זה היה נאום חוצב ואש ולהבות של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללהף שהחל בדיבור כועס ועד מהרה עבר לצעקות של ממש - כשהודיע שאין הבדל מבחינתו בין הנשיא האמריקאי ביידן לבין המועמדים לרשת אותו, קמלה האריס ודונלד טראמפ. "הם בדיוק אותו הדבר", הוא צעק למיקרופון, "כמו נתניהו".
1 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
(צילום: Al-Manar TV/Handout via REUTERS)
אבל שיאו של הנאום, באוזניים ישראליות לכל הפחות, היה השקר הגדול - הטענה שחיזבאללה לא היה זה שירה את הטיל למגרש הכדורגל במג'דל שמס. "זה היה טיל ישראלי", חזר וצעק נסראללה, "ועדת החקירה שלנו לבדיקת האירוע קבעה חד-משמעית שהממצאים שהירי הגיע מישראל". לחיזוק טענתו, הזכיר נסראללה את שני המנהיגים הדרוזים הבולטים בפוליטיקה הלבנונית, וואליד ג'ונבלאט וטלאל ארסלאן, ש"הודיעו מיד שהם תומכים בגרסת חיזבאללה". עוד לטענתו, כשהישראלים גילו שההרוגים על מגרש המשחקים הם ילדים - הם החליטו להאשים את חיזבאללה.
ההנהגה הדרוזית בישראל ניסתה יותר מפעם אחת ליצור קשר עם ג'ונבלאט ואסלאן ועם דמויות דרוזיות אחרות בלבנון לאחר האסון במג'דל שאמס, והטלפונים נטרקו. "אנחנו מכירים את גובה הלהבות בין ההנהגה הדרוזית לבין חיזבאללה", אמר לי אחד ממנהיגי הדרוזים בישראל, "בשלב הנוכחי, הדרוזים מבינים שעליהם להתכופף".
"אנחנחו משלמים על תמיכתנו בעזה", אמר נסראללה, והתחייב שחיזבאללה תמשיך לתקוף את ישראל כל עוד המלחמה ברצועה נמשכת
נסראללה, שדיבר בטקס ההלוויה של מקורבו פואד שוכר - שחוסל בירי מדוויק לתוך הבניין שבו שהה בדאחייה הדרומית של ביירות - קבע כי נתניהו רצה להציג הישג ישראלי שיטשטש את כישלון צה"ל בעזה. "אנחנחו משלמים על תמיכתנו בעזה", המשיך, והתחייב שחיזבאללה תמשיך לתקוף את ישראל כל עוד המלחמה ברצועה נמשכת.
מעניין במיוחד היה לזהות איך נסראללה התיייחס לחיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן. האיראנים, הוא סיפר, זועמים על חיסולו של "האורח", שבא לטקס ההשבעה של הנשיא החדש. "אנחנו כואבים ומתמודדים עם האסון", סיכם נסראללה את החיסול השני, ועבר מיד להתחייב להבטיח: "מבצע צבאי שאתם לא מצפים לו".
משיחות עם ידידיי בביירות גיליתי שגם אזרחי לבנון האזינו אתמול לנאום, "כי אנחנו רוצים לקרוא בין השורות אם תהיה מלחמה, או שנסראללה שוב רק מפזר איומים". לטענת ידידיי, צריך לשים לב לכך שנסראללה אמנם לקח על עצמו התחייבות ל"מבצע הפתעה", אבל גם טרח להדגיש שבכירים מאוד באירופה ובמדינות ערביות מנסים לשכנע אותו לא להגיב בעוצמה ולא לדרדר את המצב.
למרות שדיבר בערבית ספרותית צחה, נסראללה פנה ישירות למאזינים בישראל. הוא כבר יודע שהתקשורת מזדרזת לתרגם את נאומיו. "אתם עוד תבכו, כי חציתם קווים אדומים. חציתם את כל הקווים המוסריים", אמר, בהתייחסו להאשמה של ישראל כאחראית לאסון במג'דל שמס. "האנשים הטובים שלי, ויש לי דור צעיר מצוין, כועסים עליכם, דורשים להגיב בכעס, בשכל ובאומץ".
לטענתו, לחיזבאללה אין עדיין תכנית מוכנה, ולכן צפויות להמשיך המכות הקטנות בצפון ישראל שנועדו להחזיק את יישובי הצפון ריקים. את נאומו הוא סיים בהבטחה: "להתראות במלחמה".