"היו ערניים. עלולים להישאר עם דמוקרטיה רק בשם"
(מתוך פייסבוק אוניברסיטת חיפה)

מתכתשים בוועדות הכנסת ובנאומים פומביים - ובקרוב יצטרכו לעבוד יחד: לאחר ההתנגשות החזיתית בין היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לחברי הקואליציה המתגבשת, במערך הייעוץ המשפטי במשרדי הממשלה הביעו אמש (חמישי) חשש מעבודה עם השרים שיאיישו את משרדם, לנוכח ההתבטאויות של חלק מהשרים המיועדים להפוך את משרת היועצים המשפטיים למשרות אמון, כאלה שימונו על ידי השר ולא באמצעות מכרזים של נציבות שירות המדינה כנהוג. "הפיכת היועמ"שים למשרות אמון תהיה הרסנית. אנשים לא מבינים עד כמה זה יחריף את השחיתות", אמרו גורמים במערך ל-ynet.
היועצים המשפטיים הבהירו כי הם מאמינים שיסתדרו עם רוב השרים שצפויים להתמנות, אך "הרוח הרעה הזו", כלשונם, "האיום המרומז בפיטורי יועמ"שים והחלפתם באנשי שלומם מאוד מטרידים". הגורמים הוסיפו: "אין ספק שזה ירתיע חלק מהיועצים בביצוע תפקידם ללא מורא".
5 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
"הרוח הרעה והאיום המרומז בפיטורים מאוד מטרידים". גלי בהרב-מיארה
(צילום: נחום סגל )
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"רוצים לעקור מתוכן את תפקידו של שומר הסף"
(צילום: אלכס קולומויסקי, נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, שאול גולן)
היועצים המשפטיים מבהירים כי סמכויותיהם כיום רחבות היקף: "מדובר בעשרות אלפי החלטות, שמתקבלות מדי יום ביומו בוועדות מכרזים, בהחלטות על תמיכות לגופים הנתמכות בקריטריונים, בעצירת מינויים בעייתיים, בנסיונות לקידום אג'נדות פוליטי של השר על חשבון תקציב המשרד הממלכתי ועוד".
"היועצים המשפטיים הם 'שומרי סף' גם של השר מפני החלטות שגויות או מושחתות שיקבל. היועצים מורים לשר מה הפסיקה, מהן הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, ובכך 'מצילים' אותו לא אחת מפני חברי מרכז המפלגה המבקשים להטות עבורם מכרזים, למנות מינויים לא ראויים ובעיקר לנצל משאבים ממלכתיים השייכים לאזרחי המדינה - ולהעניקם למקורבים שלא תמיד מתאימים".
היועצים המשפטיים מדגישים שבשם "המשילות" רוצים חברי הכנסת של הקואליציה המתהווה "לעקור מתוכן את תפקידו של שומר הסף כדי לקדם פגיעה חמורה וסמויה מן העין בטוהר המידות". היועצים הדגישו כי רובן המכריע של החלטות היועצים המשפטיים, מכוונות לסייע לשרים למלא את תפקידם. לדבריהם, מדובר בקומץ החלטות של שרים, שבהן מתחוללת התנגשות בין יוזמת השר לבין היועץ המשפטי של משרדו הטוען כי המדיניות או ההחלטה ספק חוקית: "במקרה כזה יש כמה אפשרויות: או שהולכים להתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, או שהשר מוותר על תוכניתו או שנמצאת נוסחה שונה וחוקית על מנת להגשים בכל זאת את המדיניות".
"יועצת פוליטית": בוועדה המיוחדת בכנסת יצאו נגד בהרב-מיארה
(צילום: ערוץ כנסת)

יועמ"שית הכנסת נגד השימוש בסעיף 98
(צילום: ערוץ כנסת)

הייעוץ המשפטי, כך טוענים הגורמים, פועל במטרה דווקא להגביר את המשילות ולסייע לשרים להגשים את מדיניותם כל עוד הם פועלים במסגרת החוק. "אין כל סתירה בין משילות לשלטון החוק. יש לעתים עודף רגולציה, תהליכי רישוי מוגזמים, מעייפים המעכבים את השרים מלבצע את מדיניותם, אבל לעולם אין לדבר על 'תקיעת מקלות' של היועצים המשפטיים של המשרד בכוונת מכוון, מתוך כוחנות או מתוך עמדה פוליטית אישית".
בשתי הוועדות שהתקיימו אתמול, זו שדנה בחוק המעביר את הסמכויות מהמשטרה לשר המיועד בן גביר וזו שדנה בהצעת החוק הממוזגת של שר נוסף במשרד וכשירותם של השרים, נכחו נציגים של הייעוץ המשפטי לממשלה. כחלק מתפקידם, היועצים הביעו את דעתם על הצעות החוק וחזרו שוב ושוב על כך ששינויים כאלה משמעותיים יש לבצע בהליך חקיקה ארוך יותר וביסודיות - ושייתכן שהדרך הנכונה היא להגישן כהצעות חוק ממשלתיות ולא פרטיות. אולם, חברי הכנסת מהקואליציה העתידית, שנחושים להעביר את הצעות החוק טרם הקמת הממשלה, בחמשת הימים שנותרו לנתניהו עד שהמנדט שקיבל מהנשיא יפוג, בחרו לתקוף את הצעתם.
כך למשל, בדיון העוסק בהצעת החוק הממוזגת שתכשיר את דרעי לשר ואת סמוטריץ' כשר בתוך משרד הביטחון, סגן היועמ"ש במשרד הביטחון, עו"ד ערן יוסף, אמר שיש להוסיף להצעת החוק פירוט של הסמכויות שיינתנו לכל אחד מהשרים. לפניו דיברה המשנה ליועץ המשפטי לוועדה, עו"ד אביטל סומפולינסקי, שאמרה כי "אנו מדברים על שטחי פעולה שאי אפשר להעביר אותם משר הביטחון".
5 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
"שינוי חקיקה משמעותי אינו מתאים לחקיקת בזק ערב השבעת הממשלה". עו"ד גיל לימון, המשנה ליועמ"שית
(צילום: רפי קוץ)
5 צפייה בגלריה
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
"בקרוב תגישי מכתב התפטרות". האיום של קרעי לגלי בהרב-מיארה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לדבריה, "גורמי מקצוע צריכים לבחון איך מיישמים את ההסכם הקואליציוני. אם לא נעשה את זה, השרים יתווכחו ביניהם - שר אחד יחשוב שהוא צריך להיות אחראי על תחום מסוים והשני יחשוב שהוא". ואולם, יו"ר הוועדה ח"כ שלמה קרעי אמר לה כי "אנחנו לא מדברים פה על ההסכם הקואליציוני - אנחנו מדברים על הצעת החוק. נשמע שאת נותנת ייעוץ פסיכולוגי ולא משפטי".

יועמ"שית תחת מתקפה

בדיון השני, שעוסק בתיקון פקודת המשטרה ומציע להעביר סמכויות מהמשטרה לשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר, הרוחות סערו גם כן בעקבות אזהרת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שישראל עלולה להישאר דמוקרטיה רק בשם. יו"ר הוועדה חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד כינה אותה "יועצת פוליטית", ואילו ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר כי בממשלה המתגבשת "מבשלים את הפיטורים שלה".
שני נציגי יועמ"שית הממשלה, שתפקידם היה לענות לשאלות בדיון בנוגע להצעת החוק, זכו לקריאות מח"כ משה סעדה מהליכוד שהם "פקידים מטעם", ורמז שדעתם המקצועית אינה טהורה מעמדות פוליטיות. המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, ביקש "למחוק מהפרוטוקול" את הכינוי שנתן כץ לבהרב-מיארה. "היועצת המשפטית לממשלה היא עצמאית, היא ממלכתית", אמר. השר המיועד בן גביר תקף בעצמו את היועצת: "היא טועה לחשוב שהיא ראש הממשלה האמיתי של מדינת ישראל. כל חוק שהיא לא מסכימה איתו הופך לסכנה לדמוקרטיה".
5 צפייה בגלריה
עו"ד עמית מררי
עו"ד עמית מררי
עו"ד עמית מררי. ח"כ משה סעדה כינה אותה "פקידה מטעם"
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ בן גביר תהה בדיון בפני נציגי היועמ"שית: "לשיטתכם המשטרה כפופה לממשלה - כן או לא? אני לא שאלתי מה הנוסח שאתם רוצים שיהיה, רק אם אתם סבורים שהמשטרה כפופה לממשלה או לא?". גם יועמ"ש המשטרה, תת-ניצב אלעזר כהנא, "חטף" מבן גביר כשאמר שהוא חושב ששינוי החוק יגרום לכך שמה שהאזרח יראה כשיפגוש במדי שוטר הוא את השר - ושהדבר עלול לערב פוליטיקה בשיקולים שהמשטרה צריכה לקחת בחשבון מדי יום.
בנוסף, יו"ר הוועדה קרעי איים אמש במליאת הכנסת על היועצת המשפטית לממשלה ואמר כי היא "פתאום התעוררה משנת היופי שלה, אחרי שנה וחצי פתאום היא מתעוררת על חוקים קטנים שאין בהם כלום ושום דבר? והיא מתעוררת על 'איום וקץ הדמוקרטיה'. אז תודה לך גלי בהרב-מיארה, בקרוב תגישי מכתב התפטרות".
עימות נוסף התרחש גם בוועדה המסדרת, בדיון שבו נקבע לוח הזמנים העמוס של דיוני הכנסת בשבוע הבא. יועמ"שית הכנסת, עורכת הדין שגית אפק, אמרה כי אין הצדקה להפעיל את סעיף 98 שמאפשר לכנס את המליאה באירועים חריגים, והבהירה כי בעבר הייתה הגבלה של השימוש בסעיף זה - וחברי הקואליציה העתידית דחו את עמדתה.
פורסם לראשונה: 22:03, 15.12.22