בית משפט במוסקבה גזר הבוקר (יום ב') 25 שנות מאסר על ולדימיר קארה-מורזה, איש אופוזיציה שנחשב לאחד המתנגדים הבולטים של הקרמלין. הוא הורשע בבגידה ובהכפשת הצבא הרוסי.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר קארה מורזה וולדימיר פוטין
ולדימיר קארה מורזה וולדימיר פוטין
קארה-מורזה, מהקולות הבולטים נגד פוטין, נשפט למאסר כבד
(צילום: AFP)
קארה-מורזה שרד בעבר שני ניסיונות הרעלה שמיוחסים לקרמלין (ב-2015 וב-2017) ומוחזק במעצר מאפריל 2022. הוא טען כי העמדתו לדין היא ממניעים פוליטיים, והשווה את ההליך נגדו למשפטי הראווה בתקופת יוזף סטאלין בברית המועצות. "רוסיה תהיה חופשייה", מסר אחרי גזר הדין.
בהצהרה בבית המשפט בשבוע שעבר הוא אמר: "פושעים אמורים להתחרט על מה שהם עשו. אני, מנגד, נמצא בכלא בגלל הדעות הפוליטיות שלי. אני חותם על כל מילה שאמרתי. לא רק שאני לא מתחרט על מה שעשיתי – אני גאה בזה. אני יודע שיגיע היום שבו החושך במדינה שלנו יתפוגג".
3 צפייה בגלריה
ולדימיר קארה מורזה איש אופוזיציה ב רוסיה מאסר על בגידה
ולדימיר קארה מורזה איש אופוזיציה ב רוסיה מאסר על בגידה
קארה-מורזה על הקרמלין: "משטר של רוצחים"
(צילום: AP)
כתב האישום נגד קארה-מורזה הוגש בעקבות נאום שנשא ב-15 במרץ 2022 בפני בית הנבחרים של אריזונה. באותו נאום הוא גינה את הפלישה הרוסית לאוקראינה. בנאומים שנשא בארה"ב ובאירופה הוא האשים את הצבא הרוסי בהפצצת מטרות אזרחיות באוקראינה. בראיון ל-CNN, שעות לפני שנעצר, טען איש האופוזיציה הרוסי כי ארצו מנוהלת על-ידי "משטר של רוצחים".
במהלך המלחמה אושר ברוסיה חוק שמעניש את מי שמפיץ "מידע שקרי" על הצבא. הרשויות ברוסיה, שמגדירות את המלחמה כ"מבצע צבאי מיוחד", משתמשות בחוק כדי להשתיק את הביקורת נגד הקרמלין. העונש המירבי למורשעים ב"הפצת שקרים" על הצבא הוא 15 שנות מאסר.
רק במהלך מעצרו של קארה-מורזה התווספו סעיפי הבגידה במדינה לכתב האישום נגדו. עונשו הוא החמור ביותר שנגזר על אזרח רוסי שהועמד לדין על התבטאויות נגד הפלישה לאוקראינה.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני, היריב הגדול של פוטין. מצבו הבריאותי בכלא מידרדר
(צילום: AP)
קארה-מורזה, בן 41 ואב לשלושה, מחזיק בנוסף לאזרחות רוסית גם בדרכון בריטי. בצהריים בריטניה גינתה את גזר הדין, ומסרה כי השגריר הרוסי בלונדון זומן לשיחה בעקבות עונשו של קארה-מורזה.
במשך שנים מתבטא קארה-מורזה נגד ולדימיר פוטין וקורא לממשלות במערב להטיל סנקציות על רוסיה ועל אישים רוסים בעקבות הפרת זכויות אדם. הוא אחד משורת אנשי אופוזיציה שהועמדו לדין בשנים האחרונות. הבכיר שבהם הוא אלכסיי נבלני, שבשבוע שעבר דווח כי מצבו בכלא מידרדר.