עימות יוצא דופן בין מדינת ישראל לשר החוץ של האיחוד האירופי, שידוע בעוינות שלו לישראל: ז'וזפ בורל הודיע באיגרת רשמית למשרד החוץ כי בכוונתו להגיע לביקור רשמי בישראל ב-15-14 בספטמבר, קצת יותר מחודש לפני שיסיים את תפקידו. לאחר התלבטות והתייעצויות הודיעה המדינה לבורל באופן רשמי שאינו יכול להגיע לארץ בתאריך הזה. אותה תשובה הייתה הדרך הדיפלומטית לומר לבורל שהוא אינו רצוי בישראל.
בורל קידם סנקציות נגד מתנחלים אלימים, מקדם סנקציות אישיות נגד איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' וקורא לבחון הטלת סנקציות נוספות על ישראל. ההערכה היא שבורל ידע שהוא אינו רצוי בישראל – וניסה להתחכם: הוא הודיע שהוא מגיע לביקור ואף נקב בתאריכים שלו, מבלי לתאם את הביקור או לבקש אישור. בישראל הבינו שמדובר בפרובוקציה, השיבו שהתאריכים אינם נוחים וקראו לו לתאם ביקור אחרי החגים. מאחר שבורל מסיים את כהונתו בסוף אוקטובר, אחרי חגי תשרי, בורל לא יוכל לבקר בישראל כשר החוץ של האיחוד.
1 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
שר החוץ האירופי ז'וזפ בורל
(צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
תיאורטית שר החוץ של האיחוד האירופי יוכל להגיע לישראל באמצע החודש, אך בישראל הבהירו שהביקור צריך להיות בתיאום מכיוון שיש פרוטוקול דיפלומטי וכללים קפדניים. אם בורל יגיע החודש לישראל לא תהיה לו מעטפת ביטחון, והוא יגיע למעשה כתייר. הוא לא יוכל להיפגש עם ראש הממשלה, שר החוץ ובכירים נוספים. גורמים בישראל אמרו שאם בורל יבחר בכל זאת להגיע המדינה לא תמנע את כניסתו – אך האחריות תהיה עליו.
הודעה חד-צדדית כזו של בכיר אירופי נחשבת לחסרת תקדים. ההערכות הן שבורל רצה להביך את ישראל, ולכן יזם ביקור פרובוקטיבי. בישראל יש תמימות דעים שבורל מוביל כיום את כל ההחלטות האנטי-ישראליות באיחוד האירופי וקורא להטלת סנקציות על ישראל. אין כמעט יום שבו הבכיר הספרדי לא מגנה את ישראל או מנסה להעביר החלטה נגדה במוסדות האיחוד. ההחלטות באיחוד בנושאי מדיניות חוץ מחייבות הסכמה פה אחד, ובזכות ידידותיה של ישראל - הונגריה, צ'כיה, אוסטריה וגרמניה – אין שום יכולת להגיע לקונצנזוס כזה.
בורל לוחץ על מדינות באירופה להכיר במדינה פלסטינית, וכדי לגנוב את הקרדיט היה הראשון שהודיע שנורבגיה, ספרד, אירלנד וסלובניה יכירו בפלסטין. התנהגותו עוררה זעם במדינות באיחוד, שטענו שהוא פועל בניגוד לעמדה הרשמית של האיחוד. בורל ננזף על-ידי הקנצלרים של גרמניה ואוסטריה על כך שלא ייצג את עמדת האיחוד ביחס לישראל. בירושלים מעודדים מכך שפעמים רבות נאלץ בורל לפרסם הודעות בשמו ולא בשם האיחוד האירופי, שלא קיבל את עמדותיו.
לפני כמה חודשים 100 ראשי קהילות יהודיות באירופה תקפו את בורל בחריפות בכנס חירום של איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA). הם טענו כי ההטייה האנטי ישראלית הברורה והחוזרת של בורל תרמה משמעותית לגל האנטישמיות הנוכחי ולהשמצה של ישראל בקרב הציבור האירופי.