שבר את השיא בסוף השבוע. ג'וזף דיטורי
(צילום: רויטרס)
פרופסור מפלורידה קבע בשבת שיא חדש, כשהשלים 74 ימים שבהם חי מתחת למים - מבלי להסתייע באביזרים להורדת לחץ האוויר. למרות שבירת השיא הוא לא מתכנן לחזור בקרוב ליבשה.
ג'וזף דיטורי, שמכונה "ד"ר ים עמוק", משתתף בניסוי בשם "פרויקט נפטון 100" שמשלב מחקר ימי עם מחקר רפואי. ב-1 במרץ הוא נכנס ל-Jules Undersea Lodge, מתקן בשטח 30 מ"ר שנמצא בעומק 9 מטרים – בקרקעית לגונה באי קי לרגו שבפלורידה. בניגוד לצוללות, לבית התת-ימי אין אמצעים טכנולוגיים להסתגל ללחץ מתחת למים – מה שהופך שהות ממושכת בו למשימה מורכבת.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב פלורידה שבר שיא בחיים מתחת למים
ארה"ב פלורידה שבר שיא בחיים מתחת למים
(צילום: רויטרס )
דיטורי מתכנן להישאר מתחת למים עד 9 ביוני, כשישלים את היום ה-100 למשימתו. במסגרת המחקר נבדק מצבו הבריאותי של דיטורי בן ה-55 וההשפעות הפסיכולוגיות של בידוד ממושך ושהות ארוכה מתחת למים. דיטורי, ששירת בעברו בצי האמריקני, רוצה לבדוק כיצד גופו מגיב לחשיפה ממושכת ללחץ יוצא דופן – מידע שעשוי להיות שימושי למשימות עתידיות במעמקי הים.
"מהיום הראשון המטרה שלי הייתה להעניק השראה לדורות הבאים, לראיין מדענים שלומדים על החיים מתחת למים וללמוד איך גוף האדם מתפקד בסביבה קיצונית", אמר דיטורי. בראיון לסוכנות הידיעות AP נשאל מה חסר לו מתחת למים והשיב: "הדבר שאני הכי מתגעגע אליו הוא השמש".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב פלורידה שבר שיא בחיים מתחת למים
ארה"ב פלורידה שבר שיא בחיים מתחת למים
(צילום: רויטרס )
דיטורי, פרופסור באוניברסיטת דרום פלורידה, קם מדי בוקר ב-05:00. הוא מתעמל, אוכל ארוחות עשירות בחלבון ומצויד בין השאר במקרר ומיקרוגל. גם בעיצומו של הניסוי מתחת למים הוא ממשיך להעביר לסטודנטים שיעורים בהנדסה ביו-רפואית, באמצעות שיחות וידאו.
השיא הקודם בשהות מתחת למים ללא הורדת לחץ נקבע גם כן ב-Jules Undersea Lodge, שקרוי על שם הסופר ז'ול ורן - מחבר "20,000 מיל מתחת למים". השיא נקבע ב-2014 על ידי שני פרופסורים מטנסי.