בית משפט באיראן גזר עונש מוות על שתי פעילות למען זכויות להט"ב, קהילה שמדוכאת באכזריות על ידי השלטונות של הרפובליקה האיסלאמית. הדיווחים על עונש המוות נפוצו כבר אתמול (יום א') על ידי ארגוני זכויות אדם, אבל אישור רשמי לגזר הדין ניתן רק הבוקר בדיווחים בתקשורת הממלכתית באיראן. בדיווחים הללו לא צוינה פעילותן של שתי הפעילות, אבל צוין בהם כי הן הורשעו בעבירות של "שחיתות על פני האדמה" וסחר בבני אדם, כיוון שסייעו לכאורה לצעירות ולילדות לעזוב את גבולות איראן.
3 צפייה בגלריה
זהרה סדיגי-חמדאני פעילה למען זכויות להט"ב ב איראן שנגזר עליה עונש מוות
זהרה סדיגי-חמדאני פעילה למען זכויות להט"ב ב איראן שנגזר עליה עונש מוות
זהרה סדיגי-חמדאני, אחת הפעילות שעליהן נגזר עונש מוות. "הוחזקה חודשיים בבידוד, נחקרה תחת איומים"
שתי הפעילות שעליהן נגזר עונש המוות, כך לפי ארגוני זכויות אדם ובהם "אמנסטי אינטרנשיונל", הן זהרה סדיגי-חמדאני בת ה-31 ואלהאם צ'ובדאר בת ה-24. גזר דינן ניתן בבית משפט שמופעל על ידי משמרות המהפכה בעיר אורמיה שבצפון-מערב איראן. אישה נוספת, שוהאליה אספארי בת ה-52, הואשמה גם היא במשפט שנערך באורמיה, אבל במקרה שלה טרם נקבע גזר הדין.
לפי ארגון זכויות אדם נוסף בשם Hengaw Organization for Human Rights, שמקום מושבו בנורבגיה, סדיגי-חמדאני וצ'ובדאר הואשמו בינואר השנה ב"שחיתות על פני האדמה" – מונח שמייחסים שלטונות איראן לשורה של פעולות, בהן כאלו המנוגדות לכאורה לערכי המוסר האיסלאמיים או כאלו שחותרות תחת משטר האייתוללות. לפי הדיווח של הארגון, באישום נגדן נטען כי הן "קידמו" הומוסקסואליות וגם את הדת הנוצרית, ויצרו קשרים עם כלי תקשורת שפועלים נגד המשטר האיראני.
בדיווח של סוכנות הידיעות הממלכתית "אירנ"א" לא הייתה התייחסות ישירה לטענות שהפעילות הואשמו בשל פעילותן למען זכויות להט"ב, אבל נטען כי השתיים ניצלו ילדות וצעירות ולפיכך הורשעו בעבירה של סחר בבני אדם. "בניגוד לדיווחים התקשורתיים שפורסמו באינטרנט, הנאשמות רימו נשים צעירות וילדות וסחרו בהן אל מחוץ למדינה בכך שהבטיחו להן הזדמנויות לחינוך ולעבודה". בדיווח ב"אירנ"א" אף נטען כי כמה מ"הקורבנות" של שתי הפעילות שמו קץ לחייהן בשל אותה הונאה.
3 צפייה בגלריה
הוצאה פומבית להורג באיראן, ב-2014. לצד סין, איראן מהמובילות בעולם בעונשי מוות
הוצאה פומבית להורג באיראן, ב-2014. לצד סין, איראן מהמובילות בעולם בעונשי מוות
הוצאה פומבית להורג באיראן, ב-2014. לצד סין, איראן מהמובילות בעולם בעונשי מוות
(צילום: AFP)
לפי ארגון זכויות האדם Hengaw, שמתמקד במעקב אחר מצבם של בני המיעוט הכורדי במערב איראן, סדיקי-חמדאני נעצרה באוקטובר אשתקד בשעה שניסתה לחצות את הגבול לטורקיה. לטענת הארגון, היא הוחזקה על ידי משמרות המהפכה בתנאי בידוד במשך כמעט חודשיים. במהלך התקופה הזו נחקרה בלי שקיבלה גישה לעורך דין ותוך כדי שהיא סופגת עלבונות ואף איום ששני ילדיה יילקחו ממנה.
לפי הארגון מעצרה של סדיקי-חמדאני נבע מזהותה המינית והמגדרית והעובדה שנהגה לפרסם ברשתות החברתיות פוסטים שבהן תמכה בזכויות להט"ב. בדיווחים השונים לא צוין מתי נעצרה הפעילה השנייה שעליה נגזר עונש מוות, אלהאם צ'ובדאר, אבל ב-Hengaw ציינו כי גם היא נעצרה כיוון שלכאורה "קידמה הומוסקסואליות". תמונתה של צ'ובדאר לא נחשפה לפי שעה.
הומוסקסואליות אינה חוקית כמובן ברפובליקה האיסלאמית, והדיכוי שמפעיל בה המשטר נגד קהילת הלהט"ב הוא אחד הקשים בעולם. רק מוקדם יותר השנה הוצאו שם להורג שני הומואים באשמת "מעשה סדום". על רקע הדיכוי הזה רבים מבני הקהילה מבקשים למצוא מקלט במדינות אחרות, ולא מן הנמנע שלכך אולי כיוונו השלטונות כשדיברו על "סחר בבני אדם" מצד שתי הפעילות. איראן ידועה גם במספר הגבוה של ההוצאות להורג בשטחה – בשנה שעברה הוצאו בה להורג 299 בני אדם – ובהיבט זה היא עומדת בצמרת הרשימה העולמית לצד סין.
3 צפייה בגלריה
נשים מסירות את הרעלה במחאה באיראן ב-2018. הנשיא ראיסי הורה להגביר את אכיפת החובה לעטות אותה
נשים מסירות את הרעלה במחאה באיראן ב-2018. הנשיא ראיסי הורה להגביר את אכיפת החובה לעטות אותה
נשים מסירות את הרעלה במחאה באיראן ב-2018. הנשיא ראיסי הורה להגביר את אכיפת החובה לעטות אותה
(צילום: MCT)
הדיווחים על עונש המוות שנגזר על שתי הפעילות מגיעים כשברקע נראה שממשלתו של הנשיא האולטרה-שמרני איברהים ראיסי, שנכנס לתפקידו באוגוסט אשתקד, מגבירה כעת את הדיכוי נגד מתנגדי המשטר. עדות בולטת לכך הגיעה בדיווח היום של סוכנות הידיעות "פארס" ולפיו השלטונות עצרו 300 בני אדם בחשד לקחו חלק בקמפיין נגד החובה על נשים לעטות רעלה בפומבי. החובה הזו חלה באיראן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, אבל בשנים האחרונות יותר ויותר נשים, בעיקר כאלו שחיות בטהרן ובערים גדולות אחרות, מנסות למתוח את הגבול ולעתים אף מפרות את החובה לחלוטין.
בדיווח על מעצרם של מאות הפעילים לא צוין היכן או מתי נעצרו, או מהי זהותם. בחודש שעבר חתם הנשיא ראיסי על צו שמורה להגביר את האכיפה נגד הפרות חובת עטיית הרעלה, והוא עשה זאת אחרי שביולי האחרון נשים ברחבי איראן מחו על החובה הזו ופרסמו תמונות של עצמן חשופות-ראש ברחובות, באוטובוסים וברכבות. במקביל, הבוקר דיווח ה"גרדיאן" הבריטי כי כחלק מהמאמץ של השלטונות לאכוף את חובת עטיית הרעלה, הם שוקלים כעת להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת לזיהוי פנים שתותקן במוקדי התחבורה הציבורית ברחבי איראן, וכך לסייע באיתור ובמעצר נשים שלא יעטו רעלה. את ההצהרה הזו ניפק לפי ה"גרדיאן" ראש "המטה האיראני לשמירה על מוסר ולמניעת הפקרות", מוחמד סאלח האשמי גולפייגאני.