דקות לפני הירי: עמאר אל-שייח חג'יראת משחק בגן השעשועים

בכפר ביר אל-מכסור שבגליל זועמים וכואבים לאחר שעמאר אל-שייח חג'יראת בן ה-4 נפגע מירי תועה בגן השעשועים היום בצהריים (חמישי) ומת כעבור זמן קצר. הילד אותר ליד מתקני הכושר בכפר עם פציעה קשה מאוד בראשו ובצווארו, בבית החולים רמב"ם שבחיפה נקבע מותו. מאות הגיעו לנחם את משפחתו, והאם זעקה תוך כדי בכי: "לקחו את הילד היקר שלי. תחזירו לי אותו - אני רוצה אותו לידי".
האם, שהייתה עדה לירי בבנה, המשיכה: "למה ירו בו? מה הוא עשה? אני לא מאמינה שהוא לא יחזור לחדרו. איך אחיה בלעדיו?". היא אמרה כי הייתה מעדיפה להיפגע במקום בנה "ולא לחוות את הרגעים הקשים האלה". בתיעוד שהגיע לידי ynet נצפה עמאר בן ה-4 משחק בגן השעשועים, דקות לפני שנורה למוות. במשטרת ישראל עדכנו כי האירוע נחקר כחשד לרצח. עד כה עוכבו שישה חשודים לחקירה, מתוכם שניים - בני 34 ו-35 נעצרו.
קרוביו של הילד: "איך מקום למשחקים הפך לזירת רצח?"
(צילום: עידו ארז)

6 צפייה בגלריה
זירת הירי בביר אל מכסור
זירת הירי בביר אל מכסור
עמאר על הנדנדה, דקות לפני הרצח. שני חשודים נעצרו
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
מוחמד חג'יראת אביו של הילד עמאר אל-שייח חג'יראת
מוחמד חג'יראת אביו של הילד עמאר אל-שייח חג'יראת
מאות הגיעו לנחם. מוחמד חג'יראת אביו של עמאר
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
בית המשפחה האבלה בביר אל מכסור
בית המשפחה האבלה בביר אל מכסור
בית המשפחה האבלה בביר אל-מכסור
(צילום: עידו ארז)
"מדובר באירוע מזעזע, של ילד שנפגע מירי של עבריינים שמשתמשים בנשק בכזאת קלות, בלי שום כבוד לחיי אדם. הם גרמו לטרגדיה כה נוראה", נמסר מהמשטרה. עוד הוסיפו כי "נעשה הכול כדי להגיע ליורים גם במקרה הכואב הזה". הרקע לירי הוא ככל הנראה, על פי המקומיים, פרוטקשיין. למשפחתו של הילד אין קשר לסכסוך.
מוחמד חג'יראת, אביו של עמאר, הגיע לביתו ומירר בבכי. "כואב לי מאוד לאבד את בני עמאר" ,אמר ל-ynet. "אני עוד לא מעכל שהוא לא בחיים. יש לנו ארבע בנות ושני בנים. אני קורא לכולם - אל תשתמשו באלימות וירי, בכדי שלא נפסיד עוד קורבנות. תסיימו כל סכסוך במפגשים טובים ולא בירי".
ג'ומעה חג'יראת, קרוב משפחתו של הילד, אמר ל-ynet: "הילד היה עם אמו ועם אימהות נוספות בגן השעשועים יחד עם ילדיהם. הם שיחקו יחד. באותו זמן התחיל ירי במקום. הילדים ששיחקו עימו הם מטופלים אצל אנשי מקצוע, הם נפגעו נפשית". לדבריו, "המקרה זעזע את הכפר והמשפחה". הוא ציין כי הינו "מקווה שממשלת ישראל והנהגת הרשויות הערביות תיקח יוזמה לטיפול בפשיעה".
6 צפייה בגלריה
זירת הירי בביר אל מכסור
זירת הירי בביר אל מכסור
זירת הירי בביר אל-מכסור
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
הזירה בה נורא הילד מכדור תועה
הזירה בה נורא הילד מכדור תועה
"איך מקום שמיועד למשחקים הופך לזירת רצח?"
(צילום: נחום סגל )
"לא יכול להיות שנמשיך לחיות בצורה כזו, ללא ביטחון אישי. כל הזמן חיים תחת איום. הכפר שלנו היה שקט ופתאום האש גלשה אלינו. הכתובת הייתה על הקיר. רוב תיקי הפשיעה באזור שלנו נסגרו ללא אשמים ומעצרים. יש היפקרות ואני מקווה שהמשטרה תצליח להגיע לרוצחים. כל משפחה יודעת שהיא עלולה לאבד את בנה ולהגיע לאותה תוצאה". קרוב המשפחה הבהיר כי "למשפחת המנוח אין קשר לסכסוך. לפי הסימנים, וממה שנודע, הרקע הוא ככל הנראה מלחמה בין עבריינים וקבלנים".
לפי עדי ראייה שהיו במקום, הירי בוצע בעקבות סכסוך בין כמה תושבים, בהם גם קבלן מקומי, ואחד הקליעים פגע בעמאר מול עיניה של אמו, שלא הבינה בהתחלה מדוע נפל לפתע. השר לביטחון הפנים עמר בר-לב כתב לאחר המוות הטרגי של עמאר: "הלב נשבר למשמע הידיעה על הירצחו. ‏אנחנו נילחם בפשיעה והאלימות הפוגעת ללא רחמים ברחוב הערבי ולא ננוח עד שהדין ימוצה עם היורים".
6 צפייה בגלריה
זירת הירי בביר אל מכסור
זירת הירי בביר אל מכסור
המשטרה: "ילד נפגע מעבריינים שמשתמשים בנשק בקלות, בלי שום כבוד לחיי אדם"
(צילום: עידו ארז)
חוסאם חג'יראת, תושב הכפר, הוסיף כי "זה מקרה מזעזע שאין לעבור עליו בשתיקה". הוא ציין כי הכפר בדרך כלל שקט, "אבל כשקורה רצח כזה כולנו נפגעים". הוא תהה: "איך יכול להיות שמקום שמיועד למשחקים ובילוי הופך לזירת רצח? אנשים לא יבלו עוד במקום הזה. גן השעשועים יהפוך בגלל הרצח למקום סגור ומסוכן". הוא קרא "להפסיק את הירי".
תושב אחר מהכפר אמר: "הבעיה המרכזית בחברה הערבית היא הפרוטקשיין. צריך לחסל אותה. בגלל התופעה הזו אנשים נפגעים ונרצחים וחיים תחת איומים. נרצח עוד ילד היום, ולא יודעים מי בא בתור. רק שומעים הבטחות באוויר, אך אין עשייה ולחימה בפשיעה".
בארגון "בטרם לבטיחות ילדים" אמרו כי בחמש השנים האחרונות נהרגו שמונה ילדים כתוצאה מירי תועה ובמעורבות של אמצעי לחימה. שבעה מהם ערבים.