שרי הבריאות והאוצר בממשלתו של בוריס ג'ונסון התפטרו אמש (שלישי) מתפקידם, והודיעו שהם לא מסוגלים להמשיך לכהן בממשלה בראשות ג'ונסון - על רקע פרשה נוספת שמערערת את הממשלה. בהמשך הודיע גם בים אפולאמי, סגן יו"ר המפלגה השמרנית, שהוא החליט לעזוב את התפקיד. כמו כן לפחות שלושה מחוקקים שמרנים, שהיו בעלי תפקידים זוטרים בממשלה, התפטרו במהלך היממה האחרונה.
השרים המתפטרים, סג'יד ג'אוויד ורישי סונאק, התייצבו לצד ג'ונסון בסערות האחרונות שעברו עליו - גם אחרי החשיפה על "מסיבות הקורונה" שערכו עובדי לשכתו, בזמן שאזרחי בריטניה היו תחת הגבלות קשות בגלל הקורונה, וגם בזמן הדו"ח שפורסם בנושא. הסערה האחרונה, שהובילה לפרישת השרים, עוסקת ביחסו של ג'ונסון לטענות שמחוקק שצירף לממשלתו הטריד מינית.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחוץ ל דאונינג 10 לונדון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחוץ ל דאונינג 10 לונדון
בוריס ג'ונסון. יתקשה לשרוד את המשבר הנוכחי
(צילום: רויטרס)
ביום חמישי הודיע כריס פינצ'ר, סגן המצליף הראשי של הקואליציה (תפקיד חשוב בשמירה על המשמעת המפלגתית בפרלמנט), שהוא מתפטר מתפקידו - אחרי טענות שהטריד מינית שני גברים בארוחת ערב פרטית, שהייתה ערב קודם לכן. "בלילה שעבר שתיתי יותר מדי והבכתי את עצמי ואנשים אחרים", כתב פינצ'ר לג'ונסון במכתב ההתפטרות שלו. ג'ונסון סירב תחילה להשעות את פינצ'ר מהמפלגה השמרנית, ועשה זאת לאחר שהוגשה תלונה רשמית נגד המחוקק.
נגד פינצ'ר נשמעו טענות דומות כבר ב-2019. אחרי התפטרותו, התקשתה לשכתו של ג'ונסון להסביר מדוע צורף לממשלה מלכתחילה. תחילה הכחישו בדאונינג 10 שג'ונסון ידע על הטענות נגד פינצ'ר לפני שמינה אותו לתפקיד בחודש פברואר, ובהמשך ג'ונסון ואנשיו שינו את גרסתם - כפי שעשו גם בפרשות קודמות. ג'ונסון התנצל והודה ששגה כשלא הבין שפינצ'ר לא ראוי לקבל תפקיד בממשלה שלו. "בדיעבד, זו הייתה טעות. אני מתנצל בפני כל מי שנפגע מאוד מכך", אמר אמש ג'ונסון לתקשורת. למרות ההתנצלות, שני השרים הבכירים החליטו לעזוב. ג'ונסון מיהר למנות לשניהם מחליפים: סטיב ברקלי מונה לשר הבריאות, ונדים זהאווי יהיה שר האוצר.
3 צפייה בגלריה
סאג'יד ג'אוויד סג'יד ג'ביד שר הבריאות ב בריטניה
סאג'יד ג'אוויד סג'יד ג'ביד שר הבריאות ב בריטניה
שר הבריאות ג'אוויד. תמך בג'ונסון באופן פומבי, עד אמש
(צילום: Jessica Taylor/UK Parliament via AP)
אמש, אחרי כמה ימים סוערים, הודיע שר הבריאות סג'יד ג'אוויד על התפטרותו ואמר שהוא לא יכול להמשיך לכהן בתפקיד "עם מצפון נקי". ג'אוויד אמר שהוא איבד אמון ביכולת ג'ונסון להנהיג את בריטניה בשם האינטרס הלאומי. מיד לאחר מכן בישר רישי סונאק, שר האוצר, שגם הוא מתפטר. סונאק נתפש כאחד המועמדים האפשריים להחליף את ג'ונסון בראשות המפלגה השמרנית.
"אנחנו לא יכולים להמשיך ככה", כתב סונאק במכתב ההתפטרות. "הציבור מצפה בצדק מהממשלה לפעול בצורה הולמת, כנה ומיומנת. אני מודע לכך שיכול להיות שזו העבודה המינסטריאלית האחרונה שלי, אבל אני מאמין ששווה להיאבק למען הסטנדרטים האלה ולכן אני מתפטר".
במכתב ההתפטרות ציין סונאק שבפני בריטניה ניצבים "אתגרים עצומים", והוסיף שלציבור "מגיע לשמוע את האמת". לאחרונה התעמתו סונאק וג'ונסון בשיחות סגורות בנושא התקציב. אתמול אמר שר האוצר המתפטר שהוא הבין שהגישות הכלכליות שלו ושל ג'ונסון "שונות באופן מהותי".
3 צפייה בגלריה
שר האוצר של בריטניה רישי סונאק
שר האוצר של בריטניה רישי סונאק
שר האוצר רישי סונאק
(צילום: EPA)
ג'ונסון שרד לפני חודש הצבעת אי-אמון שנערכה במפלגה השמרנית. מהמשבר הנוכחי, כך נראה כרגע, הוא יתקשה להתאושש. חלק מהמחוקקים השמרנים מנסים לחדש את הניסיונות להדיח אותו.
"הוא גמור", אמר אמש מחוקק שמרני שעד לאחרונה תמך בג'ונסון, וכעת נמנה עם מי שרוצים להדיחו. "הוא לא צריך להאריך את הסבל הזה. זה מביש לקולגות שלו, למפלגה ולמדינה שלו". מחוקק נוסף שעבר למחנה של מתנגדי ג'ונסון הסכים: "זה נגמר. זה ידהים אותי אם הוא ימשיך עד הקיץ".
בהצבעה במפלגה השמרנית בחודש שעבר הצביעו 211 חברי פרלמנט שמרנים נגד הדחת ג'ונסון, אבל לא פחות מ-148 אחרים תמכו בה – מספר גבוה ביותר. הנתון הזה העיד כי לנתח עצום מהסיעה השמרנית בפרלמנט – 41% למעשה – אין עוד אמון במנהיגה, וכמו ראשי ממשלה קודמים ששרדו הצבעות אי-אמון לא בטוח שלאורך זמן יצליח ג'ונסון לעמוד בלחץ עליו להתפטר. אם הרוב הדרוש למהלך יושג בהצבעה עתידית, ג'ונסון ייאלץ להתפטר מתפקידו כראש הממשלה וכמנהיג המפלגה, ובתוך שבועות השמרנים יבחרו לו מחליף בבחירות פנימיות - שבהן היה נאסר עליו להתמודד.
פורסם לראשונה: 21:20, 05.07.22