בכיר שבF" לשעבר: "לא חזרנו למדיניות החיסולים"
(צילום: שחר גולדשטיין)

החיסול של שלושת מחבלי גדודי חללי אל-אקצה, אתמול (יום ג') לאור יום בלב שכם על ידי לוחמי ימ"מ, היה חריג בהשוואה לאופן הפעילות של צה"ל בעשור וחצי האחרונים. ברחוב הפלסטיני טוענים בתגובה שישראל חזרה למדיניות החיסולים שהפעילה בגדה באינתיפאדה השנייה, אבל בכיר שב"כ לשעבר אילן לוטן, שהתראיין הבוקר למשדר באולפן ynet, מתעקש ש"זו לא חזרה למדיניות החיסולים. זה פשוט סיכול חולייה שביצעה חמישה ניסיונות פיגועים, שלשמחתנו לא היו בהם נפגעים, והיא הייתה בדרך לפיגוע נוסף. זה פשוט סיכול פיגוע".
- כלומר, זה רק סיכול פצצות מתקתקות ולא יותר מזה? "חד משמעית. לא הייתי רואה בזה שינוי מדיניות או חזרה לימי האינתיפאדה השנייה עם הסיכולים הממוקדים".
- מדובר בתמונות שלא ראינו הרבה זמן. "נכון. זו פעילות מבצעית מודיעינית מאוד מאוד מרשימה בצהרי היום בלב אזור פלסטיני עוין. המציאות מחייבת להגיע גם לסיטואציות כאלה. זו לא פעם ראשונה ואני מעריך שגם לא פעם אחרונה".
1 צפייה בגלריה
המחבלים שחוסלו
המחבלים שחוסלו
המחבלים שחוסלו
(צילום: AFP)
(צילום: נדב אבס, שחר גולדשטיין)

אחרי החיסול מסרה המשטרה כי שלושת המחבלים נהרגו כשניסו לפתוח באש לעבר לוחמי הימ"מ. מכוניתם של המחבלים נוקבה בעשרות קליעים. לפי מערכת הביטחון, החולייה הייתה אחראית לשורת פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל בשבועות האחרונים. שלושת המחבלים שחוסלו הם אדהם אל-שישאני, מוחמד אבו אל-ראא'ד ואשרף אל-מבסלט. בארגון פרסמו הודעת אבל שבה איימו כי "דמם לא נשפך לשווא" - וכי התגובה לחיסולם תבוא בדמות נקמת דם.
- מאז הסיכול ראינו הרבה הפרות סדר, הרבה איומים, גם מצד חמאס. זה מן השפה אל החוץ או שזה יכול להיות אירוע מתגלגל? "אני מניח שאחרי כמעט כל אירוע ביטחוני יש איומים. אני מזכיר את האיומים ששמענו לאחר מעצר ששת האסירים שברחו מכלא גלבוע. היו הפגנות ואיומים והתלהמויות. צריך לקחת הכל בפרופורציות. לא הייתי מתרגש מכל איום או הפגנה".
- לדעתך לא מדובר באירוע נפיץ? "במציאות שלנו כל אירוע יכול להיות נפיץ בצורה כזו או אחרת. יכולה מחר לקום חולייה לבצע פיגוע וחס וחלילה יהיו בו נפגעים או הרוגים, מה שיכול לשנות קצת את התמונה. המציאות אצלנו נפיצה 365 ימים בשנה, לאו דווקא בגלל אירוע ספציפי".
על האפשרות לקשר של חמאס לחולייה שחוסלה אמר לוטן: "הם לא מחבלי חמאס, אבל יכול להיות שהיה שת"פ בינם לבין חמאס. מאז שומר החומות מנסה חמאס בעזה לייצר סיטואציה שבה ברצועה יש שקט יחסי, ומצד שני להבעיר את הגדה, בין אם כנגד הרשות ובין אם כנגד ישראל ואזרחים ישראלים. זה אינטרס ברור שלהם".