"ככה מקימים היום יישוב", הסביר בחודש מאי 2021 שר בכיר בממשלה. אז, מאות מתנחלים עלו על הגבעה סמוך לצומת תפוח בשומרון, הציבו מבנים, סללו דרכים, נתנו שמות לרחובות וקבעו עובדות בשטח. כבר אז היה ברור כי הדרך היחידה להוריד את כולם למטה היא דרך הסכם. ראשי המתנחלים נפגשו עם בכירי הממשלה, נחתם הסכם על פינוי התושבים, אבל היישוב אביתר קם. הלילה (שבין חמישי לשישי), זו כבר הייתה הרגל המסיימת והחותמת הסופית עם אישור הקבינט - עוד יישוב הוקם ביהודה ושומרון.
כך נראתה העלייה לרגל למאחז בשנה שעברה
(צילום: אלישע בן קימון)

3 צפייה בגלריה
2 הפגנות דו צדדיות בצומת תפוח - הקמת מאחז באביתר
2 הפגנות דו צדדיות בצומת תפוח - הקמת מאחז באביתר
2 הפגנות דו צדדיות בצומת תפוח - הקמת מאחז באביתר
(צילום: אריק מרמור)
גבעת אביתר שוכנת מצפון לכביש חוצה שומרון, בין צומת תפוח למגדלים. באותו מקום ממש ישב בעבר מוצב צה"ל ששלט על כל היורדים לבקעת הירדן והמגיעים למרכז השומרון, נקודה אסטרטגית צבאית חשובה. באפריל 2013, בזמן שחיכה לטרמפ בצומת תפוח, התנפל מחבל פלסטיני על אביתר בורובסקי, תושב יצהר שבשומרון, ודקר אותו מספר פעמים. לאחר מכן הוא אף חטף את נשקו וירה בו. מותו של אביתר נקבע במקום.
זמן קצר לאחר מכן הגיעו מתנחלים להתיישב בגבעה סמוכה, לה העניקו את השם אביתר. צה"ל פינה במהרה את המתנחלים, אבל הרעיון עדיין נשאר. אנשי תנועת נחלה, בראשות דניאלה וייס, הקימו גרעין התיישבות שמנה מספר משפחות (ממש כמו בימים אלה במחשבות להתיישב ברצועת עזה מחדש, אב"ק) והחלו לבצע פעולות שמטרתן לחזור ולהתיישב בגבעה.
מעת לעת, ארגנו המתנחלים תפילות מנחה של ימי שישי על הגבעה והביאו לשם כמה מבקרים מרחבי הארץ. באותם ימים, לא הרבה האמינו שאביתר תקום, ובטח לא תוך שנים בודדות. בפברואר 2018, לאחר הרצח של הרב איתמר בן גל בצומת אריאל, נעשה ניסיון נוסף להיאחזות באביתר, אך צה"ל פינה את המקום זמן קצר לאחר מכן.
שלוש שנים אחר כך הגיעה נקודת המפנה של אביתר. במאי 2021 נרצח בפיגוע ירי יהודה גואטה, תלמיד מישיבת איתמר. הימים היו מתוחים מאוד, כשעוד באותו הלילה הגיעו למקום משפחות גרעין אביתר של תנועת נחלה, עם דחיפה מאחורי הקלעים של ראש מועצת שומרון יוסי דגן. דמות משמעותית נוספת בסיפור הקמת אביתר הוא חבר הכנסת מהציונות הדתית, אז פעיל ימין, צבי סוכות. הוא היה אחד מהאנשים הבולטים בהקמת היישוב. תמונתו נוסע על שופל קטן שמסדר את האספלט על הכביש הכתה אז גלים, והוא בעצמו עבר להתגורר ביישוב שבו קבע את מקומו.
מפה אביתר
באותם ימים חלה מתיחות ביטחונית משמעותית מול חמאס ומערכת הביטחון הייתה דרוכה. אף אחד לא התייחס לקומץ המתנחלים שהגיעו לאביתר, והתחושה הייתה כי כמו בפעמים הקודמות, הם יפונו משם במוקדם ובמאוחר. אלא ששמונה ימים לאחר מכן ירה חמאס רקטות לעבר ירושלים ביום חגה, דבר שפתח למעשה את מבצע "שומר חומות". הירי של חמאס והמבצע יצר תגובת שרשרת והחלו מהומות בין ערבים-ישראלים לבין יהודים בערים מעורבות ברחבי הארץ.
באותו הזמן המשיכו המתנחלים בשלהם, ושינעו במבצע לילי מספר קרוואנים לאביתר, ולמעשה קבעו עובדות בשטח. אט אט השמועה נפוצה ומתנחלים רבים העתיקו את מקום מושבם לאביתר. זה החל בתלמידי ישיבה צעירים שהקימו במקום מעין בית מדרש, המשיך למשפחות מרחבי השומרון, והגיע עד לשרים וחברי כנסת שהגיעו למקום. במערכת הביטחון ובפיקוד המרכז התעוררו מאוחר מדי, וגילו כי באביתר הוקם כבר חצי יישוב. מי שקידם לאורך כל הדרך את הקמת היישוב היה ראש מועצת שומרון יוסי דגן, שדחף את המשפחות להגיע למקום ואף קבע את מקום לשכתו שם.
הקלטות בצלאל סמוטריץ' על התוכנית לסיפוח אזרחי ביהודה ושומרון

3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
מנסה לשנות את המציאות מעבר לקו הירוק. סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
3 צפייה בגלריה
אביתר לאחר הפיגוע בחווארה
אביתר לאחר הפיגוע בחווארה
מתנחלים באביתר. בצבא ניסו למנוע את בניית המאחז
( צילום: ינון קרקובר)
בפיקוד המרכז ובמג"ב נערך אז תחקיר מעמיק איך קרה שהמתנחלים נשארו במקום, הרחיבו אותו, בנו בו ללא כל פיקוח צבאי ומבלי שפונו מהמקום בצורה מהירה. כצעד ראשון ועל מנת לעצור את הסחף, הוציא אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס צו שטח צבאי סגור לאביתר ובכך עצר את ההתקדמות והתפתחות היישוב. במקביל החלו מגעים בין יוסי דגן, דניאלה וייס ואחרים עם שר הביטחון דאז בני גנץ, שרת המשפטים איילת שקד וכמובן ראש הממשלה נפתלי בנט, במטרה להגיע להסכם ולמנוע פינוי בכוח מהמקום.
דגן אז התייעץ עם רבנים והציג בסוף יוני מתווה לתושבים עליו סיכם עם הממשלה. עיקר ההסכם דיבר על כך שהתושבים יפונו מרצון ללא עימותים והמדינה תפעל להכשיר את הקרקע ולהקים לאחר מכן ישיבה במקום. ההסכם אושר בקרב התושבים שירדו מהגבעה ללא הסכם. אך למרות "הנטישה", כבר אז היה ברור כי אביתר יהפוך ליישוב מן המניין ביהודה ושומרון. בחלוף הזמן, במינהל האזרחי ביצעו סקר קרקעות וגילו כי ישנם אדמות מדינה באביתר שעליהם ניתן להתיישב, אך התהליך בכל זאת נתקע, בעיקר בשל התנגדות האמריקנים והחשש מתגובת הפלסטינים.
היישוב אביתר עבר כמה ממשלות מאז ניסיון ההתיישבות השלישי שלו והמשמעותי ביותר. בכל פעם צעדו המתנחלים צעד אחד קדימה בנחישות, עד לממשלה הנוכחית שבה שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', מנסה לשנות את המציאות מעבר לקו הירוק באופן דרמטי, בעולם שלא היה מעולם ביהודה ושומרון. סמוטריץ' ואנשיו קידמו כעת גם את אביתר, יחד עם יישובים נוספים.
ובמקביל, בימים אלו עולים קולות על התיישבות חוזרת בגוף קטיף וברצועת עזה. אנשי תנועת נחלה כבר גיבשו גרעין מתיישבים והם פועלים להכשיר את הקרקע לחזרה למקום. גם כעת, כמו באביתר של 2018, יש מי שלא מתייחסים לפעולות הללו. לעיתים גם קוראים להם הזויים שאינם מחוברים למציאות. אך המציאות מגלה כי "ככה מקימים היום יישובים", בדיוק כמו שאותו שר בכיר אמר אז בזמנו.