחות הביעו התנגדות והבהירו שהן לא מעוניינות בכסף אלא בשקיפות במה שעלה בגורלן ילדיהן. לטענתן, מדובר במתווה שמפספס את המטרה ובפיצויים שהם "לעג לרש".
2 צפייה בגלריה
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
"המדינה רק מוכיחה שוב ושוב שהיא ממשיכה לטייח ולהתחמק"
(צילום: משי בן עמי)
בחברה הממשלתית, שתפקידה ליישם את החלטת הממשלה, הביעו דאגה מההיענות הנמוכה. אודליה פרטוק, מנהלת אגף בענבל חברה לביטוח, אמרה כי השתדלו לעשות את הליך הגשת הבקשות שירותי ופשוט ככל שניתן באינטרנט או דרך מוקד טלפוני ייעודי. "עשינו את כל ההתאמות שאפשר - אלה 162 מיליון שקל שהמדינה הכניסה לקופה הזו וצריכים להגיע אליהן", אמרה פרטוק.
היא אמרה עוד שהמתווה לא מונע מהמשפחות להמשיך לחקור ולברר את האמת בנוגע לילד שאיבדו. "יצאנו בפרסומים כדי לקרוא למשפחות להגיש, אבל לצערי לא מספיק משפחות עשו זאת. אנחנו משתדלים לסייע לכל מי שפונה, אך יכולים להמשיך בהליך רק מול המשפחות הזכאיות לפי החלטת הממשלה - עד היום דחינו כ-50 פניות של משפחות שלא דנו במקרה שלהן באף אחת מהוועדות ואין לנו איך לעזור להן לצערי". פרטוק פנתה למשפחות: "תגישו עוד היום, זה כסף שלכם".
תום מהגר, יו"ר עמותת עמרם המלווה את המשפחות, אמר כי "כל המהלך הזה נעשה מעל הראש של המשפחות, בלי באמת להכיר ולקחת אחריות על הפרשה, אז זו התגובה שהנחנו שתקרה. ומאז המדינה רק מוכיחה שוב ושוב שהיא ממשיכה לטייח ולהתחמק, גם בדוח משרד הבריאות שנגנז, בדיונים בכנסת שבכירי מערכת הבריאות בכלל לא מגיעים, כל אלה הם מראה להתנהלות מול המשפחות ולכן אין להן שום אמון במהלכים שהמדינה מובילה". לדבריו, המהלך הנכון הוא לנהוג בשקיפות מול המשפחות, לתת מידע כמה שאפשר ואז בין היתר לפצות.