לאחר שבמוסקבה טענו כי לשואה "אין קשר ליהודים", משרד החוץ יצא נגד הודעת משרד החוץ של רוסיה, שבה תקף בחריפות את גרמניה בעקבות התייצבותה לצד ישראל בתביעה בהאג. "ישראל מודה לגרמניה על התמיכה החד משמעית בה ועמידתה נגד התביעה המופרכת של דרום אפריקה. השימוש שעשתה דוברת משרד החוץ הרוסי בשיח שואה בהקשרים מדיניים עכשוויים היא זילות השואה ופגיעה בקורבנות ובניצולים", כתב דובר משרד החוץ ליאור חייט בחשבון ה-X שלו.
בהודעה ארוכה, שישה ימים לפני יום השואה הבינלאומי, דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זחרובה, הציגה טענות שמהוות עיוות היסטורי בכל הנוגע לזכר השואה. בהודעה הדגישה זחרובה טענה שלפיה אחרי 80 שנים גרמניה בוחרת לתמוך בנאציזם, וציינה כי השואה "אינה קשורה ליהודים" אלא הייתה רצח עם כלפי עמים ומיעוטים אתניים באירופה. משרד החוץ הרוסי גם האשים את גרמניה כי היא מעניקה רוח גבית באופן עיוור לישראל ל"פרקטיקות ניאו-נאציות" של אוקראינה.
לפי הודעת המשרד, החלטת גרמניה להתנגד לתביעה של דרום אפריקה, שהאשימה את ישראל ברצח עם של האוכלוסייה בעזה, לא הפתיעה את רוסיה. במוסקבה טענו כי ברלין פועלת "ברוח וושינגטון", ולפי הפעולות שארה"ב מנסה לקדם כחלק מתמיכתה בישראל. "זה בא על רקע התמיכה הבלתי מותנית שברלין תמיד מספקת לישראל, ללא קשר להשלכותיה. במקרה הזה, נראה שהאליטות הפוליטיות הגרמניות עשו לישראל שירות רע", נכתב בהודעה.
"בהצהרה ממשלתית מקבילה מתייחסת ברלין ל'התחשבות בהיסטוריה הגרמנית והפשע נגד האנושות של השואה', ובכך מתבססת כ'מומחית' בענייני השמדה המונית. כנראה שבגרמניה שוב שכחו שלפי החלטת העצרת הכללית של האו"ם ומספר מסמכים בינלאומיים נוספים, השואה הייתה רדיפה והשמדה המונית של נציגי קבוצות אתניות וחברתיות שונות על ידי הנאצים".
ביד ושם לא נותרו חייבים אל מול הטענה הזו ומסרו כי "יד ושם רואה בהודעתו של משרד החוץ הרוסי עיוות חמור של השואה. בניגוד לנטען, השואה הייתה רצח עם שיטתי חסר תקדים, שבוצע בידי גרמניה הנאצית ושותפיה במטרה להשמיד את העם היהודי. עובדה זו מגובה על ידי אין-ספור עדויות, מסמכים ומחקרים. מפליא שרוסיה, שאישררה שתי החלטות של האו"ם בנושא, מעוותת אותן לטובת שימוש נלוז. טוב יעשה משרד החוץ הרוסי אם יותיר את השואה בצד כשהוא מבקש לערוך ניגוח פוליטי, וככלל יבסס את הודעותיו על עובדות היסטוריות שאין עליהן עוררין".
לפני כחודש, ולראשונה אחרי נתק של חודשיים בזמן מלחמה, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - במה שהוגדרה כ"שיחה קשה". השיחה, לפי הקרמלין, התמקדה "במצב ההומניטרי הקטסטרופלי" ברצועת עזה, כשמנגד לשכת רה"מ מסרה שנתניהו הטיח בפוטין ביקורת על העמדה הרוסית במלחמה.
זמן קצר אחרי השיחה, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי המתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר "לא קרתה בוואקום", וטען שהיא "לא מצדיקה את העונש שהטילה ישראל על הפלסטינים". לברוב אמר כי רוסיה מגנה את המתקפה, ומקיימת יחסים עם "השלוחה הפוליטית" של חמאס בקטאר לצורך שחרור בני ערובה רוסים.
מאז החלה המלחמה, רוסיה מפגינה תמיכה בעזה ובחמאס. רק שלשום משלחת של חמאס, בראשות מוסא אבו מרזוק, ביקרה במוסקבה ונועדה בין השאר עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב. בסיום הפגישה פרסם משרד החוץ הרוסי הודעה שבה קרא לשחרר במהירות את החטופים המוחזקים בעזה, בהם שלושה בעלי אזרחות רוסית. אבו מרזוק נשאל בריאיון ברשת RT בערבית אם בכוונת ארגונו לשחרר את האזרחים הרוסים לבקשתו של סגן שר החוץ של מוסקבה - ודחה את הבקשה.
"לא אכפת לחמאס אם הם רוסים, צרפתים או מה שלא יהיה. הם חיילים שהורגים פלסטינים", קבע אבו מרזוק. המפגש עם סגן שר החוץ הרוסי התקיים במטה משרד החוץ הרוסי במוסקבה, והשתתף בה - לצד אבו מרזוק - גם בכיר חמאס באסם נעים. המשלחת, כך נטען, קיימה "התייעצות פוליטית" עם הרוסים כדי לדון באמצעים להפסקת אש ו"לשים סוף למלחמה".