ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, כתב בשבוע שעבר חוות דעת לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) - ויצא להגנת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, על רקע הדיון המתוכנן בהוצאת צווי המעצר נגדם. במכתב הדגיש בכר כי מערכת המשפטית הישראלית יכולה וצריכה לחקור בעצמה כל חשד שעולה, ושחלק מהמקרים שהזכיר התובע קארים חאן בבקשת המעצר ממילא נחקרים כעת בישראל.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
ההכרעה, כנראה, לא לפני החודש הבא. גלנט ונתניהו
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
2 צפייה בגלריה
דיון בעתירה שעניינה כינוס הוועדה לבחירת שופטים
דיון בעתירה שעניינה כינוס הוועדה לבחירת שופטים
"מערכת המשפט מחויבת להבטיח שהחוק ייאכף". עמית בכר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"מערכת המשפט של ישראל חסונה", כתב בכר, ופירט על עצמאותה. בין השאר, הוא ציין כי בימים אלה מתנהלת בבג"ץ עתירה בעקבות המצב ההומניטרי ברצועת עזה. בנוסף, הדגיש, הייעוץ המשפטי בצבא הוא עצמאי משרשרת הפיקוד, ואחראי לכך שצה"ל יפעל על-פי הדין הבינלאומי. בכר הדגיש כי חיילים מחויבים לדווח על כל חשד להתנהגות בלתי הולמת, וקורבנות עבירות שבוצעו על-ידי חיילים יכולים להגיש תלונה על כך. ראש לשכת עורכי הדין ציין כי כרגע מתנהלות 74 חקירות שונות בנושאים הקשורים למלחמה.
בכר תיאר במכתבו גם את מערכת התביעה הישראלית האזרחית - וכתב שהתביעה הישראלית העמידה לדין שרים מכהנים, כולל ראש ממשלה, נשיא לשעבר וחלקם אף הורשעו ואף נשלחו למאסר.
במכתב ביקש בכר מבית הדין הפלילי הבינלאומי "לכבד את מערכת המשפט הישראלית" - ולאפשר לה לאכוף בעצמה כל עבירות שנעשו, אם נעשו, בקשר למלחמה. לדבריו, "מערכת המשפט בישראל, כמו כל מערכת משפט במדינה דמוקרטית, מבוססת על עקרונות של שלטון החוק, והיא מחויבת להבטיח שהחוק ייאכף בצורה הוגנת ואובייקטיבית".
"בית המשפט העליון בישראל שומר על סמכות שיפוט נרחבת, לרבות בעניינים הנוגעים למדיניות ממשלתית וצבאית", הוסיף בכר. "הוא פועל במהירות ובזמן אמת, ומבטיח פיקוח משפטי על פעולות הממשלה והצבא גם במהלך עימותים מזוינים. ההחלטות המתקבלות במסגרת זו עשויות להיות רלוונטיות ישירות להליכים בבית הדין הפלילי הבינלאומי".
(צילום: ליאור שרון)

בית המשפט, נזכיר, אפשר לעשרות מדינות וארגונים להגיש עד 6 באוגוסט טיעונים כתובים בשאלת סמכותו להעמיד ישראלים לדין, לאור הסכמי אוסלו. מדובר, בין השאר, בהסתייגויות מסמכותו של בית הדין - כמו זו שהגיש בכר בשם לשכת עורכי הדין - אך גם בתמיכה בה. נורבגיה, למשל, עוררה זעם בישראל כשהודיעה כי הסכמי אוסלו אינם רלוונטיים לשאלת הסמכות. נורבגיה טענה שהצטרפות פלסטין לאמנת רומא מאפשרת להאג להפעיל סמכות שיפוט על "פשעים שבוצעו בשטחה", בהם עזה והגדה המערבית.
בכל אופן, עצם האפשרות שנתן בית המשפט להגיש טיעונים כתובים, שכעת עליו לבדוק אותם, דחתה את ההכרעה בעניין צווי המעצר לנתניהו וגלנט ככל הנראה עד לחודש הבא לפחות.