גורמים אמריקנים, איראנים וישראלים אמרו לניו יורק טיימס כי טהרן "צפויה לעכב" את התגובה המתוכננת לחיסול איסמעיל הנייה כדי לתת למתווכות זמן "לדחוף להפסקת אש שתסיים את המלחמה בעזה". כך דווח הערב (יום ו') בעיתון האמריקני.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עלי חמינאי ג'ו ביידן
בנימין נתניהו עלי חמינאי ג'ו ביידן
נתניהו, ביידן וחמינאי. רגע האמת
(צילום: יונתן זינדל, EPA, Kevin Dietsch / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
לפי הדיווח בניו יורק טיימס, בישראל מעריכים שאיראן וחיזבאללה הורידו את רמת הכוננות ביחידות הרקטות והטילים שלהם, ומאמינים כעת שהתגובה בהובלת איראן תתרחש במועד מאוחר יותר - אחרי שכבר התעכבה כמה פעמים. הגורמים הזהירו כי ההערכות הללו משתנות במהירות לאור האירועים הרבים שמתרחשים, ושידוע כי באיראן ובחיזבאללה מתקיימות כל העת הערכות מצב.
בימים האחרונים כבר הגיעו איתותים מאיראן וגם מחיזבאללה שלפיהם, בשל המגעים לעסקה על הפסקת אש ושחרור החטופים בעזה, הם עשויים לדחות את הנקמות המובטחות שלהם - טהרן על חיסול הנייה וחיזבאללה על חיסול פואד שוכר. הקישור הזה, בין איומי הציר האיראני לבין המגעים לעסקה, מעיד אולי על "משוואה חדשה" - וכבר אמש מיהר ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני לעדכן בכירים באיראן על ההתקדמות בשיחות, והפציר בהם להימנע כעת ממתקפה על ישראל.
4 צפייה בגלריה
 שיגורים מאיראן לישראל
 שיגורים מאיראן לישראל
שיגור טיל מאיראן לישראל, במתקפה הקודמת באפריל. "הכוננות ירדה כעת"
הערב שוחח אל-ת'אני, בפעם השנייה בתוך יממה, עם שר החוץ האיראני עלי באקרי כני. בקטאר דיווחו כי השניים דנו ב"התפתחויות הקשורות למאמצי התיווך לסיום המלחמה" וכי אל-ת'אני "חידש את מחויבות קטאר לסייע למאמץ האזורי להשגת ביטחון ויציבות". למאמץ הבינלאומי למניעת הסלמה אזורית התייחס היום גם שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי, שביקר בישראל עם עמיתו הצרפתי סטפן סז'ורנה - ואמר במפגש עם שר החוץ ישראל כ"ץ: "דחקנו באיראן לקחת צעד אחורה. עכשיו יש לנו פסק זמן שצריך לנצל אותו לטובת עסקה לשחרור החטופים".

לקראת פסגת ההמשך: "האמריקנים עם רעל בעיניים"

במקביל ללחץ הבינלאומי, יודגש, בישראל ממשיכים לאותת על תגובה חריפה בתרחיש של מתקפה גדולה מצד איראן או שלוחיה - בפרט כזו שתביא לפגיעה באזרחים. מוקדם יותר היום פרסם צה"ל תיעוד מתרגיל שכלל תדלוק אווירי של מטוסי קרב - כזה שנדרש עבור תקיפה לטווחים רחוקים (כמו למשל תקיפה פוטנציאלית באיראן). "התרגיל התקיים כחלק ממוכנות חיל האוויר, ודימה טיסה בטווחים ארוכים בעומק שטח האויב, תוך תדלוק אווירי, מספר פעמים, בפרקי זמן קצרים", מסר צה"ל.
באיראן ובחיזאללה מבטיחים שהנקמה תגיע בסופו של דבר, אבל נראה שעדיין לא החליטו כיצד תיראה ואם תהיה תגובה משולבת או נפרדת. ברשת CBS דווח הערב כי בטהרן ממשיכים לערוך דיונים פנימיים בשאלה אם לתקוף בהיקף נרחב כמו באפריל האחרון, אז שוגרו מאות טילים וכטב"מים לעבר ישראל (ורובם המוחלט יורט), או לבחור במקום זאת ב"פעולה מודיעינית חשאית", לשון הדיווח. גורמים ששוחחו עם CBS ציינו כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לא מעוניין לפעול ללא הסכמת איראן, ולא מעוניין גם במלחמה רחבה עם ישראל. ארה"ב, כך דווח, סבורה שחיזבאללה עלול לתקוף ללא כל התרעה.
איתות לאיראן: תיעוד מטוסי קרב מתדלקים באוויר
(צילום: דובר צה"ל)

בינתיים, המשלחת הישראלית לפסגה בדוחא שבקטאר, בראשות ראש המוסד דדי ברנע, אמנם חוזרת לישראל - אך בדוחא נותר צוות עבודה ישראלי בדרגי עבודה שממשיך לעבוד ולצמצם פערים. בנוסף, כבר ביום ראשון ייערך מפגש המשך - הפעם בקהיר - בהשתתפות דרגי העבודה של המוסד, שב"כ וצה"ל. המפגש הזה - עוד לפני הפסגה הגדולה יותר שצפויה בהמשך השבוע הבא בקהיר, ושבה המתווכות מקוות "לסכם עסקה" - יעסוק ככל הנראה בסוגיית ציר פילדלפי ומעבר רפיח. בינתיים, הסכימה ישראל לרידוד כוחות בציר שגובל במצרים, אך לפי שעה חמאס דורש נסיגה ישראלית מלאה.
הצוות הישראלי יצא היום מדוחא בתחושה אופטימית, ומדבר על שיחות טובות וקונסטרוקטיביות שבהם הושגה התקדמות - חרף ההודעות שהוציאו בכירי חמאס לאחר מכן, שבהן טענו כי הם מסרבים לתנאים החדשים שהציגו האמריקנים וכי תוצאות הפסגה לא תואמות לכאורה למה שסוכם בעבר, ב-2 ביולי, עם ארגון הטרור. כוונת חמאס בכך לתשובה המרוככת שהגיש באותה עת להצעה הישראלית, תשובה שבזמנו הוגדרה בארץ כפריצת דרך. בהמשך הועבר מסמך ההבהרות הישראלי - בין היתר בסוגיות רפיח, ציר פילדלפי ונצרים - שאליהן מתנגד חמאס.
ארה"ב, נזכיר, הביאה לפסגה מתווה פשרה חדש שכלל הצעות יצירתיות שמאפשרות לדברי המתווכות להגיע להסכם. כעת וושינגטון מפעילה לחץ כבד על הצדדים להסכים לעסקה, ובמשלחת הישראלית מספרים כי האמריקנים הגיעו קשוחים מתמיד ועם "רעל בעיניים" כדי להצליח.
4 צפייה בגלריה
תמים בן חמד אל-ת'אני, ג'ו ביידן, עבד אל-פתאח א-סיסי
תמים בן חמד אל-ת'אני, ג'ו ביידן, עבד אל-פתאח א-סיסי
בפסגה הבאה יסכמו עסקה? ביידן ומנהיגי קטאר ומצרים
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout / Brendan SMIALOWSKI / AFP q Reuters)
בצוות המשא ומתן היו חותמים על כל מילה שכתובה בהודעה המשותפת שפרסמו קטאר, מצרים וארה"ב אחרי הפסגה. ואולם, לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה צוננת יותר, שאמנם מתכתבת עם ההודעה הקטארית - אך נראה שמנסחיה התמקדו יותר באילוצים הפוליטיים של נתניהו. לפי לשכת ראש הממשלה, "ישראל מעריכה את מאמצי ארה"ב והמתווכות להניא את חמאס מסרבנותו לעסקת שחרור חטופים. העקרונות המהותיים של ישראל מוכרים היטב למתווכות ולארה"ב, וישראל מקווה כי הלחץ שלהן יוביל את חמאס לקבל את עקרונות 27 במאי, כדי שפרטי ההסכם יוכלו להגיע לכדי יישום".

"רגע האמת" של נתניהו מתקרב?

גורם שבקיא במשא ומתן אומר שרגע האמת של נתניהו מתקרב. "הוא מתקרב בצעדי ענק לרגעי הכרעה - או הצלת חיי החטופים או ההישרדות הפוליטית", הוסיף - כשברקע איומי שותפיו של רה"מ מימין, השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', לפרק את הממשלה אם תושג עסקה. גורמים ביטחוניים אומרים שגם כעת, אחרי ההתקדמות שהושגה בכמה סעיפים, סלעי המחלוקת עדיין נוגעים לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי ולדרך למנוע מעבר חמושים לצפון רצועת עזה דרך פרוזדור נצרים.
פרטי "הצעת הגישור" האמריקנית לא ברורים עדיין. נראה שהאמריקנים לקחו את הדברים שסוכמו בשיחות האחרונות ורשמו אותם על מסמך, אך לא כללו בו את ענייני ציר פילדלפי ומסדרון נצרים שנתונים עדיין במחלוקת. בהודעה שפרסמו ארה"ב והמתווכות מוקדם יותר, בתום הפסגה בקטאר, הם ציינו שההצעה "תואמת" לעקרונות שהציג הנשיא ג'ו ביידן כשחשף את ההצעה הישראלית בסוף מאי, וכי היא "בונה על ההסכמות שהושגו במהלך השבוע האחרון, ומגשרת על הפערים שנותרו באופן שמאפשר יישום מהיר של ההסכם". המתווכות קראו לפסגה חדשה בקהיר, עוד לפני סוף השבוע הבא, כאמור "במטרה לסכם עסקה".
4 צפייה בגלריה
בן גביר וסמוטריץ'. מאיימים לפרק את הממשלה אם תושג עסקה - ונתניהו מתקרב לנקודת ההכרעה
בן גביר וסמוטריץ'. מאיימים לפרק את הממשלה אם תושג עסקה - ונתניהו מתקרב לנקודת ההכרעה
בן גביר וסמוטריץ'. מאיימים לפרק את הממשלה אם תושג עסקה - ונתניהו מתקרב לנקודת ההכרעה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
בתחילת השבוע הבא יבקר בארץ מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, והוא צפוי להיפגש עם נתניהו ביום שני. "בלינקן ייצא לישראל כדי להמשיך במאמצים דיפלומטיים אינטנסיביים להשלמת הסכם הפסקת האש ושחרור בני ערובה ועצורים, באמצעות הצעת הגישור שהציגה היום ארה"ב, בתמיכת מצרים וקטאר", מסרה מחלקת המדינה בוושינגטון. "הצעה זו תשיג הפסקת אש בעזה, תבטיח את שחרורם של כל בני הערובה, תבטיח חלוקת סיוע הומניטרי ברחבי עזה ותיצור תנאים ליציבות אזורית רחבה יותר. השר בלינקן ידגיש את הצורך הקריטי של כל הצדדים באזור להימנע מהסלמה או כל פעולה אחרת שעלולה לערער את היכולת לסיים הסכם".