אמא לילד בן חמש עם אוטיזם הזדעזעה לגלות שבגן התקשורת שאליו הוא הולך, שמיועד לילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי, נוהגים לקשור אותו לכיסא במהלך מפגשים וחוגים שבהם נדרשים הילדים לשבת, כדי למנוע ממנו לזוז ולקום מהכיסא. כשפנתה לגננת, זו השיבה לה לתדהמתה כי מדובר בהליך טיפולי מקובל.
הדבר התגלה לאם לפני כמה ימים, לאחר שהגננת דיווחה להורי ילדי הגן, שממוקם בגוש דן, כי ילדיהם השתתפו בחוג חיות, וצירפה להם תמונות. כשהאם ראתה אותן, היא נדהמה לראות שבנה קשור ברגליו עם רצועת גומי רחבה לכיסא. "ראיתי שהבן שלי קשור לכיסא והזדעזעתי", סיפרה. "הבן שלי הוא ילד על הרצף האוטיסטי, הוא לא כלב. שאלתי 'מי המטורף שקשר את הבן שלי?', ונחרדתי כשהגננת טענה שמדובר בהליך טיפולי".
"זה מזעזע לטעון שקשירת ילד לכיסא בחוג ובמפגש הם הליך טיפולי", המשיכה האם. "זוהי זוועה ותחושה של בגידה מצד צוות שאני שולחת אליו ילד לגן. שלחתי את הבן שלי לגן תקשורת כדי שיכינו אותו לחיים, ולא למכלאה. כל החיים יקשרו אותו כדי שלא יזוז? ירתקו אותו לכיסא? הבן שלי חכם, הוא בתפקוד גבוה. הוא מדבר נהדר ואפילו מתקן טעויות בעברית, אבל הוא תזזיתי וקשה לו לשבת במקום. אני מצפה מאנשי חינוך ומטפלים שלא ישתמשו באמצעים אלימים ומזלזלים".
לאחר שראתה את התמונה, האם ההמומה הציגה אותה לבנה ושאלה אותו מה הסיבה לקשירה, והוא ענה לה שקושרים אותו כשהוא קם כדי שלא יברח. "זה כואב לי ברגל", אמר לה בנה בשיחה שתועדה בצילום. "היא שמה את זה כי אני כל הזמן זז. הם שמים כי זה מפריע לי לזוז והם רוצים שיהיה לי קשה לזוז, ואני אומר להם 'לא'".
לדברי האם, בשבועות האחרונים מסרב בנה ללכת לגן, ומדי בוקר היא נאלצה לשכנע אותו ולקחת אותו בניגוד לרצונו, מבלי שהייתה מודעת לכך שנוהגים לקשור אותו. "עכשיו אני מבינה למה סירב ללכת לגן וכל בוקר היו מלחמות. עכשיו כואב לי יותר כשאני מבינה למה סירב, בעוד שאני הכרחתי אותו ללכת לגן.
2 צפייה בגלריה
תיעוד ההתעללות
תיעוד ההתעללות
"מי חושב שצוותי חינוך יקשרו את הבן שלו?". תמונה של הילד קשור
"הבן שלי מטופל באופן פרטי אצל המטפלים הכי טובים שיש. הוא יישאר אוטיסט, והמטרה היא שהגן יקדם אותו, ולא להפך. כבר בתחילת השנה הדגשתי בפני הצוות בגן שאני לא מוכנה שישתמשו באביזרי ריסון בטיפולים, אבל לא עלה בדעתי לבקש שלא יקשרו אותו. מי חושב שצוותי חינוך יקשרו את הבן שלו? במקרה זה הריתוק גם לא נעשה במהלך טיפול בחדר טיפולים".
לדבריה, לאחר שנחשפה לקשירת בנה היא החלטה לקחת אותו לגן רק לצורך קבלת טיפולים פרא-רפואיים הנחוצים לו ולהחזיר אותו הביתה, אך כשביקשה לקחת את בנה - סירבו אנשי הצוות בגן ואף הזעיקו מאבטח שירחיק אותה משם. "אני כואבת וחסרת אונים", אמרה בכאב.
גורם בכיר במערכת החינוך אמר כי מדובר באירוע חמור המחייב בירור משמעתי. "ילדים בגן תקשורת שזקוקים ללב חם ויד מכוונת לא צריכים עול נוסף של פחד ורתיעה, של חשש לחירותם", הוא אמר. "במקום לראות בשיעור חלק מבית תומך הם חווים בית סוהר לקטנטנים. זו לא מטרת החינוך שלנו, בוודאי לא במסגרות החינוך המיוחד".
האם שכרה את שרותיה של עו"ד ישראלה אלימלך, שמשמשת גם כמרצה לתואר שני בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. "אני מצפה לבדיקה מיידית ורצינית של משרד החינוך ונקיטת צעדים שמבטיחים את שלומם של הילדים, במיוחד כשמדובר בגן תקשורתי", אמרה עו"ד אלימלך. "ענישה גופנית אסורה, לפי חוק זכויות התלמיד, מהווה תקיפה פלילית ועוולה אזרחית. בנוסף, ענישה גופנית מהווה התנהלות לא הולמת של עובד הוראה".
"מעבר לסוגיות המשפטיות, ב-2022 תמונה של ילד קשור באמתלה של 'טיפול חינוכי' לא יכולה להתקבל כפרקטיקה לגיטימית", המשיכה עו"ד אלימלך. "קשירת ילד הינה מעשה חמור ואסור. כשזה נעשה על ידי האחראי עליו זה הכי חמור, ויותר מכך כשמדובר בגן תקשורתי".
באלו"ט, המומחים בטיפול בילדים עם אוטיזם, אמרו כי "מטרת גני התקשורת היא לטפל בילד ולאפשר לו לרכוש כלים ומיומנויות לתפקוד מיטבי בחיי היומיום. מעורבות ההורים ושיתופם במטרות הטיפול הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך. מבלי להתייחס למקרה זה או אחר, כל התערבות שיש בה כדי להגביל את הילד מצריכה כתיבת פרוטוקול מסודר המאושר על ידי ההורים והצוות המקצועי, כאשר על הצוות המקצועי להיות ערני למסרים המילוליים והבלתי מילוליים אותם מעביר הילד, ולהפסיקם במידה והם גורמים אי נוחות. כל הגבלה שנעשית ללא שיתוף ההורים והקשבה לילד אינה מקובלת ואסור שתתקיים".
ממשרד החינוך נמסר: "מבדיקה ראשונית שערך המשרד עולה כי הגן השתמש באמצעי טיפולי שמהווה חלק מסל של מענים וכלים שאושרו לו על ידי אנשי מקצוע בתחום. המשרד יערוך בירור מקיף אודות המקרה".