מותו של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני הוא אמנם עובדה מוגמרת, אך יש עדיין ערפל כבד סביב הנסיבות שבהן הוא מת בין כותלי מושבת העונשין הידועה לשמצה "זאב הקוטב" בצפון-מערב סיביר. על פי ה"נובאיה גזטה" הרוסי, המזוהה עם האופוזיציה הרוסית, גופתו של נבלני נמצאת כעת בחדר המתים של בית החולים הקליני המחוזי של העיר סָלֶחַרְד, ונכון להיום (א') טרם בוצעה בה נתיחה שלאחר המוות.
5 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני. פרמדיקים דיווחו על חבלות
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
מושבת עונשין IK-3 ב סיביר הכלא החדש של אלכסיי נבלני רוסיה
מושבת עונשין IK-3 ב סיביר הכלא החדש של אלכסיי נבלני רוסיה
מושבת העונשין IK-3 בסיביר שבה הוחזק לאחרונה נבלני
(צילום: AP)
העיתון דיווח כי על פי פעילים של ארגון זכויות האדם "גולאג.נט", ימים לפני מותו של נבלני הגיעו למושבת העונשין כמה קצינים של "שירות הביטחון הפדרלי" הרוסי, וניתקו חלק ממצלמות האבטחה ומכשירי ההאזנה שהיו שם. אותם פעילים טוענים שהביקור של אותם קצינים הוזכר בדו"ח שפרסם המשרד המקומי של "שירות הכליאה הפדרלי" הרוסי.
הדיווח הזה מגביר את הספקות והחשדות באשר לגרסה הרשמית שפרסם שירות הכליאה הפדרלי באשר למותו של נבלני, שבו ציין שהוא התמוטט ואיבד את הכרתו לאחר טיול בחצר הכלא, ושכל ניסיונות ההחייאה שלו עלו בתוהו. ההודעה ציינה אז שסיבת המוות היא כנראה קריש דם ודום לב, אך ההודעה הזו לא ממש שכנעה את משפחתו, תומכיו ומכריו של נבלני, שמאמינים שהוא נרצח בין כותלי בית הכלא.
ארגון זכויות האדם "גולאג.נט" פרסם עוד את ציר הזמן של השתלשלות האירועים, כדי להמחיש עד כמה מוצקים החשדות באשר לנסיבות מותו של נבלני. הוא מצביע על כך שרק שתי דקות חלפו בין הזמן שבו מת נבלני רשמית על פי ההודעה – 14:17 שעון מקומי, להודעה הרשמית של "שירות הכליאה הפדרלי" הרוסי על המוות. ארבע דקות מאוחר יותר נטען בערוץ טלגרם רוסי בשליטת המדינה שסיבת המוות היא קריש דם, ואז, רק שבע דקות מאוחר יותר, כבר התייחס לעניין דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
הנשיא פוטין. הדובר פסקוב הגיב תוך דקות
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
ארגון זכויות האדם "גולאג.נט" טוען בתגובה: "העיתוי המהיר הזה יכול לומר רק דבר אחד - הכול היה מתוכנן ומתואם מראש, דקה אחרי דקה, שנייה אחרי שנייה, עד להודעה לעיתונות שפרסם 'שירות הכליאה הפדרלי'". בדיווח שלו מצטט ה"נובאיה גאזטה" אסיר במושבת העונשין ששוחח עם העיתון, ושטען שלאסירים במושבת העונשין נאמר כבר בשעה 10:00 בבוקר לפי השעון מקומי ביום שישי שנבלני מת - מה שנתן לרשויות יותר מארבע שעות להכין את תגובתן על המוות. הוא גם ציין שערב קודם לכן ובמהלך הלילה הגיעו לשטח הכלא כמה כלי רכב לא מזוהים, והוסיף: "אני חושב שנבלני מת הרבה יותר מוקדם מהשעה שהוכרזה".
קירה יארמיש, הדוברת של אלכסיי נבלני, השוהָה מחוץ לרוסיה, פרסמה אמש סרטון שבו טענה באופן נחרץ ש"אלכסיי נבלני נרצח". בנוסף, העובדה שלא מאפשרים למשפחתו של נבלני ולעורכי דינו גישה לגופתו, ולא מאפשרים לנתח אותה, רק מגבירה את החשדות באשר לאפשרות שהוא נרצח על-ידי סוכני המשטר.
5 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
נבלני מאחורי הסורגים, כפי שתועד בדיון בבית המשפט
(צילום: AP)
כלי תקשורת מקומיים מאזור מושבת העונשין ובית החולים דיווחו שפרמדיקים מצאו חבלות על גופתו של נבלני, שנמצאת כעת תחת שמירה משטרתית בחדר מתים בבית החולים הקליני של מחוז סאלחרד. אחד הפרמדיקים אמר בין השאר: "בדרך כלל גופות של אנשים שמתים בכלא מועברות ישר ללשכה לרפואה משפטית ברחוב גלזקובה, אבל במקרה זה הגופה נלקחה דווקא לבית החולים הקליני מסיבה כלשהי".
בתוך כך, ה"בילד" הגרמני מדווח שלאחרונה התקיים משא ומתן בין רוסיה, ארה"ב וגרמניה בניסיון לקדם עסקת חילופי אסירים, שבה היה נבלני מועמד לשחרור. לפי ה"בילד", נשיא רוסיה ולדימיר פוטין היה מוכן לשחרר את נבלני בתמורה לסוכן שירות הביון הרוסי ואדים קרסיקוב, הכלוא בגרמניה מאז 2019 לאחר שנידון למאסר עולם בעקבות ההתנקשות שלו בחיי פעיל צ'צ'ני אנטי-רוסי במרכז ברלין ב-2019. ייתכן שגם העיתונאי האמריקני אוואן גרשקוביץ', כתב ה"וול סטריט ג'ורנל" במוסקבה שנעצר בסוף מרץ אשתקד באשמת ריגול, היה מועמד להשתחרר במסגרת העסקה.
5 צפייה בגלריה
יוליה נבלניה פוסט פרידה מ בעלה אלכסיי נבלני תמונה שלהם כותבת "אהבתי אותך"
יוליה נבלניה פוסט פרידה מ בעלה אלכסיי נבלני תמונה שלהם כותבת "אהבתי אותך"
נשיקה ופרידה. הפוסט העצוב של יוליה נבלניה
( מתוך רשת האינסטגרם)
בצהריים פרסמה יוליה נבלניה, רעייתו של נבלני, פוסט פרידה ממנו ברשתות החברתיות. היא העלתה תמונה שבה נראים השניים כשהוא נושק לה בראשה, וצירפה את הכיתוב: "אהבתי אותך".