הדיונים בוועדת החוקה על ביטול עילת הסבירות
(צילום: ערוץ כנסת)

ועדת החוקה בראשותו של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) פרסמה אמש (יום ד') נוסח מעודכן להצעת החוק לביטול עילת הסבירות, אבל למרות דיווחים שראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל אולי לרכך בהמשך את הנוסח שלה - מחשש להסלמה במחאה נגד המהפכה המשפטית אחרי הפגנות הענק השבוע - הנוסח החדש שפורסם לא כולל אף ריכוך.
למעשה, הוא מבהיר בצורה שאינה משתמעת לשני פנים כי הממשלה ושריה יהיו חסינים מביקורת שיפוטית על בסיס עילת הסבירות - ומדגיש כי הביטול של העילה יחול גם על מינויים וגם על הימנעות מ"הפעלת סמכות", רמז לרצונו של שר המשפטים יריב לוין להימנע מכינוס הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה הנוכחי.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, ישראל כץ, יריב לוין ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, ישראל כץ, יריב לוין ואיתמר בן גביר
רוטמן, נתניהו ולוין. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסח החדש שהופץ לחברי הוועדה הודגש שהצעת החוק לא תחול על החלטות של ראשי רשויות - אף שגם בנוסח הקודם אלו לא נכללו בו בצורה ישירה. בנוסח המקורי היה כתוב שחסינות מעילת הסבירות יקבלו החלטותיהם של "ראש הממשלה, שר אחר ונבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק", ולאורך הדיונים עלו הקשיים סביב המונח "נבחר ציבור" - מאחר שכך הדבר עלול להתפרש כאילו גם ראשי רשויות יהיו פטורים מביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות.
אף שגם לפי הנוסח הישן הייתה דרושה חקיקה נוספת על מנת להכליל ראשי ערים במהלך, הנוסח החדש שפורסם ברור יותר והוסר ממנו המושג "כל נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק". המשמעות היא שהסבירות תבוטל רק עבור הממשלה, השרים וראש הממשלה.
אבל לא מדובר כאמור בריכוך - וכבר בדיון שלשום הובהר שהנוסח המקורי אינו חל על ראשי ערים. "עילת הסבירות מוחרגת מראש ממשלה או שר אחר", אמר אז עו"ד גור בליי, היועץ המשפטי של הוועדה. "בשביל שביקורת שיפוטית של עילת הסבירות לא תחול על נבחר ציבור אחר יהיה צריך לחוקק זאת בשלוש קריאות בחוק רגיל".
הנוסח המעודכן מדגיש גם מפורשות כי הסבירות תבוטל בכל הנוגע למינויים והחלטות של שרים. בנוסח המעודכן מובהר שעילת הסבירות תבוטל גם בכל הנוגע להימנעות של שר מהפעלת סמכות - במה שנראה כמו תשובה לאיום של ראש האופוזיציה יאיר לפיד לעתור לבג"ץ, אם שר המשפטים לוין לא ייכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך שבועיים.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
הבהיר כי נוסח ההצעה כרגע לא נוגע לנבחרי ציבור שאינם בממשלה. בליי
(צילום: יואב דודקביץ')
לפיד הגיב אמש על השינוי בנוסח, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "היום בצהריים שלחתי מכתב לשר המשפטים בדרישה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, משום שהוא חייב על פי החוק להפעיל את סמכותו ולכנס אותה. הערב לפתע, הודיע רוטמן כי תוקנה הצעת החוק בעניין הסבירות והוסיפו לה חריג נוסף - לא ניתן לעתור נגד החלטת שר שלא להפעיל את סמכותו.
"ככה נראית הדרך לדיקטטורה. בכל פעם שהחוק לא נוח לשרים, משנים את החוק. בכל פעם שהדמוקרטיה מפריעה לשרים, הם דורסים אותה. לא ניתן לזה לקרות. ממשלת הקיצונים לא תנצח את מדינת ישראל".
גם ח"כ גלעד קריב מהעבודה התייחס לנוסח המעודכן, וצייץ: "כשגורמים בלשכת ראש הממשלה הדליפו שיהיה ריכוך בעניין עילת הסבירות, הם התכוונו ככל הנראה לריכוך ארטילרי. כי הנוסח שהופץ הערב לחברי הוועדה מציין במפורש את נושא המינויים וגם הימנעות מפעולה, כדוגמת החלטה שלא לכנס את הוועדה למינוי שופטים. חבורה בריונית, חסרת גבולות וחסרת בושה".
3 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
מפגינים ומפגינות בנתב"ג
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג, ביום שלישי. נתניהו שוקל ריכוך?
(צילום: דנה קופל)
בקואליציה, נזכיר, טוענים כי ביטול עילת הסבירות בכל הנוגע להחלטות ממשלה ושרים נדרש כדי למנוע התערבות מוגזמת לכאורה של בית המשפט העליון בהחלטות בעלות אופי ערכי, אבל מתנגדי המהפכה המשפטית מזהירים כי מדובר בצעד שיאפשר שחיתות ומינויים לקויים ואולי להוות פתח מקדים להדחת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. זו כבר הביעה את עמדתה ולפיה הביטול ייצור "חור שחור" בדמוקרטיה הישראלית.
המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, אמר בדיון שלשום בוועדת החוקה כי מדובר בהצעה "קיצונית". לדבריו, "הצעת החוק הזו נועדה בראש ובראשונה להשפיע על עבודת הממשלה. זו הצעה קיצונית ביותר לטיפול בעילת הסבירות מאחר שהיא מונעת כל שימוש בה על כל החלטה של ממשלה או שר. הקיצוניות של ההצעה מתבטאת בין היתר במראית העין בכך שלא תחול על הכנסת ועל השלטון המקומי. דווקא הריכוך לכאורה מראה שההצעה מיועדת לקבוצה מצומצמת, שמחזיקה בכוח השלטוני הגדול ביותר".
פורסם לראשונה: 22:54, 12.07.23