צה"ל הציג אמש (ראשון) בישיבת הקבינט המדיני ביטחוני סרטון וידאו הכולל תיעוד מצמרר מהמנהרה שבה אותרו 6 החטופים אשר הוצאו להורג על-ידי חמאס. כך נודע ל-ynet. בתיעוד, שצילמו כוחות צה"ל והוצג לשרים בהנחיית שר הביטחון, רואים את המנהרה הצרה שבה הוחזקו החטופים.
מדובר במנהרה שלא ניתן לעמוד בה, עם לחות גבוהה, ללא אוויר ובסרטון נראו מראות קשים המלמדים על התנאים שבהם הוחזקו החטופים שנרצחו. הצבא מתכוון להציג את הסרטון הזה למשפחות ולאחר מכן יוחלט בהתאם לרצון שלהן אם להציגו גם לציבור.
1 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב
(צילום: באדיבות המשפחה )
חברי הקבינט הזדעזעו מהתיעוד והיו בהלם מוחלט. השרים הגיבו לסרטון באמירות כגון "מפלצות", "חיות אדם" ו"זה רק ממחיש עם מי יש לנו עסק". גורמים שנכחו בדיון אמרו, כי "זה היה קשוח מאוד. היה מאוד קשה לצפות בזה. האווירה בדיון הייתה טעונה מאוד. זה המחיש לנו את האכזריות של החמאס ואת הקושי שבו נמצאים החטופים שלנו".
במהלך הישיבה שמעו השרים כי החטופים - הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב - נרצחו ביום חמישי בלילה ולכן אין כל קשר להחלטת הקבינט להישאר בפילדלפי שהתקבלה בלילה שבין חמישי לשישי. על-פי הערכות, המחבלים רצחו אותם כי חששו שצה"ל מתקרב אליהם.
בוועדה בכנסת אמרה אסתר בוכשטב, אימו של יגב שנרצח בשבי החמאס, כי גם בנה הוצא להורג. "הבן שלי נחטף חי. הוא היה צריך לחזור חי, והוא חזר מת. נרצח", אמרה. "אתמול קיבלנו את דוח הנתיחה והדוח מכיל את ההוצאה להורג. הוא הוצא להורג. הצבא הגיע קרוב לאזור המנהרה, והם הוצאו להורג. זה מה שקורה בלחץ הצבאי. הלחץ הצבאי לא מחזיר חטופים בחיים, הוא הורג אותם. אני לא חושבת שהצבא אשם בזה, זו מדיניות של הממשלה. אנחנו רואים שזה חוזר על עצמו בעוד מבצע ועוד מבצע. הסיפור של יגב מפברואר, לקח זמן עד שהצליחו להוציא אותם, אבל הם הוצאו להורג".
(צילום: מיקי שמידט)

לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: הכניסה למנהרה שבה אותרו גופות החטופים
(צילום: דובר צה"ל )

ראש המוסד דדי ברנע מסר לקבינט סקירה על המגעים לעסקה. מהסקירה עולה שצוות המשא ומתן עדיין נותן הזדמנות למיצוי המגעים וממתין להגשת הצעת גישור אמריקנית למרות שאין ודאות שאכן תוצג.
עיקר הדיון הוקדש למצב ביהודה ושומרון. בפתח הדיון הצהיר נתניהו כי "בנושא הר הבית אין ולא יהיה שינוי בסטטוס-קוו". מלשכת רה"מ נמסר לאחר מכן, כי "ראש הממשלה חזר על הנחייתו ששרי הממשלה לא יעלו להר הבית ללא אישור מוקדם שלו באמצעות מזכירו הצבאי". ההצהרה של נתניהו באה בעקבות בקשה של מלך ירדן במטרה להרגיע את הרוחות. ירדן גם גינתה לאחר ההצהרה של נתניהו את הפיגוע במעבר אלנבי, למרות שמדובר בגינוי רפה למדי.
שרים דרשו בישיבה מצה"ל לנקוט צעדים ביהודה ושומרון בדומה לצעדים שננקטו אחרי ה-7 באוקטובר וזאת כדי למנוע פיגועים. בדיון לא התקבלו החלטות, והוא נגמר מוקדם יחסית לבקשת רה"מ שלדברי נוכחים היה לחוץ לעזוב ב-23:00. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויתר על זכות הדיבור וסוכם שיקבל אותה בישיבת הקבינט הבאה.
איתמר בן גביר מוקף מאבטחים בהר הבית

בן גביר הגיב בדיון לאמירה של נתניהו ביחס לסטטוס-קוו בהר הבית ואמר כי יש פסיקה בבג"ץ שמאפשרת תפילת יהודים ולא ייתכן שיפלו יהודים בנושא. בן גביר ציין כי כאשר גורמי הביטחון ביקשו ממנו לא לעלות להר הבית בשמחת תורה הוא נשמע להם אבל זה לא מנע את טבח 7 באוקטובר.
במהלך הישיבה הזהירו גורמי הביטחון כי המצב ביהודה ושומרון על סף רתיחה וכי אם ישראל לא תאשר כניסת פועלים פלסטינים היא עלולה למצוא את עצמה בפני הסלמה דרמטית. לדברי הגורמים, צריך להרגיע את השטח ולאפשר לפלסטינים לצאת לעבודה בצורה מבוקרת ומאובטחת ולשחרר קיטור.