1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בפגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב בוושינגטון
נפתלי בנט בפגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר ההגנה של ארה"ב בוושינגטון
ארכיון. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן וראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום: AFP)
מלחמת התודעה הישראלית נגד המו"מ שמנהלות המעצמות עם איראן על חידוש הסכם הגרעין: ראש הממשלה נפתלי בנט אמר הבוקר (יום ה') למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי "איראן מבצעת 'סחיטה גרעינית' כטקטיקת משא ומתן. הדבר צריך להיענות בהפסקה מיידית של המו"מ ובצעדים קשים מצד המעצמות".
את הדברים מסר בנט בהודעה בעקבות השיחה עם בלינקן, שעדכן אותו בהתקדמות המגעים במתנהלים בווינה. גורם מדיני אמר שמדובר היה בשיחה ארוכה ולא פשוטה: "ראש הממשלה הביע את התנגדותו להסרת הסנקציות מאיראן, ובפרט למסגרת של הסכם חלקי, שמשמעותו המעשית היא זרימה מאסיבית של כספים למשטר בטהרן".
בהודעת בנט לאחר השיחה נמסר: "ראש הממשלה התייחס להודעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שהתפרסמה במהלך השיחות, שלפיה איראן החלה להעשיר ברמה של 20% בצנטריפוגות מתקדמות במתקן התת-קרקעי בפורדו".
דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיבזאדה, צייץ בתגובה: "עם התקדמות השיחות בווינה, ישראל מראה את פניה האמיתיות וקוראת להפסקת המגעים. זה לא מפתיע, המשטר הישראלי שמבוסס על מלחמה, טרור ומתיחות, תמיד דחה דיאלוג. השליחים בווינה לא יקבלו הנחיות מבית אגיון (שמו של המעון בבלפור)".
בנט ובלינקן דנו גם בחידוש מלאי מיירטי כיפת ברזל של ישראל. זאת על רקע הפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" שלפיו צה"ל נערך לאפשרות של כישלון השיחות על ידי הגברת מוכנות, שנדונה השבוע בוועדת השרים לנושא הצטיידות. מערכת הביטחון השלימה לאחרונה התקשרות חדשה של רכש פצצות וחימוש מדויק ומסווג לחיל האוויר בכמויות גדולות. על פי המסמך הרשמי, שמסווג "סודי ביותר" תחת הכותרת "מעגל שלישי", העלות הכוללת של רכישות אלה היא כחמישה מיליארד שקל.
גנץ: ייתכן ולא תהיה ברירה בעתיד אלא לתקוף
(צילום: סטס קופולו)

במקביל, בראיון לאולפן ynet אמר שר הביטחון בני גנץ: "צריך להכין אלטרנטיבה למקרה שהמו"מ ייכשל. אנחנו צריכים להכין את עצמנו לכל אפשרות של הגנה על מדינת ישראל. אנחנו מפתחים יכולות וצריכים להמשיך לחזק אותן. אני הולך להיפגש עם שר ההגנה האמריקני ועם בכירים נוספים. מוקד הנסיעה שלי כמובן תהיה הסוגייה האיראנית. אני נוסע בשביל לתמוך במאמצים הבינלאומיים ואני מתכונן כדי לאפשר את היכולת הישראלית".
אתמול נרשמה סערה במהלך השיחות בין איראן למעצמות בווינה. לפי מקור שהשתתף בהן, נציגי המדינות האירופאיות והמערב דרשו להפסיק את הסבב בטענה שהאיראנים אינם רציניים, אלא מעוניינים למשוך זמן כדי להמשיך בתוכנית הגרעין ללא פיקוח.
לפי אותו מקור, האיראנים מעוניינים להשאיר את ארה"ב מחוץ לתמונת הדיונים: "האיראנים חושבים שלאמריקנים אין שום זכות אמירה בשיחות כי הם הוציאו את עצמם מההסכם על דעת עצמם. איראן חושבת שהאמריקנים צריכים לשלם את דרכם חזרה לשולחן הדיונים תוך היענות לדרישות המוגזמות של האיראנים".
כך או כך, לא נראה שהשיחות יימשכו מעבר לסוף השבוע והצלחתן או כישלונן ייאמדו לפי הזמן שיעבור עד הסבב הבא, אם בכלל.