באיראן מאיימים בנקמה חריפה על החיסול בטהרן של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, בחיזבאללה מבטיחים נקמה על חיסולו של בכיר הארגון פואד שוכר בביירות וגם לחות'ים בתימן יש עדיין "חשבון פתוח" אחרי התקיפות בנמל חודיידה – אבל האופי שבו תיראה המתקפה המסתמנת על ישראל עדיין לא ברור. אף שהנחת העבודה בירושלים היא שהמתקפה בהובלת איראן תהיה גדולה ומתואמת עם שליחיה במזרח התיכון, בדומה למתקפה הקודמת באפריל, הבוקר (יום ו') דיווחה סוכנות הידיעות AFP כי תרחיש נוסף שנשקל ב"ציר ההתנגדות" האיראני הוא מתקפות נפרדות.
5 צפייה בגלריה
כוורת: חמינאי, טיל, נסראללה, ועבד אלמלכ אל חות'י
כוורת: חמינאי, טיל, נסראללה, ועבד אלמלכ אל חות'י
חמינאי, טיל איראני ומנהיגי חיזבאללה והחות'ים. תגובה מתואמת או נפרדת?
ביידן על חיסול הנייה: "מודאג מהמצב, זה לא עזר להפסקת אש"

גורם שמקורב לחיזבאללה אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי בפסגה שנערכה אתמול בטהרן בין נציגי איראן לנציגי השלוחים שלה נידונו "הצעדים הבאים" שלהם. "שני תרחישים נידונו: מתקפה סימולטנית של איראן ובעלות בריתה, או תגובה נפרדת מכל צד", אמר הגורם שעודכן בפרטי המפגש. במקביל, גורם ביטחוני טען בפני העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, כי התגובה על חיסול הנייה לא תהיה רק מצד איראן – אלא משותפת, עם כל חברות הציר. "אנו כעת מתייעצים ומתאמים עם בני בריתנו בציר", אמר הגורם.
גם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה דיבר בנאומו אתמול על שתי אפשרויות לנקמה – תגובה מתואמת עם איראן או תגובות נפרדות של חברות ציר הרשע, אך מדבריו נראה היה שטרם התקבלה הכרעה. "בגלל שהם בחרו קרב עם כולם, הם לא יודעים מאיפה תגיע התגובה", אמר נסראללה בנאום שנשא כחלק מטקס הלווייתו של פואד שוכר – שנחשב ליד ימינו. "התגובה תגיע, בין אם תהיה מפושטת או סימולטנית", הוא הוסיף – והדגיש כי חיזבאללה וחברות הציר מכינות "תגובה אמיתית, לא תגובת ראווה".
הבוקר, שעות אחרי הנאום של נסראללה, טען עורך העיתון "אל-אחבאר" איבראהים אל-אמין כי התגובה על חיסול שוכר תגיע בכל תרחיש – גם אם באורח פלא יושג כעת הסכם הפסקת אש מול חמאס בעזה. לדברי עורך העיתון, שנחשב לשופר חיזבאללה, הסכם הפסקת אש בעזה אמנם יעצור את "חזית התמיכה הלבנונית" – כלומר את המתקפות היום-יומיות של ארגון הטרור השיעי על צפון ישראל – אך לדבריו הוא לא ימנע את התגובה לחיסול שוכר, "גם אם זה יביא למלחמה נפרדת בין לבנון לישראל".
5 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
הנייה והמבנה בטהרן שבו חוסל - לפי דיווחים עם מטען שהוטמן שם כחודשיים לפני
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo )
אף שנסראללה הצהיר כי מדובר ב"שלב חדש" בעימות, והבטיח שהישראלים "יבכו" על החיסולים האחרונים, הוא ציין גם כי תגובת ישראל היא זו שתקבע אם תהיה הסלמה נוספת במלחמה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח אמנם כי התגובה הישראלית על כל תוקפנות נגדה ומכל זירה תהיה קשה, אבל ראוי להזכיר בהקשר זה את הלחץ האמריקני הכבד שהופעל עליו להימנע מתגובה נרחבת למתקפה האיראנית הקודמת באפריל. האמריקנים טענו אז שאין צורך בתגובה חריפה שתביא להסלמה של ממש, כיוון שרוב מוחלט של הטילים והכטב"מים יורטו אז בהצלחה, ולפי פרסומים זרים ישראל אכן הסתפקה בסופו של דבר בתקיפה סמלית של מכ"ם בבסיס איראני.

ניסיון לגבש שוב קואליציה אזורית ליירוט כטב"מים

פקטור מרכזי בהקשר זה צפוי להיות כמובן תוצאות התקיפה המסתמנת, שבישראל חוששים כי עלולה להגיע כבר בימים הקרובים. גם הפעם, בדומה למתקפה האיראנית באפריל, יש מגעים קדחתניים בניסיון לגבש קואליציה בינלאומית בהובלת ארה"ב שתסייע לישראל ליירט כטב"מים וטילים וכך למזער את הפגיעה בישראל.
עם זאת, בשונה מהפרסומים הזרים אחרי המתקפה באפריל, הפעם לא בטוח שמדינות ערב המתונות יסכימו לסייע לישראל, מאחר שהן מגנות בחריפות, לפחות כלפי חוץ, את החיסולים. חשש כזה הביעו בין היתר גורמים אמריקניים ששוחחו עם CNN. בהקשר זה יצוין כי שר החוץ של ירדן, מי שסייעה לפי הדיווחים ליירט כטב"מים שעשו את דרכם לישראל באפריל, אמר אתמול כי ארצו לא תאפשר לאף אחד "להפוך את ירדן לשדה קרב". את דבריו של איימן א-ספדי ניתן לפרש כנכונות ליירט גם הפעם כטב"מים שיחדרו למרחב האווירי של ירדן – שמצהירה שוב ושוב כי לא תסכים לפגיעה בריבונותה.
5 צפייה בגלריה
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
חמינאי מעל ארונו של הנייה, בטקס ההלוויה הראשון אמש בטהרן. הנייה ייקבר היום בקטאר
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) Handout via REUTERS)
כך או כך, ארה"ב כבר תגברה לפי הדיווחים את כוחותיה הימיים באזור, שכוללים כעת 12 ספינות מלחמה, ולפי הבית הלבן הנשיא ג'ו ביידן דן בשיחתו אמש עם נתניהו ב"מאמצים להגן על ישראל מפני טילים בליסטיים וכטב"מים" ועל "פריסות הגנה חדשות של הצבא האמריקני".
הגורמים האמריקניים ששוחחו עם CNN אמרו כי ההערכה בוושינגטון היא שאף שחקן באזור – כולל איראן ובעלות בריתה – לא מעוניין במלחמה כוללת במזרח התיכון, אבל הם הזהירו שיש כעת סיכון לטעויות שיציתו מלחמה שכזו. אמל סעד, חוקר מאוניברסיטת קרדיף שבבריטניה שמתמחה בחיזבאללה, אמר ל-AFP כי הוא מעריך שאיראן ובעלות בריתה ינסו להימנע ממלחמה של ממש, אבל לדבריו הן חשות צורך "להרתיע בצורה חזקה את ישראל מהמשך המדיניות החדשה, של (פעולת) הלם ותדהמה ממוקדת".
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
הלווייתו אמש של בכיר חיזבאללה פואד שוכר
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
גם בדיווח שלשום ב"ניו יורק טיימס", שלפיו המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הורה לתקוף ישירות את ישראל בתגובה לחיסול הנייה, הודגש כי גם אם יוחלט על מתקפה מתואמת היא תכוון ליעדים צבאיים, אולי בקרבת תל אביב או חיפה, אך יהיה ניסיון מצד טהרן להימנע מפגיעה ביעדים אזרחיים. לכך מצטרף גם הפרסום אתמול של נדב איל ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", לפיו אחרי החיסול בביירות העבירה ישראל מסר דרך גורמים מערביים ואזוריים לחיזבאללה כי לא תבליג על פגיעה באזרחים. המסר, כך דיווח נדב איל, היה: "צבא מול צבא. תפגעו באזרחים בישראל, תכוונו עליהם מסיבית – זו מלחמה. אנחנו, אותתו הישראלים, מכוונים לא לתשתיות שתומכות בלחימה – אלא ללוחמים. וכדאי שתעשו את אותו הדבר".

גם המיליציות יצטרפו? "ארה"ב עשויה להיות על הכוונת"

גם החות'ים כאמור מאיימים להצטרף למתקפה על ישראל, וחבר הלשכה המדינית של המורדים בתימן חזאם אל-אסד איים אמש בציוץ בעברית קלוקלת: "הישראלי ישלם מחיר כבד על תקיפותיו בחודיידה, דאחייה, טהרן וג'רף א-סחר. המחיר יהיה היעלמותו". בנמל חודיידה בתימן, נזכיר, תקפה ישראל לפני כשבועיים בתגובה לרצח הישראלי בפגיעת הכטב"ם החות'י בתל אביב. בדבריו על ג'סר א-סחר הוא מתכוון לאזור בעיראק, דרומית לבגדד, שבו תקפה ארה"ב ביום שלישי האחרון בסיס של המיליציות הפרו-איראניות.
5 צפייה בגלריה
נמל חודיידה בתימן, לאחר תקיפת חיל האוויר
נמל חודיידה בתימן, לאחר תקיפת חיל האוויר
האש הבוערת בנמל חודיידה בתימן, לאחר ההפצצות של צה"ל שם בחודש שעבר
(צילום: AFP)
בתקיפה בעיראק, שאירעה במקביל לתקיפה הישראלית בביירות, נהרגו לפי הדיווחים ארבעה מחברי המיליציות. גורמים אמריקניים אמרו לרויטרס כי התקיפה בוצעה למטרות הגנה עצמית וכי בבסיס של המיליציות זוהו חמושים שהתכוונו לשגר כטב"מים באופן שהיווה איום על כוחות הקואליציה האמריקנית באזור. לפי רויטרס אותה תקיפה הייתה הראשונה שעורכת ארה"ב בעיראק מאז פברואר האחרון – אז גם הופסקו המתקפות הנרחבות של המיליציות על הכוחות האמריקניים בעיראק וכן בסוריה.
כעת החשש בארה"ב הוא שהמתקפות על כוחותיה באזור יחודשו, אולי אף כחלק מאותה נקמה מתוכננת של איראן ובעלות בריתה. ב"אל-אחבאר" הלבנוני מקור שמקורב למיליציות בעיראק, וזה אמר כי מתנהלות פגישות בין מפקדי המיליציות ובכירים איראנים והלבנונים, כדי לבחון את "התגובה המתאימה" נגד ישראל. "ייתכן שיכוונו לאינטרסים של מדינות התומכות בישראל. ההתנגדות האיסלאמית בעיראק הודיעה למפקדי ציר ההתנגדות כי היא מוכנה לשגר טילים מדויקים לישראל בתגובה לחיסול הנייה ולתקיפות האחרונות בג'רף א-סדר בעיראק, אך כולם הסכימו להמשיך לבחון את התגובה והעיתוי שלה", אמר הגורם.