פיגוע הירי הקטלני הבוקר (ראשון) סמוך למעבר תרקומיא, שבו נהרגו רס"מ רוני שוקרי, רנ"ג הדס ברנץ ופקד אריק בן אליהו, הוא איתות מסוכן נוסף המתריע מפני ההסלמה המתרחשת ביהודה ושומרון בשבועות האחרונים. אם עד כה ההנחה בפיקוד מרכז ובאוגדת איו"ש הייתה שאת הטרור ניתן לתחום לצפון השומרון, הימים האחרונים הבהירו שהוא זלג גם לאזור חברון, וכשהחגים בפתח – מדובר בהתפתחות רגישה ובעלת משמעות.
מדובר בהתממשות של חשש כבד של מערכת הביטחון מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, מאחר שמדובר בגזרה שרובה חמאסית, והיא כוללת תשתיות של הארגון, כסף ואמל"ח. באזור חברון האלמנט הדתי הוא בעל משקל סגולי רב יותר, מספר המחבלים גבוה יחסית וכך גם התעוזה שלהם.
2 צפייה בגלריה
חברון
חברון
אינטרס איראני וחמאסי מובהק. הפגנה בחברון ביולי האחרון
(צילום: REUTERS/Mussa Qawasma)
הרמטכ"ל הרצי בהערכת מצב בזירת הפיגוע בתרקומיא
(צילום: דובר צה"ל)

עם תחילת מלחמת חרבות ברזל הגדיר הרמטכ"ל הרצי הלוי לפיקוד המרכז "לעשות הכל" כדי להישאר זירה משנית ולשמור את אזור יהודה ושומרון שקט ככל שניתן, משום שהתלקחות תחייב הסטת כוחות מהדרום והצפון ולפיכך פגיעה במטרות המלחמה. בהתאם, התחממות הגזרה היא אינטרס מובהק של חמאס ושל איראן.
על רקע זה, פיקוד מרכז ושב"כ פעלו באגרסיביות באזור. עוד לפני המלחמה הצביע שב"כ על שינוי מגמה בטרור ביהודה ושומרון, ומעבר מפיגועי ירי שאפיינו את 2022 להתארגנויות "גדודים" של חמושים פלסטינים, ולריבוי והצפה של השטח באמל"ח ומטענים שהוברחו מגבול ירדן עם כסף איראני. על רקע זה דחפו צה"ל ושב"כ למבצעי סיכול גדולים במחנות הפליטים.
השימוש במטענים על ידי מחבלים גבר והלך בחודשים האחרונים, ויותר ויותר מהם התגלו בין השאר סמוך לחומש ומבוא דותן בצפון השומרון ובמקומות נוספים. המלחמה בתופעה ניכרת במבצעים הגדולים שמבצע צה"ל, בעיקר במחנות הפליטים, ואלה מלווים לא רק בפשיטות על "מעבדות" אלא גם בפעולות הנדסיות לחישוף ונטרול של צירים ומבנים.
עיקר המאמץ כרגע עדיין מתמקד בצפון השומרון, בעיקר בג'נין ובנור א-שמס, שם נמשך המבצע שהחל בשבוע שעבר. אולם במצב העניינים הנוכחי, ייתכן שהחלק הדרומי של הגזרה ישאב עוד כוחות וימתח עוד יותר את השמיכה הקצרה ממילא.
2 צפייה בגלריה
רנ"ג הדס ברנץ ז"ל, פקד אריק בן אליהו ז"ל, רס"מ רוני שקורי ז"ל
רנ"ג הדס ברנץ ז"ל, פקד אריק בן אליהו ז"ל, רס"מ רוני שקורי ז"ל
קורבנות הפיגוע ליד תרקומיא: פקד אריק בן אליהו, רנ"ג הדס ברנץ ורס"מ רוני שקורי
(צילום: דוברות המשטרה)
תושבים בורחים מג'נין במהלך מבצע צה"ל
(צילום: רויטרס )

במערכת הביטחון סבורים שהסלמה שמתחילה בחברון עלולה להתרחב לכל יהודה ושומרון בואכה אינתיפאדה חדשה, שתכלול לא רק גורמי טרור אלא גם את הציבור הפלסטיני. עד כה כמעט לא התקיימו הפרות סדר המוניות, אך כאלה עלולות להתלקח בזמן קצר.
לפי צה"ל, המצוד אחר המחבל שביצע את הפיגוע ליד תרקומיא נמשך עד אחר הצהריים, אז חוסל על ידי כוח דובדבן שכיתר את הבית שאליו נמלט בחברון. זמן קצר קודם סיים הרמטכ״ל הערכת מצב ותחקיר ראשוני בזירת הפיגוע עם המפקדים בשטח. בפיקוד המרכז מקיימים הערכות מצב שאחריהן יוחלט איך ובכמה לתגבר את הכוחות באזור יהודה.
"כשעושים מבצעים התקפיים זה מתפרץ החוצה", אומר גורם ביטחוני. "המבצעים בצפון השומרון לוחצים את המחבלים שם, ואז מחבלים מגזרות אחרות שרואים את התמונות רוצים לאתגר את ישראל ולהביע הזדהות באמצעות פיגועים משלהם".