54 ימים חיכו לליאת אצילי, בת 49 מניר עוז, בבית הספר הבשור, שם היא משמשת כמורה. אמש (רביעי) היא חזרה משבי חמאס בעזה כחלק מהפעימה השישית, אבל בעלה אביב, חקלאי ומנהל מוסך בן 49, עדיין בשבי. בתמונות ראשונות משחרור החטופים הלילה, עם הגעתם לבסיס חיל האוויר בחצרים, נראתה ליאת משוחחת בהתרגשות עם המשפחה.
הפגשה המרגשת של גלי טרשצ'נסקי עם אימה

תלמידיה של ליאת אצילי מנופפים לה מצד הדרך עם שחרורה מהשבי

בתמונות אחרות אחרי הפעימה השישית נראים החיבוקים הראשונים של איתי רגב (18) מהרצליה עם אימו ועם אחותו מיה, שבעצמה חזרה מעזה רק לפני ארבעה ימים, אחרי שהייתה איתו במסיבת הטבע ברעים, נפצעה ונחטפה. עוד נראים בתיעודים המפגש המרגש בין ליאם אור בן ה-18 לאביו, 54 ימים לאחר שנחטף מקיבוץ רעים; והריצה של גלי טרשצ'נסקי בת ה-13 מבארי לאימה שחיכתה לה כמעט חודשיים.
אביה של ליאת אצילי, יהודה בינין בן ה-70, סיפר היום כי בפגישה עם ליאת לפנות בוקר היא סיפרה על שעבר עליה, ואמר שמבלי להיכנס לפרטים אפשר לומר שהיא חזרה "יחסית בסדר": "פנינו למשימה לא פשוטה לגבי אביב בעלה, וזה כרגע מה שיעסיק אותנו. אני לא יודע מה ליאת יודעת ומה לא, זה נושא רגיש".
אייל דבורי, מנהל שלוחת בית ספר נופי הבשור בים המלח, שם מלמדת ליאת אצילי, אמר כי "קשה לי להתנסח מרוב התרגשות. זה יום מרגש ומאושר, לי, לצוות שלי ולכל השכבה ולתלמידים. הייתה קבוצה של תלמידים שחיכו לה על הכביש בלילה באופקים. קבוצת תלמידים חיכתה להסעה הזו בכיכר כדי לראות אותה. הם אומרים שהיא ראתה אותם והייתה בשוק".
הכותרת
החיסולים הממוקדים שוב על הפרק / רונן ברגמן
33:12
12 צפייה בגלריה
ליאת בינין אצילי בשיחה עם משפחתה
ליאת בינין אצילי בשיחה עם משפחתה
ליאת אצילי בשיחה ראשונה עם המשפחה
(צילום: דובר צה"ל)
12 צפייה בגלריה
איתי רגב ג'רבי נפגש עם אמו
איתי רגב ג'רבי נפגש עם אמו
הפגישה של איתי רגב ואימו
(צילום: דובר צה"ל)
12 צפייה בגלריה
ליאם אור עם אביו
ליאם אור עם אביו
החיבוק של ליאם אור ואביו
(צילום: דובר צה"ל)
12 צפייה בגלריה
מורן ינאי
מורן ינאי
מורן ינאי אחרי החזרה מהשבי
(צילום: דובר צה"ל)
12 צפייה בגלריה
איתי ומיה רגב
איתי ומיה רגב
איתי רגב ואחותו מיה, ששוחררה גם היא השבוע משבי חמאס, כעת יחד בבית החולים
12 צפייה בגלריה
איתי ומיה רגב
איתי ומיה רגב
הפגישה בין האחים רגב
"יש הרבה תלמידים שהמצב הזה הקשה עליהם לתפקד", הוסיף. "שמענו הרבה אמירות 'איך אפשר לחזור ללמוד כשאני יודע שהמחנכת שלי בשבי'. אנחנו שמחים בשביל ליאת אבל שמחים גם בשביל עצמנו, ומקווים שהחזרה שלה תעזור לנו לחזור לאיזושהי שגרה. כמובן שברקע יש לנו עדיין עוד שבויים, ויש את אביב".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח אמש עם הוריה של אצילי, שמחזיקה גם באזרחות אמריקנית. "הם מלאי הערכה. דברים מתקדמים היטב", הוא אמר לכתבים אמש, והוסיף: "היא בטוחה, ובקרוב תהיה בבית עם שלושת ילדיה". אביה של ליאת, יהודה, סיפר הבוקר על השיחה הזו: "היא באה בהפתעה, לא הייתי מוכן לזה כמובן. זיהיתי בטלפון מספר מוושינגטון DC, ואז הוא אמר: 'היי, איטס ג'ו ביידן'. דיברנו, הודינו לו על המאמצים שלו להביא לשחרור של ליאת ושל שאר החטופים, ובסגנון שלו הוא הביע הזדהות עם הסבל שלנו, בצורה מאוד אישית. זו דוגמה למנהיגות, דבר שקצת חסר פה בצד שלנו. הוא ידע הרבה דברים על ליאת. הוא אדם מאוד חברותי".
האב סיפר כי ביידן שוחח איתו גם ביום שישי הראשון של אחרי 7 באוקטובר, וכי הנשיא תיאר את מתקפת הטרור כמתקפה לא רק על ישראל אלא גם על ארה"ב: "הוא הביע תמיכה מוחלטת בישראל נגד החמאס, ואמר שזו מתקפה בממדים היסטוריים. הוא הבהיר שמה שהיה במזרח התיכון הוא לא מה שיהיה, ואמר שבתום המלחמה הוא יוביל למשא ומתן מואץ כדי להביא לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. עד שהאסימון ייפול. האזרחים צריכים להבין שנתניהו הוביל אותנו בצורה עיוורת. גם לאכול את העוגה וגם להשאיר אותה שלמה".
לערוץ 12 סיפר יהודה על מה שידוע לו בינתיים על תקופת השבי של בתו. "מלון חמישה כוכבים לא היה לה. היא הוחזקה בבית של איזה חמאסניק, שהתייחס אליה ככה, בסדר. הוא לקח בחשבון שהיא בסך הכול שבויה בעל כורחה, זאת הנקודה המרכזית פה". לדברי האב, "מהשיחות הראשונות עם ליאת הבנתי שבית החולים בחאן יונס היה מעין מרכז לוגיסטי של כל חטופי ניר עוז. אני לא יודע עד כמה זה מדויק, אבל זה הרושם שהתקבל אצלי, ומבית החולים הזה החטופים פוזרו לכל מיני כיוונים. הייתה לה טלוויזיה איפה שהיא הוחזקה, אז היא ראתה טלוויזיה כל הזמן והייתה מודעת למה שקורה. ככה שלא היו לה הרבה הפתעות כשהיא שבה לארץ".
12 צפייה בגלריה
ליאת ואביב אצילי
ליאת ואביב אצילי
ליאת ואביב אצילי. היא חזרה, הוא עוד בשבי
אביב, בעלה של ליאת, הוא רתך ואמן שיצר יצירות המתעדות את השדות ואת הסביבה החקלאית בניר עוז. ב-7 באוקטובר יצא להילחם לצד כיתת הכוננות במחבלים, ואיש בקיבוץ לא ראה אותו מאז. ליאת, שגם מדריכה ביד ושם, תתאחד היום עם שלושת ילדיה, בני 18, 20 ו-22. הצעירה שבהם, איה, הייתה באותה שבת בקיבוץ סמר בערבה, שם היא בשנת שירות. הילדים הגדולים, עופרי ונטע, היו בקיבוץ בעת הטבח וניצלו.
ההודעה האחרונה שליאת כתבה בקבוצת וואטסאפ של חברים ב-7 באוקטובר הייתה: "מחזיקה מעמד". היא עוד הספיקה לשוחח עם אופיר כוכבי, חבר של בעלה שהוקפץ למילואים, ולספר לו שאביב, שיצא כאמור להילחם במחבלים, עדיין בחיים. אבל זמן קצר לאחר מכן ליאת נחטפה - ואחריה נחטף גם אביב. מאוחר יותר הבית של השניים נמצא כשהוא שרוף ומפויח. המחבלים ירו ברבי, כלבת המשפחה, נכה בעלת שלוש רגליים.
עמיר בן צבי, חברם של ליאת ואביב, אמר כי "אתמול היינו מרותקים לטלוויזיה עד מאוחר. הייתה אנחת רווחה גדולה כשראינו אותה הולכת עם המחבלים שליוו אותה. אחרי זה בסרטונים ראינו שהיא באמת רזתה מאוד. זו התרגשות בלתי רגילה, אבל זה לא נגמר עד שאביב לא יחזור".
"חצי אבן נגולה מליבנו. יש התרגשות גדולה מאוד", אמר חברם של השניים אופיר כוכבי, שהיה האחרון שהיה בקשר איתה. "יש לנו הרבה פערים להשלים. התרגשנו כשראינו את התמונה שלה עוברת. זה היה מטורף. ראיתי אותה בחטף ועוד לא דיברתי אותה. אני עוד לא יודע מה אומר לה כשאראה אותה. נתחיל בחיבוק. אני גם לא יודע באיזה מצב היא. נצטרך לגשש את דרכנו חזרה".
12 צפייה בגלריה
בית משפחת אצילי לאחר השריפה בטבח בקיבוץ ניר עוז
בית משפחת אצילי לאחר השריפה בטבח בקיבוץ ניר עוז
בית משפחה אצילי שנשרף בטבח
על אותו בוקר ב-7 באוקטובר אמר כוכבי לפני כמה שבועות: "היא בחורה מאוד רגועה, וכשהתקשרתי אליה אז היא נשמעה מאוד-מאוד נסערת. היא גרה בעוטף, וכשהיו פצמ"רים זה קפצונים. באותו בוקר הייתה בהלה בקול שלה. שאלתי אותה מה קורה, והיא אומרת לי 'זוועה'. שאלתי אותה איפה אביב, והיא אמרה שהוא בחוץ - נלחם במחבלים".
תלמה אצילי (78), אימו של אביב, התחבאה בממ"ד ושרדה את הטבח - בשעה שהמחבלים הרסו ובזזו את ביתה. "כולנו, חברי קיבוץ ניר עוז שנותרו, פצע מדמם. אנחנו רסיסים", אמרה בחודש שעבר. "אין לי קיבוץ לחזור אליו, ואין לי מדינה. היינו בטוחים כל השנים שאף אחד לא יוכל לגרש אותנו, אבל גורשנו מביתנו בהרגשה של השפלה".
12 צפייה בגלריה
 מורן סטלה ינאי ששוחררה אמש נפגשת עם בני משפחתה בבית החולים שיבא.
 מורן סטלה ינאי ששוחררה אמש נפגשת עם בני משפחתה בבית החולים שיבא.
מורן מתאחדת עם בני משפחתה
גם מורן סטלה ינאי (40), ששוחררה אמש מהשבי התאחדה בבית החולים עם בני משפחתה. ינאי, אמנית ומעצבת תכשיטים מבאר שבע, הגשימה חלום והעזה לראשונה למכור את יצירותיה בדוכן משלה בפסטיבל "נובה".
בבוקר 7 באוקטובר היא נחטפה על ידי המחבלים, ותועדה בסרטון שחמאס הפיץ בטיקטוק. מאז המשפחה הייתה באפלה עד אתמול, אז שוחררה מורן מהשבי במסגרת הפעימה השישית וחזרה לישראל.