האלוף במיל' יאיר גולן נבחר לראשות העבודה עם יותר מ-95% מהקולות, וכעת הוא כבר מסמן את המטרות הבאות בדרך כדי לייצר "חלופה שלטונית", כלשונו. "יש עכשיו משימה עליונה להביא לאיחוד במחנה, לחבר את מרצ, לחבר פעילי מחאה, לחבר את כל האזרחים הטובים שמבינים שאם לא נילחם על הבית, ילך הבית", אמר בריאיון לאולפן ynet הבוקר (רביעי).
הוא נשאל האם אין לכך מתנגדים למפלגת העבודה, ועל רקע הרוב העצום שקיבל בבחירות לראשות המפלגה אמר בביטחון: "אני חושב שכולם מבינים היטב שהמשימה הלאומית פה הרבה יותר חשובה מגורלנו האישי ולכן אנחנו צריכים להתנפל על המשימה הזאת בשיא הכוח ובשיא ההתלהבות. נמשיך להביא אנשים חדשים פנימה, לתוך המפלגה, ונייצר באמת חלופה שלטונית אמיתית לשלטון".
(צילום: ליאור שרון)

- חלופה שלטונית, מה זה אומר? "אני חושב שהסקרים האחרונים מאוד מעודדים וזה מוכיח שאם נלחמים באופוזיציה, ולא רק מסתפקים בתואר 'אופוזיציה', ואם מגבשים מחנה ומגייסים אנשים, ואם נותנים תקווה לאנשים ואם מדברים על ביטחון בצורה מאוזנת, אחראית, בוגרת ורצינית, אז למעשה הציבור מאוד צמא למסרים האלה".
גולן, שהתמודד בעבר על ראשות מרצ לאחר שהיה חבר כנסת מטעם המפלגה, הביע חששות כבדים לעתיד המדינה לא פעם, ואף הזהיר מ"תהליכים" בעודו לובש מדים - אומר גם הבוקר כי "כרגע אנחנו כפופים לתהליך הרס מתמשך, שלמעשה מכלה כל חלקה טובה, מהעניין הביטחוני - דרך העניין המדיני - ובהמשך בעניינים כלכליים".
- אתה מתכוון לרוץ לראשות הממשלה? "אני מתכוון שמפלגת העבודה, יחד עם אחרים, תעמוד במרכזו של מחנה גדול וחזק שיהווה חלופה שלטונית. מה יקרה מעבר לכך? הבוחר הישראלי יאמר את זה, אנחנו נברר בבחירות הבאות. אבל להגיע לבחירות הבאות - הרי את זה צריך להשיג מה שיותר מהר - זה לא יבוא בלי מה שנקרא לחימה עיקשת על העניין הזה".
1 צפייה בגלריה
יאיר גולן נבחר לראשות מפלגת העבודה
יאיר גולן נבחר לראשות מפלגת העבודה
מציב מטרות להמשך. גולן
(צילום: דנה קופל)
בריאיון לפודקאסט "120 ואחת" בשבוע שעבר הזהיר גולן ממצב שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו יבטל את ההליך הדמוקרטי במדינת ישראל - וטען כי ייתכן שגם ב-2026 לא יתקיימו כאן בחירות. הבוקר חזר על המסר הזה והוסיף: "אני חייב לומר לך שאני לא בטוח שהגורמים הפשיסטיים, האנטי-דמוקרטיים שיושבים היום בממשלה בכלל יביאו אותנו לבחירות".
- מאיפה זה מגיע? "קודם כל מדינת ישראל צריכה ללכת לבחירות מיד, הממשלה הזאת איבדה את אמון העם ומובילה את ישראל לאבדון. אין לה תוכנית ביטחונית, אין לה תוכנית מדינית, אין לה תוכנית כלכלית אין לה יכולת לשקם את חבלי הארץ שננטשו והפכו לחורבה- ולכן אנחנו צריכים ממשלה חדשה. אני חושב שכל הסקרים מראים את זה".
- אבל מה גורם לך להגיד שאתה לא חושב שיאפשרו בחירות? "זה בא ממקום מאוד ברור, כשאני מסתכל על השר לביטחון הפנים (השר לביטחון לאומי - איתמר בן גביר) ואת האופן הדיקטטורי שבו הוא מנהל את משטרת ישראל ומנסה להשפיע עליה, כולל הדחת המפכ"ל, כשאני מסתכל על שרת התחבורה מירי רגב ואני מסתכל על איך היא מנהלת את משרדה, שזה דבר מושחת לחלוטין לפחות לפי התחקיר, כשאני מסתכל על ראש הממשלה שמושך את המלחמה הנוכחית לנצח ללא שום סיבה אמיתית, בניגוד לכל הכללים הביטחוניים והצבאיים - אז אני חושש".
120 ואחת
יאיר גולן חוזר למעשי הגבורה ב-7/10 ומסביר: למה ראשי מערכת הביטחון לא התפטרו?
39:00
וכעת, כאמור, גולן מקווה שיצליח להביא קודם כל לאיחוד בין העבודה למרצ. "אנחנו ניהלנו הרבה מאוד שיחות בימים, בשבועות האחרונים, אני אקים ממש מיד צוות שייכנס למו"מ רציני - ואני מקווה שנביא בשורה מהר ככל שניתן". איש מרצ, חבר הכנסת לשעבר מוסי רז, אישר כי במפלגה "פותחים לגולן את הדלת".
"יש צוות שנבחר, אני חושב שזה רק עניין של זמן קצר מאוד. אין לנו כמעט על מה להתווכח, גם יש הבדלים קטנים", אמר בריאיון ל-ynet מיד אחרי גולן. "כל הדברים שיאיר אמר קודם אני חותם עליהם", הצהיר.
- יש דרישות? הבהרות אידיאולוגיות? "תראי מן הסתם יש דגשים שונים, אני לא חושב שיהיה צורך באמת ב'הבהרה אידיאולוגית', אני חושב שדי ברור לכולם שמדובר על רשימה סוציאל-דמוקרטית שמנסה לקדם מהלכים מול הפלסטינים. אני הייתי אומר ללא חשש שצריך להגיע לסיום הכיבוש והגעה להסדר שלום על בסיס שתי מדינות. אני חושב ש-7 באוקטובר מראה כמה זה חשוב, ויכול להיות שמישהו אחר יבטא את זה בצורה טיפונת אחרת, אבל ברור שזו רשימה שצריכה לשאוף גם לשותפות עם האזרחים הערבים-פלסטינים במדינת ישראל".
- יאיר גולן לא נבחר לראשות מרצ בזמנו, עכשיו הוא מגיע דרך מפלגת העבודה. "התהפכו היוצרות, שלושת ראשי מרצ הראשונים היו כאלו שהגיעו ממפלגת העבודה - ועכשיו אנחנו הפכנו ל'מעצמה' שמייצאת יושבי ראש למפלגת העבודה. זה לא חשוב משום שהעבודה ומרצ ירוצו יחד, לא חשוב באיזה שם ולא חשוב באיזה סידור. יהיו ויכוחים, כמו בכל מפלגה".