3 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית תל-חי. הוכרזה כאוניברסיטה
המכללה האקדמית תל-חי. הוכרזה כאוניברסיטה
המכללה האקדמית תל-חי. הוכרזה כאוניברסיטה
(צילום: אביהו שפירא)
המכללות האקדמיות כינרת וצפת פנו ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, בבקשה לעצור את ההכרזה על מכללת תל-חי כאוניברסיטה, שאושרה אתמול (רביעי) על ידי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). לטענתן, הקמת האוניברסיטה, על בסיס מכללת תל-חי במיזוג עם מכון המחקר מיג"ל, הינה "מחטף" לפני הבחירות של שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון. עוד הוסיפו המכללות כי מדובר במתווה שלא נבחן כראוי ויביא לפגיעה משמעותית למכללות באזור.
בהודעת המל"ג נמסר כי מכללת תל-חי נמצאה כחלופה המתאימה ביותר להקמת האוניברסיטה וכי ההחלטה אושרה לאחר בחינת כל החלופות באזור על ידי הוועדה. עוד נמסר כי ההקמה תהיה בכפוף למיזוג מלא של מכון המחקר מיג"ל ובהתאם לתהליך ולתנאים שנקבעו בהחלטה. הקמת האוניברסיטה צפויה להתבצע בתהליך מבוקר ורב שלבי, שיחל במסגרת התוכנית הרב שנתית הקרובה תשפ"ג-תשפ"ח.
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
המכללות בצפון פנו ליועמ"שית. "עדים למחטף"
(צילום: מוטי קמחי)
עורכי הדין יוסי אשכנזי ויעל צ'רבינסקי, ממשרד הרצוג פוקס נאמן, כתבו ליועצת המשפטית לממשלה כי "בחודשים האחרונים מרשותנו עדות למחטף שמנסה לקדם שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, בכל הקשור להקמת אוניברסיטה בגליל העליון. שרת החינוך עושה כל שלאל ידה על מנת לקדם את הקמת האוניברסיטה במכללת תל-חי דווקא ולא במוסד אקדמי אחר באזור. כידוע, בטרם הצטרפותה לפוליטיקה כיהנה ד"ר שאשא ביטון כסגנית נשיא מכללת אוהלו, שאוחדה עם מכללת תל-חי". עוד הוסיפו עורכי הדין כי כבר בשנת 2005 התקבלה החלטה להקים אוניברסיטה בגליל, אך לנוכח מורכבות הנושא הוא התעכב במשך 17 שנים.
לפני כשבוע התקבלה החלטה של הוועדה לתכנון ותקצוב שממליצה למל"ג לאמץ את דוח הוועדה ולהכיר כאוניברסיטה במכללה האקדמית תל-חי בכפוף לקיומם של מספר תנאים. המל"ג, ששרת החינוך עומדת בראשה, התכנסה ימים בודדים לאחר ההחלטה, בעיצומה של תקופת החגים לישיבה מיוחדת שאינה מן המניין כדי לאשר את המלצת הוועדה.
"הדחיפות החריגה בטיפול בנושא זה תמוהה ומעלה תהיות לא פשוטות באשר למניעים האמיתיים העומדים מאחורי התנהלות הגורמים הרלוונטיים ביחס לכך", נטען במכתב. "בנסיבות אלה, לא רק האופן בו נוהל התהליך, אלא גם החיפזון בכינוס המל"ג, לשם מימוש החלטת ממשלה משנת 2005 שממילא לא ניתן להוציאה אל הפועל שכן ממשלת המעבר הנוכחית לא תוכל לאשר תקציב בעת הזו, מעורר תחושה קשה מאד של מחטף".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
שימשה סגנית נשיא של מכללת אוהלו, שאוחדה עם תל חי. "הניסיונות להטיל דופי מצערים"
(צילום: יואב דודקביץ')
בפנייתם ביקשו מהיועצת בהרב-מיארה לבחון את חוקיותו של המתווה הנוכחי, שמעמיד לטענתם בסכנה את כלל המכללות הפועלות באזור זה של הצפון. בתשובת המל"ג למכללות צפת וכינרת נאמר כי לא נפל פגם בהתנהלותם, שכן ניתנה להן הזכות לטעון את טיעוניהן בפני הות"ת, בטרם זו גיבשה את הדוח שהוגש לדיון של המל"ג. וכן, כי גם במקרה של קבלת המלצות הוועדה, המשמעות בשלב הנוכחי היא הקמת ועדת היגוי להקמת האוניברסיטה בגליל שתלווה את תהליך ההקמה ותפעל לתיאום הצוות המקצועי במל"ג ובות"ת. עוד נמסר בתשובתם כי ההכרה במכללת תל-חי כאוניברסיטה כפופה לאישור הממשלה, דבר שעשוי לקחת פרק זמן של מספר שנים.
המכללות דרשו לדחות את ישיבת המל"ג, אך כאמור זו התקיימה אתמול וקיבלה את ההחלטה להתקדם עם המתווה הנוכחי. מהמכללות נמסר כי ההחלטה על הקמת אוניברסיטה בגליל חשובה וזהו נושא מורכב שראוי לדיון ציבורי, על אחת כמה וכמה, כאשר ישנם עשרות הסתייגויות כפי שעלו בדיון מליאת הות"ת בנושא.
"לגליל מאפיינים ייחודיים משלו שחלקם לא קיבלו משקל של ממש בתהליך בחירת החלופות להקמת אוניברסיטה לרבות תשתיות מוגבלות לניידות, פערים סוציו-דמוגרפיים, דור ראשון באקדמיה. המודל שאושר להקמת אוניברסיטה, עלול לפגוע בצורה משמעותית בחלק ניכר מאזור הגליל, בתשתית האקדמית והאקוסיסטם הכלכלי שצמח ומתפתח במשך שנים כה רבות. אין זה פלא כי חלק ניכר מראשי הרשויות באזור מתנגד לו".
גם מרכז מוסאוא הודיע כי "יעתור נגד המחטף להקים אוניברסיטה בתל-חי". שלשום דרשו במרכז לבטל את ישיבת המל"ג שנועדה לזרז הקמת אוניברסיטה בתל-חי, אך ישיבה זו לבסוף התקיימה. מנהל המרכז ג'עפר פרח אמר כי "מדובר במחטף פסול בתקופת בחירות שמונע הקמת אוניברסיטה ביישוב ערבי. עד כה הוקמו בישראל 10 אוניברסיטאות ו-54 מכללות ביישובים יהודים. עשרות אלפי סטודנטים ערבים נוסעים לרשות הפלסטינית, ירדן וחו"ל כדי לרכוש השכלה גבוהה".
במכללת תל-חי בירכו על ההחלטה וציינו כי במשך שנים ארוכות מכינה עצמה תל-חי להפוך לאוניברסיטה. בין היתר הקימה שלוש פקולטות: פקולטה למדעים וטכנולוגיה ביחד עם מכון המחקר מיג"ל, פקולטה למדעי החברה והרוח ופקולטה לחינוך והוראה בקצרין שהוקמה לאחר המיזוג עם מכללת אוהלו. עוד הוסיפו במכללה כי, תל-חי ומיג"ל פיתחו עם השנים תשתית מחקרית נרחבת, הכוללת רשות מחקר ומעבדות המשתרעות על למעלה מ-13,000 מ"ר הכוללות ציוד מחקרי מתקדם.
יו"ר המל"ג ושרת החינוך שאשא ביטון מסרה כי "הוועדה להקמת אוניברסיטה בגליל החלה עבודתה לפני מעל לשנה, במהלכה ערכה פגישות עם כלל המכללות והמוסדות האקדמיים הרלוונטיים באזור הצפון, בהן גם כנרת וצפת. הדוח מתייחס בהרחבה לסוגייה זו, ומציף במפורש את כלל החלופות הקיימות, ומדוע נקבע על ידי הוועדה כי החלופה היחידה המתאימה היא החלופה שנבחרה בות"ת ומל"ג". עוד הוסיפה כי "מדובר בוועדה מקצועית, בלתי תלויה, שהגישה מסקנותיה כחלק מתהליך עבודה סדור שהחל זמן רב לפני היציאה לבחירות ואושר על ידי הגורמים המשפטיים הרלוונטיים". לטענת שאשא ביטון "כל הניסיונות להטיל דופי בתהליך ובעבודת הוועדה הינו מצער, ואין לו בסיס במציאות".