טרם ברור בוודאות אם ניסיון החיסול בביירות צלח, אך גם ללא קשר לכך, ובטרם נדע כיצד יגיב חיזבאללה, ניתן לומר שלושה דברים על האירוע.
עיתוי התגובה הישראלית. האירוע הקשה במג'דל שמס אירע בשבת בערב. איש לא יכול היה לנחש כי אירוע כזה יקרה בזמן הזה ובמקום הזה, אך לכולם היה צריך להיות ברור שאירוע קשה עם נפגעים רבים יכול לקרות, וכנראה יקרה. בתקופות אחרות דאג צה"ל להכין פעולה מיוחדת של חיל האוויר שניתן יהיה להפעילה תוך זמן קצר מרגע הפיגוע הקשה - וכך גם היה צריך להיות בשבת. אם ישראל הייתה תוקפת בשבת בלילה יעד איכותי של חיזבאללה, לא מטרה אישית אלא מטרת תשתית, היינו מרוויחים בכל ארבעת הממדים: תגובה מיידית משדרת תמיד יותר עוצמה וביטחון עצמי, נבלעת ברעש הפיגוע אצלנו, מאפשרת פגיעה אפקטיבית ביעד איכותי טרם פונה על ידי חיזבאללה ומאפשרת נטרול של לחץ על ישראל מצד ידידותיה שלא לפעול באזור ביירות.
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: רויטרס)
משום מה לא כך פעלנו. ייתכן שהסיבה היא שלא הייתה פקודת מבצע נצורה ומוכנה בחיל האוויר, והדבר מוזר. ייתכן שהסיבה הייתה שראש הממשלה היה בארה"ב ולא היה מוכן להאציל סמכות כזו לשר הביטחון, וכך הוחמצה ההזדמנות להגיב בזמן הנכון ונגד מטרה ראויה. וללא קשר, הגיע הזמן להפסיק עם הנוהל המוזר שלפיו ראש הממשלה לא טס בשבת - אם הוא יכול לחלל שבת כדי לנסוע להצטלם בבית חולים עם נועה ארגמני, הוא גם יכול לחזור למדינה שנמצאת במלחמה מוקדם ככל האפשר.
החזית החשובה. שבוע היה ראש הממשלה בארצות-הברית, ולא קיים שום דיון על הנושא העיקרי - חזית לבנון. בין אם המלחמה מתחילה בימים אלה או שזו תידחה, ברור שזה האתגר העיקרי של מדינת ישראל. נתניהו אמור היה לנסות ולהשיג תמיכה אמריקאית בשלושה דברים: בעצם המלחמה בצפון אם וכאשר נחליט שאיננו יכולים להימנע ממנה, בכך שהמלחמה חייבת להיות נגד מדינת לבנון והתשתיות שלה ולא רק נגד חיזבאללה כדי שניתן יהיה באמת לנצח, והכי חשוב - שאם תוך כדי מלחמה בצפון איראן תתקוף את ישראל, אזי ארה"ב לא תסתפק בסיוע בהגנה אלא תשלח מסר מאיים לאיראן שלפיו תקיפה שלה את ישראל עלולה להביא לתגובה אמריקאיות באיראן. ראש הממשלה לא ניהל שיחה כזו מהסיבה הפשוטה - הוא ידע שהתשובה האמריקאית הצפויה תהיה זו: אנחנו מוכנים לתמוך בכם, וכן להאיץ אספקה של חימושים, אבל קודם כל תחתמו על עסקת חטופים. ונתניהו עשה כל מאמץ להתחמק מכך.
אם ישראל תיכנס למלחמה כוללת בלבנון, חלון ההזדמנות לעסקת חטופים ייסגר מהר. לא תהיה לסינוואר כל סיבה לרצות להגיע לעסקה
עסקת החטופים. במשך חודשיים אומרים גורמים ביטחוניים בכירים שיש חלון הזדמנות להגיע לעסקת חטופים בעזה, ושאם לא ננצל זאת החלון עלול להיסגר. ואכן, אם ישראל תיכנס למלחמה כוללת בלבנון, חלון ההזדמנות ייסגר מהר. לא תהיה לסינוואר כל סיבה לרצות להגיע לעסקה. מבחינתו, מלחמה מלאה בצפון - שצפויים להצטרף אליה גורמים נוספים מסוריה ומעיראק - היא החלום הגדול.
וכך, במקום לקבל סוף סוף את החטופים, לסיים את המלחמה בעזה, ואז או להגיע להפסקת אש בצפון, או לפחות להיות במוכנות מלאה ועם תמיכה אמריקאית - אנחנו עלולים להיות במלחמה רבת זירות, במתח עם ארה"ב, ועם השלכות ביטחוניות וכלכליות חמורות מאוד.