7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
טראמפ בכנס בג'ורג'יה
(צילום: AFP)
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ תקף אתמול (שבת) את ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום בגין טיפול לקוי במסמכים ממשלתיים מסווגים, וכינה אותה "מגוחכת" ו"חסרת בסיס". בהופעה הפומבית הראשונה שלו אחרי הגשת האישום בסוף השבוע, תיאר טראמפ את 37 סעיפי האישום כמתקפה על תומכיו, וניסה בכך להפוך את הסכנה המשפטית ליתרון פוליטי.
בנאום שנשא בכנס של המפלגה הרפובליקנית במדינת ג'ורג'יה הציג הנשיא לשעבר את האישום שהגיש נגדו משרד המשפטים האמריקני כניסיון להזיק לסיכוייו לחזור לבית הלבן, בעודו מנהל מסע בחירות לכהונה שנייה כנשיא מטעם המפלגה. "הם פתחו בציד מכשפות פעם אחר פעם כדי לנסות לעצור את ההתקדמות שלנו, כדי לסכל את הרצון של העם האמריקני", האשים טראמפ, שאמר לקהל הכנס כי "בסוף הם לא באים אחריי, הם באים אחריכם".
7 צפייה בגלריה
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
ארגזים עם מסמכים מסווגים בשירותים באחוזת טראמפ
(צילום: EPA)
טראמפ נותר המועמד המוביל לעמוד בראש המפלגה הרפובליקנית בדרך לבחירות לנשיאות בשנה הבאה, למרות צרותיו המשפטיות המתרבות, שכוללות כתב אישום שהוגש נגדו בחודש מרץ בניו יורק במסגרת פרשת דמי השתיקה ששילם לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. פעם אחר פעם ניסה הנשיא לשעבר לעשות דה-לגיטימציה לבכירים ברשויות אכיפת החוק, והציג את עצמו ואת תומכיו כקורבנות - בזמן שהוא עומד בפני האשמות חמורות.
במהלך הכנס התחייב טראמפ כי ימשיך להתמודד במירוץ לנשיאות, גם אם יורשע. "אני לעולם לא אפרוש", אמר הנשיא לשעבר בריאיון לאתר פוליטיקו האמריקני אחרי הנאום בג'ורג'יה. הוא הוסיף כי "אם הייתי פורש, הייתי עושה זאת לפני המירוץ הראשון לנשיאות ב-2016".
7 צפייה בגלריה
קהל בנאום של דונלד טראמפ בכנס בג'ורג'יה
קהל בנאום של דונלד טראמפ בכנס בג'ורג'יה
קהל התומכים של טראמפ בכנס
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
קהל בכנס המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
קהל בכנס המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
קהל בכנס המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
קהל בכנס המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
(צילום: רויטרס)
במסגרת פרשת המסמכים המסווגים טראמפ מואשם בכך שהפר את דרישות משרד המשפטים האמריקני להחזיר מסמכים מסווגים ששמר באחוזתו מאר א-לאגו שבפלורידה, ואף גייס את עוזריו כדי שייסיעו לו להסתיר אותם. בנוסף, לפי כתב האישום, הנשיא לשעבר אמר לעורך דינו כי הוא רוצה להתנגד לצו משפטי הדורש את השבת המסמכים, שאחסן בשירותים, במקלחת, בחדר השינה, באולם הנשפים ובמשרד שבאחוזה.
טראמפ צפוי להופיע לראשונה בבית המשפט הפדרלי במיאמי ביום שלישי הקרוב. מלבדו, מואשם גם עוזרו האישי, שלטענת התובעים בפרשה העביר ארגזים מחדר אחסון למעונו של טראמפ כדי שיוכל לבחון אותם, ובהמשך שיקר לחוקרים בנוגע להעברתם. עוזרו של טראמפ נסע איתו לג'ורג'יה ואף נראה לצידו כשעצרו במסעדה, שם הנשיא לשעבר חילק חתימות, הצטלם עם תומכיו ואמר להם: "לא עשינו שום דבר רע".
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"האישום של ממשל ביידן - מגוחך"
(צילום: AFP)
במהלך הכנס הרפובליקני שנערך בשבת זכה טראמפ לקבלת פנים של גיבור ונהנה מתשואות הקהל, בזמן שכינה את החקירה כ"ניסיון חיסול פוליטי", והאשים את יריביו הפוליטיים ב"תרמית וציד מכשפות חוזרים ונשנים" כדי למנוע ממנו להיבחר לנשיא פעם נוספת. "האישום המגוחך וחסר הבסיס של ממשל ביידן, שמשתמש במשרד המשפטים כנשק, ייכשל כמו יתר ניצולי הכוח הרעים בהיסטוריה של המדינה שלנו", הבטיח.
הנשיא לשעבר ניצל את נאומו כדי לתקוף את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - שגם בביתו ובמשרדו נמצאו מסמכים מסווגים מתקופתו כסגן הנשיא של ברק אובמה - וכן את יריבתו הדמוקרטית מ-2016 הילרי קלינטון, שהסתבכה אז בפרשת האימיילים הסודיים. הוא האשים אותם בטיפול שלא כהלכה במידע מסווג, והתעקש כי הוא מקבל יחס לא הוגן מפני שהוא רפובליקני. אך טראמפ התעלם מהבדל אחד חשוב: הוא היחיד מביניהם שהואשם בניסיון לשבש את החקירה ולמנוע את החזרת המסמכים המסווגים.
בבדיקה שבמרכזה עמדה קלינטון, למשל, קבעו חוקרי ה-FBI כי למרות שהייתה חסרת זהירות "באופן קיצוני" במהלך התעסקותה במיילים מסווגים בשרת פרטי, לא נמצאו ראיות לכך שהיא התכוונה לעבור על החוק. ולמרות שהחקירה בעניינו של ביידן עדיין מתנהלת, לא עלו ראיות המצביעות על כך שהוא החזיק במכוון מסמכים מסווגים שנמצאו בביתו, או אפילו ידע על הימצאותם שם, כשנציגיו מסרו אותם אחרי שהתגלו, ואף הסכימו מרצונם לאפשר ל-FBI לערוך חיפושים במקום.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
טראמפ יורד מהבמה בסוף הנאום
(צילום: AFP)
טראמפ התייחס גם לתפקידה של ג'ורג'יה בהפסדו בבחירות בשנת 2020, וחזר על הטענה השגויה וחסרת ההוכחות שלו ולפיה הוא זה שניצח שם. הוא גם הגן על מאמציו לבטל את ניצחונו של ביידן, המהווים כעת נושא לחקירה שמנהלת התובעת של מחוז פולטון במדינה פאני וויליס.
למרות האישומים הפליליים, קהל הנוכחים בכנס בג'ורג'יה הריע לטראמפ, שדיבר בהמשך גם בכינוס של המפלגה בצפון קרוליינה. כ-100 תומכים, שכמה מהם הניפו שלטים עם הכיתוב "ציד מכשפות", הגיעו לתמוך בטראמפ בג'ורג'יה. ג'ן פלמונס בת ה-66, שחבשה כובע עם הסיסמה "להחזיר את אמריקה לגדולתה", כינתה את האישומים "מגוחכים לחלוטין". מייקל סלרס, בן 67, הוסיף: "מה שעושים לטראמפ הוא פשע".
כתב האישום פורסם בזמן שטראמפ ממשיך כאמור להוביל בפריימריז הרפובליקניים, ובעדות נוספת לכוחו הרב במפלגה מרבית יריביו בפריימריז בחרו שלא לנצל את האישום כדי לתקוף אותו, אלא דווקא את משרד המשפטים, והתייצבו מאחורי טענותיו של טראמפ לרדיפה פוליטית.