אסון כבד שלא היה כדוגמתו פקד את הכפר מג'דל שמס. הכפר הפסטורלי השוכן למרגלות החרמון. 12 ילדים טהורי נשמה ותמי לב נרצחו לאחר שטיל חיזבאללה רב עוצמה נחת הישר על המגרש בו שיחקו.
טקס ההלוויה היה מהקשים ביותר. ארונות הקבורה עטופים בסדינים לבנים סודרו אחד ליד השני. מסביבם הצטופפו אלפי האבלים בני כל העדות שהגיעו מכל רחבי הארץ. הכאב שפילח את הנשמות לא הותיר עין אחת יבשה. נערים ונערות, צעירים וצעירות, שיח'ים וחילוניים מכל הגילאים, רכוני ראש, הצטופפו מספר שעות בחום הכבד בכדי לחלוק כבוד אחרון לאותן נשמות טהורות.
אלא שדממת הכאב התהפכה לכעס עצום עם הגעת שרים וחברי כנסת מהקואליציה - שזכו לקבלת פנים זועפת. השר בצלאל סמוטריץ' נאלץ לעזוב את המקום, ואחריו גם השרים עידית סילמן וניר ברקת. ראשי אופוזיציה שהגיעו התקבלו בכבוד, ויאיר לפיד נשא דברים קצרים, אם כי לא במהלך הטקס עצמו.
1 צפייה בגלריה
שיירת ההלוויות במג'דל שמס
שיירת ההלוויות במג'דל שמס
שיירת ההלוויות במג'דל שמס
(צילום: אפי שריר )
רבים מתושבי הכפר עלו לשידור כמעט בכל כלי התקשורת. היו שקראו לתגובה מכאיבה ומיידית והיו שקראו לריסון התגובה עד כדי הימנעות ממנה. אלא שהעמדה הרשמית של השיח'ים בשיתוף עם משפחות הנספים הייתה עמדה של אבל, כאב, והשלמה עם הגורל לצד גינוי הפשע הנתעב שהביא לרציחתם הילדים וגינוי כל פגיעה באזרחים בכל מקום ומכל צד שהוא. הכל תוך קריאה חדה וברורה להפסקת המלחמה הארורה שהביאה רק חורבן על כל האזור. העמדה הרשמית התנגדה בעיקר מכל ניצול של "דם בנינו" כמנוף לכל מטרה מכל צד שהוא.
הדרוזים של רמת הגולן מסרבים בתוקף לנקום את מות יקיריהם ומתנגדים לכל תגובה ישראלית העלולה להבעיר את האזור ולהוביל למלחמה כוללת עם לבנון, מלחמה שעלולה לגרום למאות הרוגים משני הצדדים ובעיקר להחריב את לבנון - שבה חיים בשלום יותר מחצי מיליון דרוזים, כחלק מכלל העדות המרכיבות את הפסיפס הלבנוני המורכב. תגובה אלימה שתפגע בלבנון תפגע מן הסתם גם בבני העדה הדרוזית, והדרוזים של רמת הגולן לא יסכימו כי ההיסטוריה תשפוט אותם כמי שבגללם התפתחה מלחמה אזורית הרת אסון. כל תגובה קטלנית מצד ישראל עלולה להזמין תגובה מקבילה ומרחץ הדמים לא ייפסק.
נראה כי לעת הזו הדרוזים מוכנים להכיל את האסון, בעיקר שעה שעסקת החטופים מונחת על השולחן, והפעם היא קרובה מתמיד
נראה כי לעת הזו הם מוכנים להכיל את האסון, בעיקר שעה שעסקת החטופים מונחת על השולחן, והפעם היא קרובה מתמיד. בעבר הודיע חיזבאללה כי ינצור את האש ככל שישראל תגיע לעסקה בדרום, כך שהסיכוי להשכנת שלום גם בצפון נמצא ממש בהישג יד - וכל שנותר הוא שהממשלה תקדם את העסקה, תפסיק את המלחמה ותשיב את החטופים. ממילא חמאס כבר גוסס, וספק רב אם אי פעם יוכל להתאושש.
שקיב עלי הוא עו"ד דרוזי פעיל זכויות אדם