בית המשפט העליון דחה אתמול (רביעי) את בקשתו של סטפן מנדל (83) למשפט חוזר בפרשת ניירות הערך "מונדרגון". מנדל, מתמטיקאי וניצול השואה, התפרסם לאחר שנטען כי "פיצח את הלוטו" באמצעות שיטה שהביאה אותו ל-14 זכיות בהגרלה, בעיקר בארה"ב ובאוסטרליה. ב-2004 הורשע בפרשת ניירות הערך, ונגזרו עליו עשרה חודשי מאסר. הוא הוגדר אז "נמלט מאימת הדין" לאחר שלא התייצב להכרעה. בחודש מאי האחרון חזר לישראל, והגיש בקשה למשפט חוזר בטענה כי ברשותו ראיות חדשות שיוכיחו את חפותו.
1 צפייה בגלריה
 סטפן מנדל
 סטפן מנדל
בית המשפט דחה את הבקשה בעניינו. סטפן מנדל
פרשת "מונדרגון" אירעה בשנת 1996, אז הגה מנדל רעיון להקמת אגודה שיתופית בישראל, שמטרתה לרכוש אדמות באיי ונואטו. לאגודה הצטרפו כמה אלפי אזרחים. כעבור כמה שנים נפתחה חקירה פלילית ברשות לניירות ערך בעניינה. בכתב האישום נטען כי מנדל ושותפו עברו על חוק ניירות הערך מאחר שלא פרסמו תשקיף, כמתחייב בחוק, במטרה להונות את המשקיעים שלהם. בית משפט השלום בתל אביב גזר אז על מנדל עשרה חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה מאה אלף שקלים. מנדל עזב את ישראל לפני תחילת משפטו, ומשפטו נוהל בנוכחות עורך דינו. מאז נמנע מנדל מלחזור לארץ, ולמעשה נמלט מאימת הדין ומריצוי עונשו.
בחודש מאי האחרון, אחרי 21 שנים מחוץ לישראל, נחת בנתב"ג והגיש בקשה למשפט חוזר בטענה לעיוות הדין. ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, דחה כאמור את כל טענותיו וקבע כי לא נגרם לו עיוות דין בשל העובדה שדינו נגזר שלא בנוכחותו. לדבריו, מנדל נמנע מלחזור לישראל מתחילת משפטו, ועל כן יש לראות בו כמי שוויתר על זכותו להיות נוכח במשפטו.
עו"ד אלון אייזנברגעו"ד אלון אייזנברגצילום: יאיר שגיא
כמו כן קבע בית המשפט העליון שבניגוד לטענתו, מנדל לא הציג כל ראיה חדשה שיש בכוחה לשנות את תוצאת ההליך המשפטי ולהביא לזיכויו, וכי ראיות אלה היה באפשרותו להציג במהלך משפטו. גם טענות מנדל ביחס להתנהלות לא תקינה של רשויות החקירה נדחו על ידי בית המשפט העליון. עורך דינו של מנדל, אלון אייזנברג, אמר: "צר לי שבית המשפט העליון בחר שלא להתמודד עם כל כך הרבה ראיות שמוכיחות באופן ברור את חפותו. נלמד את ההחלטה ונפעל בהתאם".
לאורך שנים ניסה מנדל לערער על גזר הדין. ב-2006 נדחה ערעורו על הסף בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שם נקבע כי אין עילה לדון בערעורו מאחר שהוא מוגדר עבריין נמלט. במסגרת המגעים לשובו לארץ דחה בעבר הצעה מטעם הפרקליטות לרצות עבודות שירות במקום עונש המאסר.
סיפורו של מנדל, יליד רומניה ששרד את השואה, ייחודי ויוצא דופן. בשנות ה-60 הוא רצה לעלות לישראל, אבל היה עליו לגייס סכום כסף גדול - שאותו השיג בסופו של דבר באמצעות זכייה בלוטו. במשך חמש שנים הוא עבד על אלגוריתם שיכסה את כלל הקומבינציות שיכולות לעלות בהגרלת הלוטו. הזכייה הראשונה שלו הייתה בגיל 24, ולאחריה עלה לישראל עם משפחתו. לאורך השנים זכה מנדל בפרס הראשון בלוטו עוד 13 פעמים תוך שהוא גורף סכומים גדולים. בעקבות זכיותיו באוסטרליה העלו חברות הלוטו את מספר הכדורים מ-40 ל-45, ונחקק חוק שכונה "חוק סטפן מנדל", שאוסר על אדם אחד לכסות את כל האפשרויות בהימור. לאחר שגרף 27 מיליון דולר בארה"ב, הוחלט לאסור על הדפסת כרטיסי לוטו מראש - שיטה שבה השתמש באותה זכייה.