הפרויקטור נגד שאשא ביטון: "כל עוד יש אומיקרון - הכיתה הירוקה לא תחזור"
(צילום: לע"מ )

המתווים המתחלפים במערכת החינוך יצרו בלבול בקרב הורים, תלמידים ובתי הספר באשר למתכונת הלמידה ברשויות שמוגדרות אדומות. אם לא יחול שינוי בימים הקרובים, תפעל מערכת החינוך ברשויות וברובעים עם תחלואת קורונה גבוהה לפי הנחיות הבריאות התקפות עד ליום ראשון הקרוב. ynet עושה סדר במתווה הנוכחי.
בהתאם להנחיות אלה, בכיתות ח'-י"ב ברשויות אדומות, שבהן שיעור בעלי אישור תו ירוק (מחוסנים, מחלימים ופטורי בידוד) עומד על יותר מ-70%, תתקיים הלמידה באופן פרונטלי בכיתה בבית הספר. בכיתות שבהן שיעור פטורי הבידוד עומד על פחות מ-70%, הלמידה תיערך בשטח פתוח או באמצעות למידה מרחוק.
2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
מתווה מעודכן לרשויות אדומות
(צילום: AFP )
תלמידים שקיבלו מנת חיסון ראשונה נגד קורונה ייחשבו כבעלי אישור תו ירוק לצורך חישוב 70% ללמידה פרונטלית בלבד. עוד עולה מהמתווה הנוכחי, כי במקרה שבו התגלה תלמיד מאומת בבית ספר יסודי ברשות שמוגדרת אדומה - הלימודים בכיתות א'-ו' עם פחות מ-70% פטורי בידוד יתקיימו תוך "צמצום מגעים".
במקרה כזה, מנהלי בתי הספר יוכלו לבחור לפי שיקול דעתם ובהתאם לאמצעים וליכולות שעומדים לרשות באחת מהחלופות הבאות: למידה בשטח פתוח בבית הספר או מחוצה לו, בקבוצות קטנות ככל שניתן, או למידה מרחוק במצב של חוסר ברירה.
יצאנו למתחמי חיסוני קורונה ברחבי הארץ
(צילום: בראל אפרים, אביהו שפירא, עידו ארז, עינב חלבי)

במשרד החינוך מדגישים כי לא חלה חובה באופן גורף על כל בתי הספר היסודיים בתוך אותה רשות שמוגדרת אדומה, אלא רק באותו בית הספר שבו התגלה תלמיד מאומת. בנוסף, אין צורך ב"צמצום מגעים" אם בכיתה יש יותר מ-70% תלמידים שמוגדרים פטורי בידוד. עוד נמסר כי בכל צבעי הרמזור, גם ברשויות כתומות, צהובות וירוקות, יש לפעול לפי מתכונת הלמידה הרגילה, תוך הקפדה על "אורחות חיים" והישמעות לנוהל גילוי מאומת.

בנט הבטיח בדיקות, המהלך מתעכב

במקביל, הצהרתו של ראש הממשלה נפתלי בנט בתחילת השבוע לאפשר ביצוע בדיקות אנטיגן מוסדיות על ידי "נאמני קורונה" בתוך תחומי בתי הספר, לא צפויה להתממש באופן מיידי ולהתעכב בכמה ימים. במשרד הבריאות סירבו לנקוב במועד המדויק של המהלך. הסיבה לעיכוב: מכרז של ספק הבדיקות המהירות ידחה את המהלך הנחוץ לקיום שגרת הלימודים.
עוד מתברר, כי למרות הצהרתו של ראש הממשלה בנט, בתי הספר עצמם לא עודכנו כלל ולא קיבלו שום הודעה רשמית על המהלך שיכול להקל על העומס בנקודות הבדיקה ולחסוך שעות המתנה ארוכות. בשל כך, מורים ותלמידים רבים נאלצו להיעדר מבית הספר ולהמתין שעות ארוכות במתחמים העמוסים.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
"כל יום שחולף יקר לכולם". השרה שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי)
במשרד החינוך ציינו כי הם ממתינים לקבלת הנחיות ממשרד הבריאות ולפעול בהתאם, אך אלה כאמור טרם התקבלו. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה כי ישנם עומסים אדירים, וביצוע בדיקות בתוך בתי הספר באמצעות "נאמני קורונה" יקל על העומס וייעל את התהליך. לדבריה, כעת ממתינים לקבלת החלטות במשרד הבריאות.
השרה שאשא ביטון ציינה עוד כי ביקשה מראש הממשלה לפעול לזרז את יישום ההחלטה בהקדם: "הערכות ישנן ובבתי הספר ישנם 'נאמני קורונה' ואין שום סיבה שהיישום ייקח כמה ימים. צריך להתחיל לשחרר, הציבור נמצא שנתיים באירוע הזה .
היא הוסיפה: "צריך להתחיל כבר היום, כל יום שחולף יקר לכולם ובינתיים גננות ומורים נאלצים להיעדר, להמתין שעות ארוכות לבדיקה ולאחר מכן כיוון שמערכות הבריאות קורסות - לא מספיקים לשלוח את ההודעות על יציאה מבידוד ועד אז מושבתים. כעת גם ההורים מושבתים מעבודה משום שהם מלווים את הילדים לביצוע בדיקות וממתינים שעות וגם הם מושבתים".