הצטרפותה של מפלגת הימין הממלכתי לקואליציה, עליה הודיעו אמש (ראשון), לא עברה חלק בקרב ציבור גדול בעיצומה של המלחמה, וכשעל סדר היום שורת נושאים בוערים. עד אתמול, אז כאמור הצטרף היו"ר גדעון סער לקואליציית נתניהו, עוד ביקרו במפלגה את ראש הממשלה בחריפות, וטענו כי אינו כשיר להנהיג את המדינה. החל משעות הערב המנגינה השתנתה - וסדר חדש הוכתב.
השבעתו של גדעון סער. צילום: ערוץ הכנסת

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגדעון סער מודיעים על הצטרפותו של סער לממשלה
בנימין נתניהו וגדעון סער מודיעים על הצטרפותו של סער לממשלה
סער הצטרף לממשלה, שוב
(צילום: חיים צח, לע"מ)
2 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס
(צילום: שלו שלום)
כעת מתרכזות עיקר השאלות סביב תהייה אחת - איך ישרדו המפלגה וחבריה את הקדנציה לצד נתניהו, בעיקר לאור הביקורת הנוקבת שהשמיעו על המהלכים האחרונים שביצע. בתוך כך עולה השאלה סביב היתכנות חוק הגיוס, אותו בקואליציה מצפים להעביר ללא הערמת קשיים, וכן מה יהיה עם השינויים המתוכננים במערכת המשפט. חברי המפלגה, נזכיר, קיבלו חופש הצבעה - וכבר הצביעו נגד התקציב.
חברת הכנסת שרן השכל, המקורבת לסער, ומי שהייתה מהמבקרות החריפות ביותר של רה"מ בתקופה האחרונה, אמרה כי "לא שינינו את עמדות היסוד שלנו בסוגיות שעל הפרק". לדבריה, "אין לנו הסכם קואליציוני. לא התנהל משא ומתן בנושא חוק הגיוס והעמדה שלנו נותרה: כל חקיקה תהיה מבוססת על הצרכים של צה"ל ומתואמת עם מערכת הביטחון. זה חלק מהעניין, לא נאפשר שום דבר אחר מעבר לזה".
הצהרתם המשותפת של נתניהו וסער
( צילום: לע"מ)

היא הוסיפה כי בעניין חקיקת המהפכה המשפטית נותרה עמדתם כשהייתה: "שום דבר לא השתנה בתפיסת עולמנו. אנחנו מאמינים בשינויים במערכת המשפט, אבל אם תהיה התפרעות כמו בשנה החולפת לא נתמוך. כרגע זה גם לא עומד על הפרק, המטרה היא להתרכז אך ורק בביטחון. האירועים האחרונים מראים שאנחנו בפתחה של מערכה אזורית - כעת יש לנו יכולת להשפיע על מדיניות. אז מה? נשב מהצד? פרשנו מהממשלה כי לא הצלחנו להשפיע, לא אהבנו את האופן שבו דברים התנהלו.
"אם הולכים לכיוון הנכון מבחינה צבאית וביטחונית יש מקום לאחדות. אנחנו ניצבים בפני אתגרים שיעצבו את מדינת ישראל לדורי דורות קדימה", אמרה. לסיכום ציינה כי "כשנכנסו לפני 11 חודשים לא היה לנו קל, אבל זה היה הדבר הנכון לעשות עבור המדינה. בעת הזאת אנחנו משאירים את מלחמות היהודים בצד".
אמש כאמור הודיע השר לשעבר גדעון סער על הצטרפותו לממשלה. בהצהרה משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "בשעתו, כשהתפטרתי מהממשלה מתחתי ביקורת על מה שראיתי כדשדוש. ברור שהגישה שבאה לידי ביטוי מביירות ועד חודיידה היא גישה אקטיביסטית מובהקת, שבה אני מצדד מאז ומתמיד". סער יכהן בממשלה כשר ללא תיק, יהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני וייקח חלק גם בפורום ההתייעצויות הביטחוני המצומצם של נתניהו.
האולטימטום של גולדקנופף: תתקדמו עד החג - או שתאבדו את הקולות החרדיים
בתוך כך, חברי הסיעות החרדיות חשים בחודשים האחרון תסכול בעקבות הקיצוץ בתקציב הישיבות והוראת בג"ץ להפסיק את הסבסוד למעונות. גם חוק הגיוס שנועד בין היתר להסדיר פטור לבני הישיבות, ולפי ח"כ השכל יקודם רק על-פי צורכי צה"ל, לא מתקדם. החוק אומנם אושר במליאה ביוני האחרון לפי הצעתו של חבר הכנסת בני גנץ שכיהן בממשלה הקודמת, אך חטף ביקורות רבות על היותו לא רלוונטי לאחר פרוץ המלחמה וגיוס המילואים הנרחב בעקבותיה.
החוק עבר לדיוני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כהכנה לקריאה שנייה ושלישית, אך יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין, כמו גם חברי כנסת נוספים מהליכוד והציונות הדתית, אמר שלא יסכים כי יעבור בצורתו הנוכחית. שר הביטחון יואב גלנט ביקש להגיע לחוק שיוסכם גם על חברי האופוזיציה - ובעיקרם סיעת המחנה הממלכתי.
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף אף הציב אולטימטום לנתניהו, ואמר כי אם הסיעות החרדיות לא ירגישו בהתקדמות משמעותית עד לראש השנה - שיחול השבוע - הן לא יצביעו בעד התקציב שיוגש לאישור הממשלה באוקטובר. בינתיים, יומיים לפני ערב החג, טרם נרשמה התקדמות.